• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Hamnar ibland invid jättelika husbilar som är utrustade med "garage" och massor med prylar, t.o.m. motorcyklar. Totalvikten tycks stanna under 3,5 ton ändå. Måste vara extremt lätta träslag man bygger inredningen med. Var ligger hemligheten?

Om jag tankar fullt så har jag fyllt på med 150 kg, fylld vattentank ger 135 kg till. Om jag inte kommer åt att tömma utan bara fylla vatten så har jag ytterligare 100 kg. Vilket material har man i skåpbyggnationerna?

Har följt Brors snickerimödor. Men han bygger ju en liten bil. Det är riktigt stora bilar som ligger under 3,5 ton som förvånar mig.
:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Håller med dig Alve.

Skulle vilja påstå att en bil på ca 7m inte klarar sig på 3,5ton med semesterpackning.
Ofta kan man också se att just dom bilarna går att typa upp vilket innebär att dom kommer till den rätta vikten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Jeg har selv grublet endel på den gåten, litt klarer de med kreativ bruk av lette materialer i innredningen. Tynn folie på begge sider av et skum i stedet for plywood, lett isolasjon i veggene - tynne plast eller aluplater på utsiden og en tynn plate på innsiden. Vanntank som kan reduseres til 20 liter før kjøring er også vanlig. Selvfølgelig er det ikke et reservehjul i de lette bilene.
Biler som skal være under 3500 kg bygges på lette chassier.
Allt for å få laste noen hundr kilo ekstra i garagen.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

det finns inte någon bil som klarar 3500 som är över 7meter, då är det säkert ett smäckbygge,,,,eller fel besiktade bilar,,
jag hadde en bil med garage som vägde 3500kg, som jag ville ha en skoter i, men jag vägde bilen helgutrustad, då vägde bilen 3540kg,med full vatten tank, och 2st cyklar i garage + möbler o mat + dricka ,,,så det blev byte av bil.. till 3700kg nu kan jag lasta 200kg extra, om jag vill, sen kan jag väga om till 3500kg ,om jag vill sälja bilen ,beror på körkort som köparn har.... det var mitt val av bil men det känns som ett bra val ha en bra sommar mvh håkan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Vi har en LMC 6600 ti. Byggd på Fiat Ducato 250 -07, med 130 hk motor och ALKO-chassi. Bilen är 7,20 lång. Vid vår senaste korttripp vägde vi 3240 kg när vi vägde oss på vågen utanför Helsingborg. Det var inklusive 1 passagerare, 25 liter vatten, laddad toa, 10 kg gasol, verktyg, grill, klossar, möbler, dynor, husgeråd, ugn, TV, 2 pc, markis, marikissidor, sängkläder, halv tank, fast med ganska lite mat, dryck och personlig utrustning.

Semesterrustade tillkommer 30 kg cyklar, 25 kg AC, 10 kg mat, 30 kg öl, vin och annan dricka, ca 70 kg mer diesel, 10 kg Fotoutrustning och böcker samt ca 40 kg ytterligare personlig utrustning, jämfört med ovan. Vi brukar ha ca 50 kg tillgodo på på lasten innan vi passerar totalvikten på 3500kg. Det är genom upprepade vägningar med påföljande omlastningar som vi hamnat här. Plus att bilen givetvis har en hygglig tjänstevikt från början.

Vi är bara två och för oss det fungerar det här bra. Fast det gäller att tänka vikt, annars rusar det lätt iväg. När vi exempelvis handlar på Bordershop på hemresan kompenserar vi genom att ha mindre bränsle och vatten. Det ger en hel del dricka! :)

Det passar oss att köra med max 3500 kg. Vi blir mer oberoende av trafikregler, hastighetsgränser och vägtullar. Sen rullar självklart bilen lättare och med lägre förbrukning ju lättare den är.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Instämmer fullständigt! Vartenda ord passar in på oss. Min autopilot är yrkesförare, hon skulle aldrig riskera varken böter eller sitt körkort pga överlast. Vi väger husbilen regelbundet, vet oftast vad vi har för marginaler och justerar med vattentanken. Kört fram och tillbaka till Portugal i våras och vägde som mest vid hemkomst 3550 kg. Som förare har man skyldighet att hålla reda på sin lastvikt / totalvikt.
Julian
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

hej krinil jag glömde säg att jag tog ut 95kg innan jag åkte till vågen telex ett batteri böker extra stolar vindskydd markissida o vindskydd verktyg pallvirke fiskeutrustning bolspel medmera har inte stoppat in det i nya bilen och saknar det inte heller + att jag har mindre vatten tank håkan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Hej Håkan.

