• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kallt kan det bli innan färskvattentanken fryser?

Mickael Rosenkvist

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
14575
Medlemskap
2024
Ska ut på premiärtur i helgen, vet att det ska bli kyligare nästa vecka. Vågar man ha vatten i färskvattentanken även när man vet att det ska gå ner mot 3 minus.
Mvh Micke
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Nej, tappa ur o töm. Om inte tanken är isolerad eller uppvärmd så fryser den på en natt, vid minus tre. Jämför med en fristående 20 litersdunk. Reparationskostnaderna vi frysning är mycket stora... Använd en lös dunk inne i bilen som lösning.
 

Mickael Rosenkvist

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
14575
Medlemskap
2024
Har du färskvatten tanken inne? Då har väl du troligen värme på och då är det inga problem.
Nej vi har inte värme på när vi inte använder den.
Nej, tappa ur o töm. Om inte tanken är isolerad eller uppvärmd så fryser den på en natt, vid minus tre. Jämför med en fristående 20 litersdunk. Reparationskostnaderna vi frysning är mycket stora... Använd en lös dunk inne i bilen som lösning.
Tack för svaret, går på det. Väntar med vattenfyllningen.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I min Adria sitter vattenpumpen och ett partikelfilter i garaget. Att det filtret måste tömmas på vatten vid vinteruppställningen lärde jag mej första våren. Så nu skruvar jag alltid loss filterkåpan på hösten :)

/Ingvar
 
F

Fd.47585

Guest
Vi använder vår bil året om och har därför grundvärme (+6 grader) på hela tiden. Vi har alltid färskvattentanken full och hela systemet fyllt. Sen i höstas när vi slog på värmen har det gått åt 946 kW (kostnad ca 946:- hittills, då har jag bara räknat förbrukning då alla fasta avgifter är just fasta vare sig jag använder värmen i husbilen eller inte). Så mitt råd till Er är att fylla tankarna med all bekvämlighet det innebär och sen låta värmen vara ställd på 6 grader (så frostvakten inte tömmer systemet eller att något fryser). Kostnaden torde vara försvinnade lite den tid av "vinter" som är kvar.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Snackade med Truma och de sa att livslängden på kolen i värmaren är runt 2000 timmar.
Vet ej om det är rätt eller fel....
Men i alla fall, det motsvarar 83 dygn (24 tim).

/Hälsningar från en som kör året runt, men med bilen parkerad utan uppvärmning och med vattendunk på vintern :)
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Snackade med Truma och de sa att livslängden på kolen i värmaren är runt 2000 timmar.
Vet ej om det är rätt eller fel....
Men i alla fall, det motsvarar 83 dygn (24 tim).

/Hälsningar från en som kör året runt, men med bilen parkerad utan uppvärmning och med vattendunk på vintern :)
Det låter intressant. Skulle i så fall innebära att vintercamping innebär byte av kol varje år?
 
F

Fd.47585

Guest
Snackade med Truma och de sa att livslängden på kolen i värmaren är runt 2000 timmar.
Vet ej om det är rätt eller fel....
Men i alla fall, det motsvarar 83 dygn (24 tim).

/Hälsningar från en som kör året runt, men med bilen parkerad utan uppvärmning och med vattendunk på vintern :)

Det borde vår värmare passerat för länge sen. Är en 2013 och vi har haft den i drygt 3 år, kör året runt och värmen på hela vintern. Nu går den ju inte hela tiden men mer än 83 dygn lär den ju gått på dessa 7 år.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det borde vår värmare passerat för länge sen. Är en 2013 och vi har haft den i drygt 3 år, kör året runt och värmen på hela vintern. Nu går den ju inte hela tiden men mer än 83 dygn lär den ju gått på dessa 7 år.
Ja, som jag skrev så återberättade jag bara vad Truma sa....är ingen expert på kol. ;)
 
Toppen