• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kan nån välja att bo i Sverige?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Har under yrkeslivet kommit i kontakt med byråkratin som drabbar företagare i flera Europeiska länder. Det finns en rätt omfattande byråkrati i Sverige, men den är en västanfläkt mot det som drabbar företagare i en del andra länder. En stor fördel med den svenska byråkratin är att den faktiskt fungerar. Om man följer reglerna brukar man kunna förutsäga utfallet - något som inte alltid gäller i omvärlden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Tittar man söderut så är ju befolkningstätheten mycket större än i Sverige och det måste ju finnas en orsak till detta! Kan det vara klimatet?

Jappe

Ja, det tror jag!
Ingen som kommer hit i november stannar väl kvar om han/hon inte är av nöden tvungen?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Vad blev bottenrekordet för antalet soltimmar i november?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Sverige är ett underbart land men bara mellan 15:e maj till 15:e september. Under resten av tiden råder vanligtvis ett helt människofientligt klimat. Ok, några dagar runt jul är rätt bra med god mat och trevlig samvaro men resten är ju rena pinan. Om gud hade haft avsikten att vi skulle bo här uppe i mörker och kyla hade vi haft päls och ögon som en katt. Det har vi ju inte så meningen måste vara att vi skall flytta söderut när det blir vinter.:D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Vilka tråkiga inställningar man kan ha....:):D:)
Sverige är underbart året om om man bara man vill inse det.
Husbil, båt mm på sommarhalvåret och skidor, snöskoteråkning mm på det vita guldet under vinterhalvåret plus allt däremellan.
Var sak har ju sin tid...
Hälningar Bror
från ett härligt Norrbotten
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Klimatologiskt är Sverige kanske inte världens roligaste nation att bo i men som så många andra varit inne på så finns det stora fördelar gentemot resten av världen med vårt periodvis kalla land. Byråkrati och administration fungerar. A-kassa, sjukpenning och föräldrapenning ger oss trygghet och möjlighet att överleva även om vi blir sjuka, arbetslösa. Får vi barn har vi en ekonomisk grundtrygghet under barnets första levnadsår.

Vi har en sjukvård som trots stora nedskärningar, ändå fungerar mer än hyfsat och den är demokratiskt fördelad så att den som har störst behov också ska få mest vård. Vidare har vi ett rättsväsende som garanterar att vi inte döms ohörda och vi får gå och rösta var fjärde år. Än så länge har vi någorlunda gratis vägar, trots lite trängselavgifter, broavgifter och vägskatt.

Mycket kan så klart bli bättre men på det stora hela tycker jag att jag drog en vinstlott som fick födas och växa upp i detta land. Kyla, regn och rusk kan jag klä mig mot och, som en rent personlig reflektion, tycker jag inte om när det blir för varmt. Med andra ord känner jag mig helt rätt geografiskt placerad men kan förstå den som av hälsoskäl inte mår bra under den kalla perioden.

Om EU kan man säga mycket men vi får inte glömma hur enkelt det har blivit för oss att för några månader flytta till ett annat land utan att blanda in myndigheter och ändå behålla våra Svenska fördelar. Det tycker jag är värt att värna om. Därför "väljer" jag att bo i Sverige.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Jag resonerade precis som Bror Axelsson förr men jag har tydligen blivit frusen på gamla dar och då blir svensk vinter väldigt påfrestande. Tidigare tyckte jag mycket om vintern i Sverige t.o.m. i Göteborg.

Åldern tar ut sin rätt om än inte för alla tydligen (var glada för det ni andra) och då ger husbilen en fin möjlighet att fly till varmare trakter på vintern!

Tack Skorven I och II!

Jappe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Vilka tråkiga inställningar man kan ha....:):D:)
Sverige är underbart året om om man bara man vill inse det.
Husbil, båt mm på sommarhalvåret och skidor, snöskoteråkning mm på det vita guldet under vinterhalvåret plus allt däremellan.
Var sak har ju sin tid...
Hälningar Bror
från ett härligt Norrbotten

Vilket bra inlägg.