Precis som Julian säger så handlar det om att vara medveten om vad mitt fordon väger och hur mycket last jag har. Det är ju faktiskt också en skyldighet. Tror att många av oss öser in grejor av gammal vana och att man så småningom glömmer vad man har stoppat in. Större förvaringsutrymme ger ju dessvärre inte automatiskt ökad lastvikt!

Krister N
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Det verkar som husbilstillverkarna inte bryr sig om övervikt. Många nya bilar väger för mycket redan tomma med extrautrusning.

Innan regestreringsbesikningen ställs dom in i torkrum för att få ned vikten.
Tänk att om det regnar så ökar vikten säkert med minst 50Kg.

Vad är kravet att kunna lasta i en husbil?
Extra batteri
MC/ eller 2 cyclar
Kylen välfylld vin konserver mat frukt.
All extrautrustning Tv/Parabol navigator trappa E.t.c....
På en resa så köper man lite prylar suvernier mat alkohol mm.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Håller med dig Alve.

Skulle vilja påstå att en bil på ca 7m inte klarar sig på 3,5ton med semesterpackning.
Ofta kan man också se att just dom bilarna går att typa upp vilket innebär att dom kommer till den rätta vikten.
Ursäkta men har en 7.2 m Coral 660 SL och med cyklar mycket mat i kylen full tank hjälpluftfjädring markis dubbla batterier dator och bra att ha utrustning m-m + givetvis min underbara fru och husbilsförare vägde vi 3460 kg på vågen igår.
Vi är ju inte så storväxta men trots allt fullvuxna individer.
Passagerare i övrigt går givetvis inte att ta med på resan trots reg beviset om 4 passagerare så på sätt o vis kan jag ge dig rätt,

Trevlig midsommar helg

Melle
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Visst finns det bilar som klarar vikten. Men som många med mig kan man undra hur. Om er bil inte väger mera så är det bara att gratulera att ni för det första har en mycket lätt 7m bil. Sen är ni nog duktiga att packa också.
Er bil kanske inte har det förstärkta chassiet för där finns en del att spara på vikten och även om man har 130hk motorn.

Kör försiktigt alla nu i sommar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Jag har ett ALKO -chassi, 35 H (Heavy). Vet andra som har Fiat original lågchassi och klarar sig väl. Men visst handlar det om att tänka vikt. Man måste göra sitt val. Funkar det inte så ska man helt klart ha en uppvägd bil. Bara tanken på att åka omkring och vara orolig förstör glädjen med husbilsåkandet! Husbilsåkande ska vara positivt och bekymmersfritt! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Det är ju hur mycket man utrustat bilen och våran har på pappret en tjänstevikt på 2920 kg sen får man plussa på .
Stora kylen
Ugn
Markis
Cykelhållare
dubbelglasrutor i fram
ac i bildel
Solceller
Bodels AC
++++ mycket mera för allt väger ju .
Men denna resa blev ju bilen 110kg lättare för jag kör med 1/2 vattentank , 1 batteri samt utan cykelhållare .
Jag förmodar att en helintegrerad väger lite mer än en delintegrerad av samma längd .
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Vår Adriatik Coral 650 SP årsmodell 2008 vägde 3400 kg när vi vägde den förra helgen, vi har markis, vindskydd, 2 gasolflaskor (PC10), elverk Jula (16 kg), cykelhållare med 2 cyklar, verktyg, hygien och rengöringsartiklar, halv bränsletank och i princip tom vattentank. Så det finns inte ngn jättemarginal till 3500 kg. Ska plocka ur en del inför semstern också får man se till att inte ha så mycket i vattentanken som är på 110 liter.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur kan man få husbilen att väga så lite?

Man fyller helium i däcken.:p Och höjer värmen.
 
Toppen