• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur länge kan en vattenpump gå utan att skadas?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Har tänkt att montera en utedusch på husbilen och har tänkt att använda en duschslang med "av- och påhantag". För att få fram vatten måste jag även ha en brytare som startar pumpen i vattentanken.
Min fråga är: Vet någon hur länge kan man låta vattenpumpen gå "mot tryck", d.v.s. utan utan att man låter vatten rinna ur duschhantaget, utan att pumpen tar skada?
Det blir väl inga långduschar precis men det tar ju alltid lite tid att tvåla in sig och då vill man inte behöva "fippla" med tvåliga händer på en strömbrytare som kanske sitter lite illa till.
EssoJ

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge kan en vattenpump gå utan att skadas?

Jag såg att ingen svarat än. Jag vet inte heller men tror att de flesta dränkpumpar klarar 5 min. Annars kan du väl koppla in en strömbrytare när du ändå är ifarten

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för ditt svar!
Jo, nog måste jag ha en strömbrytare men eftersom jag tänkte sätta anslutningen till duschslangen i luckan för toatanken, där det finns en vattenledning till toan, så är det ju två alternativ som erbjuds, antingen en brytare som är sammanlänkad med duschhantagets avstängning (knöligt att binda fast sladden utefter hela duschslangen) eller att ha en brytare innanför luckan (innebär att jag måste "fippla" med tvåliga händer för att slå på eller stänga av vattnet). Därav min fundering att låta pumpen gå hela tiden medan man duschar men jag vet inte hur lång tid pumpen klarar att gå utan att få flöda vatten genom sig. Din uppgift om 5 min verkar ju betyda att det skulle vara helt OK med en brytare som man kan använda når man börjar och när man slutar duscha. Helt i klass med tiden för ducshning på en del campingar.

EssoJ

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om det är en "dränkbar" impellerpump (litet skovelhjul) så kan du ha den igång hela tiden du duschar. Även om det låter konstigt så belastas pumpen mindre när kranen är stängd och vattnet inte kan strömma igenom den.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för svar!
Det är en Hymer orginal och sitter dränkt i vattentanken vilket gör att jag tolkar ditt svar som att min lösning med strömbrytare där man startar pumpen och sedan låter den vara igång hela tiden skulle kunna fungera.
EssoJ

Toppen