Tror att vi mår bra av årstidsväxlingarna.

Tommy R
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Jappe, rubriken borde nog ha varit .....
"Hur kan någon välja att bo i Bohuslän"
Funderar på din erfarenhet av svensk vinter. Kommer jag ihåg rätt så nämnde du en gång att du varit låångt norrut en gång, Funäsdalen då du möjligen passerade Sveriges mittlinje med några kilometer.
// Janne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Usch ja, Funäsdalen glömmer jag aldrig. Det var nog på sjuttitalet som vi var där för lite skidåkning kring årsskiftet. Vi hade lånat en stuga av en kompis och den var det inget fel på. Men, temperaturerna låg ju runt och t.o.m. under 30 minusgrader hela tiden och gjorde utevistelse närmast plågsam. Det var en av mitt livs absolut hemskaste upplevelser! Aldrig mer! Hade jag fått uppleva något liknande idag så hade jag nog kolat omedelbart!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

....... och då ger husbilen en fin möjlighet att fly till varmare trakter på vintern!

Tack Skorven I och II!

Jappe

Och när tänker du fly???
20°C och strålande sol i Torre del Mar.
Vissa här föredrar det svenska vinterklimatet och flyger hem över Jul, och idag skall vi äta av all julmat de och vi haft med sig som inte står sig. Ett tidigt Julbord.
Glöggen är brygd, värmd och klar.
:mat::mat::mat:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Och när tänker du fly???
20°C och strålande sol i Torre del Mar.
Vissa här föredrar det svenska vinterklimatet och flyger hem över Jul, och idag skall vi äta av all julmat de och vi haft med sig som inte står sig. Ett tidigt Julbord.
Glöggen är brygd, värmd och klar.
:mat::mat::mat:

Frestande men jag har lite pyssel kvar. Tandläkare och annat har fördröjt mig. Div. framgångsrika kurer med antibiotika och kortison har gjort mig mindre flyktbenägen. Skicka lite bilder så blir jag mer sugen på att åka! Torre del Mar? Har ni övergivit Santa Pola?

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Frestande men jag har lite pyssel kvar. Tandläkare och annat har fördröjt mig. Div. framgångsrika kurer med antibiotika och kortison har gjort mig mindre flyktbenägen. Skicka lite bilder så blir jag mer sugen på att åka! Torre del Mar? Har ni övergivit Santa Pola?

Jappe

Nä, men vi drog ner till Portugal men hade skitväder på vägen ner och även i Portugal så vi drog först till Ricon d V, sen till väster om Funkan och nu Torre d M.
Vi drar oss österut om ett par dar, och det slutar med Santa P.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Usch ja, Funäsdalen glömmer jag aldrig. Det var nog på sjuttitalet som vi var där för lite skidåkning kring årsskiftet. Vi hade lånat en stuga av en kompis och den var det inget fel på. Men, temperaturerna låg ju runt och t.o.m. under 30 minusgrader hela tiden och gjorde utevistelse närmast plågsam. Det var en av mitt livs absolut hemskaste upplevelser! Aldrig mer! Hade jag fått uppleva något liknande idag så hade jag nog kolat omedelbart!

Jappe
Jappe du får göra om besöket i Funäsdalen och åka upp 3-4 månader senare.
Hör av dig till mig om du åker upp, så skall jag se till att du blir bjuden på våfflor.

Det bästa vi har varit med i res- och naturupplevelse var när vi fick hänga med
på en skotertur i Härjedalens fjällvärd en solig vårvinterdag.

Tommy R
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Det är trevligt att komma ut på en tur i Europa, men sen vill jag hem, till Sverige.
Trivs alldeles ypperligt i vårt land. Skulle aldrig kunna flytta för gott.

Håller fullständigt med er - max två månader i Europa sen är längtan efter döttrarna och våra sju barnbarn stor (de är mellan 1 år och 13 år).
 
Toppen