• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker gasolen på sommaren?

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Hej!

Ska snart ut på vår första längre husbilssemester, tre veckor i Tyskland - Frankrike.

Jag tänker ha två fulla P 11 flaskor med mig, och hoppas slippa fylla på med tanke på konverteringsproblemen. Frågan är nu om två flaskor räcker för två personer under tre veckor sommartid vid normal användning av kylskåp och spis etc. Kommer nog också att ha tillgång till el 6-7 nätter vilket borde hjälpa till. Vad tror ni erfarna resenärer?
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Hej
Vi åkte runt i juni i tre veckor och hade bara en P11 med oss. Vi använde gas i c:a 10 dygn och det innebar kylskåpet, lite varmvatten ibland och två mål lagad mat per dygn.
Nu var det inte så varmt så kylskåpet fick kanske inte jobba på max men min erfarenhet är att gasen räcker längre än man tror. Åtminstone var det en liten gnutta kvar då vi kom hem.
Ni bör alltså klara er mer än väl.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Det enklaste och bästa sättet att kontrollera hur mycket gas som finns kvar, är att ställa flaskan på en våg. T.ex. en badrumsvåg. Vikten du får på flaskan skall sedan minskas med "Tara-vikten", flaskans tomvikt, som står nånstans på flaskan.

Anders :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Konstaterade att en P11 räckte för 18-21 dagar när jag var i Spanien i vinter och då fricampade jag mesta tiden. Använde värme i snitt 2-3 ggr per gasflaska. Jag var ensam.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Hej!
Vi var borta ca 3.5 veckor (Tyskland, Ungern, Kroatien mfl) i juni i år och tog för säkerthets skull med 2 fulla flaskor en P11 och en komposit P10. Jag markerade med en tejp på kompositflaskan för att kunna följa förbrukningen.
Stod på elstolpe nästan varje natt vilket gjorde att vi nästan inte förbrukade någon gasol alls. Sammanlagt 3 kg på 3 veckor..... vilket gjorde oss positivt överraskade.//L-Å
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Vi är inte speciellt erfarna, men befinner oss just nu i Frankrike men har varit ute i 2 veckor nu, och lagat mat, diskat, kört kylskåp och vi tror att ni klarar er med 1 flaska, den andre kan ni ha till nästa år ;)
Vi har tom bakat sockerkaka till kvällskaffet en gång :) // Ingela
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Vi brukar vara ute 5 eller 6 veckor och har aldrig lyckats göra slut på mer än 1 P11 på sommaren.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Jag undrar hur mycket gasol ett kylskåp drar när det är 35-40 grader ute o husbilen står i solen? Vi hade kylskåpet på max o det kylde inte tillräckligt, det borde gå åt mängder med gasol. Men hur mycket? Nån som vet?
Cecilia
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Hej anjohn.

Två P11 räcker gott och väl för era tre veckor.

Ett halvt kilo per dag på sommaren går det åt för mig och jag har det stora kylskåpet, vilket betyder att jag för tre veckor behöver 10,5 kilo gasol som även används till spisen och duschvattnet. (står då aldrig på el)

MVH Roger
 
Senast ändrad:

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Hej Anjohn

Vi har just varit tre veckor i Italien och Frankrike. Vi har stora kylen med separat frys, samt gasolugn. Vi har fricampat ca 3-4 nätter, resten av tiden hade vi 220V anslutet. Ugnen användes 2-3 gånger och spisen varje dag. Även för att brygga kaffe, eftersom vi inte har med oss någon elektrisk kaffekokare. Värme användes vid något enstaka tillfälle i norra Tyskland, men varmvatten använde vi ganska ofta.

Vi fyllde vår kompositflaska i Burg på Fehmarn på vägen ner, och fyllde den igen på vägen hem, så därför vet vi att det gick exakt tre kg gasol under vår tur. (Pris 1,38€ /kg)

Detta var vår första husbilssommar, men vi har åkt söderut med husvagn nästan varje sommar sedan 1989. Trots att vi då inte hade laddning från bilen, och alltså lät kylen gå på gasol under hela färden, har vi aldrig förbrukat mer än en halv flaska.

Slutsats, om ni inte fricampar väldigt mycket, tag bara med en flaska. En flaska gasol på minuskontot ger många flaskor vin på pluskontot på hemvägen...

Trevlig semester!

Janne, Hbg
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Tack för alla svar på detta utmärkta forum. Det räcker helt klart med två flaskor.

En annan fundering lite på samma tema: Slår ni på och av varmvattenberedningen under en längre tur utifrån behovet eller låter ni den vara på hela tiden? Det påverkar ju också gasolförbrukningen, till en del i vart fall.
 
T

tommy.agneta

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Var i Italien och Kroatien 5 1/2 vecka i juni-juli, lagade mat, kylskåpet var på och vi värmde vatten några gånger för disk och duch. Det var f.f. lite gas kvar i första P 11:an.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

23 dagar i Tyskland,Frankrike fricamping hela tiden. Kylskåpet på gasol nattetid,en natt med lite värme i bilen.Lagat mat alla dagar utom 3 då vi åt ute. Kaffe minst 2 ggr per dag. Varmvatten på varje kväll för dusch och disk = 6 kg gasol. Alltså ca en halv P 11
Ove.G
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Vi åkte den 14 juli och har två P11. I dag den 1 aug. tog första P11.an slut. Vi har inte haft el någon dag. Kylskåpet har gått på 12 volt när vi kört, ca. 160 mil. Hälften av tiden har vi bara lagat frukost, övrig tid all mat. Vi har haft varmvatten varje morgon och varje kväll men bara kört pannan vid behov. Kallare nätter har vi kört värme så vi haft 17 grader i bilen och då har ju vattnet varit varmt på morgonen. Snittförbrukningen blir 611 gr per dygn och kylskåpet är beräknat till 270 gram dygn. Nu har det ju varit mycket varmt många dar och då drar naturligitvis kylskåpet mer gasol men i gengäld går ju pannan mindre.
 
F

F.d. 25028

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Hej
Vi åkte 1 vecka före midsommar med 2 fulla P11-tuber. Var ute i Europa drygt 3 veckor, hade sol och 30 grader i stort sett hela tiden, behövde alltså inte köra någon värme. Har forfarande inte påbörjat tub nr 2. Räcker alltså mkt längre än vad man tror!
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Gasolen räcker väl inte så länge om man står still på dagen och driver kylskåpet. NI som varit ute hur mycket kör ni på dagarna? För då går väl kylen på bilens el?
Cecilia
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Hej!

För oss räckte en en P-11 tub i 28 dagar när vi var i Italien nu i sommar. Kylskåpet gick på gasol hela tiden, vi värmde kaffevatten minst 3 gånger om dagen och lagade/värmde mat nästan dagligen.
Det var så varmt att vi inte behövde använda värme i bilen eller köra värmepanna för varmvatten.

Leena.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen på sommaren?

Gasolen räcker väl inte så länge om man står still på dagen och driver kylskåpet. NI som varit ute hur mycket kör ni på dagarna? För då går väl kylen på bilens el?
Cecilia

Man blir faktiskt förvånad hur länge gasolen räcker den stora skurken är nog pannan iomed de att vi duchar i bilen å använder gasol till kylskåpet när vi kör för att ladda bodelsbatterierna mesta möjligt vill gärna tro att all ström från generatorn går oavkortat
till kylet vid körning!
 
Toppen