• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Tittar man söderut så är ju befolkningstätheten mycket större än i Sverige och det måste ju finnas en orsak till detta! Kan det vara klimatet?

Jappe
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Ja, det måste vara det bistra klimatet... Jag fattar inte ens varför jag bor kvar här, 16-30 grader passar mig rätt bra - då trivs jag. Antar att det är av födsel och ohejdad vana som jag bor kvar. Jobb, familj och vänner kan ju oxå ha "viss" inverkan...

Men hav förtöstan Jappe, det ordnar sig snart med klimatet om man ska lyssna på förståsigpåarna, du vet - den globala uppvärmningen :)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Du får fortfarande vara med i HBK även om du emigrerar Jappe! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Hav förtröstan, på bronsåldern för ca 3000 år sedan hade Orust medelhavsklimat, ett klimat som kan vara här redan om några generationer.

Kanske lite sent för oss men för våra barnbarns banbarns barnbarn en realitet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Dagens befolkningsstruktur avspeglar till stor del gårdagens odlingsbetingelser. Någon enkel nord-syd relation är det f.ö. inte, befolkningstätheten i Sahara är som du vet långt mindre än i subarktis.

I ett globalt perspektiv hotas många länder nära ekvatorn av svåra problem relaterade till befolkningsökning, växande megastäder, vattenbrist, negativa miljöeffekter och inte minst av klimatförändringar.

Låt mig rekommendera "The new north. The world in 2050" av Laurence Smith, ung och driftig geografiprofessor vid UCLA. Finns i pocket, mycket läsvärd!

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Numera är det väl ett fritt val var man vill bosätta sig i varje fall för oss som är EU medborgare. När jag började skolan var vi ca 7 millioner och nu har vi passerat 9 millioner, så fler och fler vill bo i vårt vackra land.
Befinner mig nu i Paris en vacker stad med mycket att se på, men jag skulle inte vilja bosättande mig här. Friheten att komma och fara är för mig. Därför är några dagar här lämpligt. Snart åker jag hem till den vackra naturen med frisk luft och vatten.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Hur faen kan nån välja att bo i Sverige? -
Just den frågan ställde sig lowelowe och tog konsekvenserna och flyttade till varmare trakter.
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
Snart väntar ett halvår i värmen.
:)
//W
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Nå Jappe, eftersom du inte tycks reagera på mitt seriösa inlägg nr 7 får jag lov att skriva något mer personligt.

Vist kan man längta väl så svårt efter våren mot slutet av den långa vintern och därför har vi de senaste åren tillbringat en månad i en bergsby på Kreta från mitten av mars, visserligen med blandade känslor eftersom vi missar den fina vårvintern i Jämtland.

Uppe i de kretensiska bergen är det behagligt svalt under denna årstid, rik blomning och relativt gott om fåglar. Och inte alls den människoträngsel som råder efter kusterna.

Här en bild från en blomsteräng på knappt 1.000 m höjd den 15 april detta år. På bilden ser du vilda tulpaner, iris och någon orkidé.

IMG_3910 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Ja det kan man undra.
Själv bor jag i norra Sverige men jobbat mycket i Italien, dit åker jag när andan faller på. Sen är det skönt at komma hem.
Tänk när jag går iland i Trelleborg då tycker jag att jag är hemma, bara 129 mil kvar:) Vänner från Italien som har besökt oss tycker det är fantastiskt att köra flera mil och inte se ett hus eller möta någon bil men som tur är är det frivilligt att flytta.:mh3:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Selv har vi funnet vårt tilfluktsted når kroppene ikke tåler mer kulde - en liten farm langt ute i skogen (15 min kjøring fra mellomstor by :D og 20 fra flyplass begge deler på kysten) i Australia. Vinterklima der nede er som sommerklima i Sverige, men med noe mer regn :rolleyes:

De amerikanske og canadiske snowbirds kan sammenlignes med våre spania overvintrere. Våre reiser blir uten husbilen av forståelige grunner.

I Australia har vi et begrep grey nomades om eldre reisende med husbiler som noen ganger gjør et dagsverk - betalt eller ubetalt hjep på markeder, innhøsting, opprydding etter naturkatastrofer og annet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Skall erkännas att min livranson vad beträffar vinter och kyla, det fick jag redan i min uppväxt i norrland.

....... men resten, inte mycket som slår Sverige! Något som jag också mer och mer uppskattar är hur bra, lätt saker och ting fungerar i Sverige.

I mina ögon är Sverige det land som är mest medborgarvänligt, med minst byråkrati, som åtminstone jag känner till.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Hej
Vi tog vårt pick o pack o lämnade Sverige 1 sep
Efter Gorges du Verdon som var en hissnade färd
Sitter vi sen några dar tillbaka någon mil från St Tropez 30* i skuggan.
I morron lämnar vi Franska Rivieran o drar mot Spanien
för vintern :D. Ha de

Gun&Ronny
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Lyxlirare! Avundsjuk? Jag? Nääädå *gömmer mitt ansikte som är grönt av avund*!
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Det är lätt att hitta saker som inte är bra i Sverige och listan börjar nästan alltid med vädret. Men man får en annan syn på Sverige när man bor i ett annat land, mycket av det som vi tar för givet i Sverige fungerar inte alls eller dåligt i andra länder och det först när man upptäcker det som man förstår alla fördelarna med tryggheten hemma.

Inte för att jag tänker flytta tillbaka jag trivs alldeles utmärkt men jag har fått en annan syn på vad Sverige bjuder sina medborgare på, så jag bara hålla med Los, till och med sådant man knappt märker fungerar bara.

Var i Sverige på besök i juli och fick till och med en annan syn på vädret, alla jag pratade med tyckte det var den sämsta sommaren på länge, men jag njöt av den svala sommaren och de befriande regnen efter en het torr vår i Italien, här är en sval regnig sommar något att längta efter när termometern står på 40 grader och gräset är snustorrt !

Det finns många Italienare som längtar till Sverige som beskrivs som ett mönsterland här, det finns till och med en internet site som kallas "Svedese Dentro" ungefär "svensk i själen" där alla fördelar med Sverige diskuteras och där många försöker hitta ett sätt att flytta till Sverige och en del gör det faktiskt också.

Så misströsta inte många längtar åt det andra hållet också.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Men man får en annan syn på Sverige när man bor i ett annat land, mycket av det som vi tar för givet i Sverige fungerar inte alls eller dåligt i andra länder och det först när man upptäcker det som man förstår alla fördelarna med tryggheten hemma.

Jag är säker på att de flesta utlänningar tycker likadant om Sverige, dvs borta bra men hemma bäst!
 
Senast ändrad:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Det är trevligt att komma ut på en tur i Europa, men sen vill jag hem, till Sverige.
Trivs alldeles ypperligt i vårt land. Skulle aldrig kunna flytta för gott.
 
Toppen