• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur högt är opraktiskt?

F

F.d. 2699

Guest
Tjena!
Här kommer mitt första inlägg / fråga till detta eminenta forum:

Jag håller på att fräscha upp min gamla Mercedes 307d med förhöjt tak. Eftersom den nyss fyllt veteranare så får man väl fjäska lite grann....
Nu funderar jag på att sätta en takbox med öppning baktill på den. Min fråga till bättre vetande personer är: Är det opraktiskt (eller kanske t.o.m olagligt) att åka omkring med en husbil som vid takboxen är närmare 3 meter hög?

m.v.h,
Tomas B
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur högt är opraktiskt?

På min förra husbil hade jag en box på taket och en stege på bakväggen. Opraktiskt? Nej det tycker jag inte, snarare en resurs. Med lite planering så stuvade jag undan lågfrekventa saker där. placerade ungefär hälften av kläderna för resan där och bytte efter en tid mot smutstvätt. Det är inte olagligt. Andra får svara om det är opraktiskt med tanke på höjden men det finns en tråd om det med GPS kordinater vid låga broar. mvh jocke
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur högt är opraktiskt?

De flesta alkov och helintegrerade är lite över tre m. Så fort du kommer över 2.20 (många parkeringar har bom på 2.20) så kvittar det. De flesta broar/viadukter på det allmänna vägnätet är ytterst sällan under 3.10.
Ove.G
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur högt är opraktiskt?

Är det opraktiskt (eller kanske t.o.m olagligt) att åka omkring med en husbil som vid takboxen är närmare 3 meter hög?
m.v.h,
Tomas B[/quote]
Hej!
Själv har har strax under 3 meter med takluckan uppe men jag minns att det finns en bild utanpå på Anders Witts bok som visar att han har en takbox som borde göra att han kommer boxens höjd över 3 meter.
Under våra resor har höjden varit ett hinder om man skall in på parkeringar för vanliga personbilar med bommar på 2,2 meter och lägre. Dessutom tar vissa färjor hänsyn till höjden i sin prislista.
//Conny
 

Bilagor

  • Witts bil.JPG
    Witts bil.JPG
    60 KB · Visningar: 15

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur högt är opraktiskt?

När vi bytte bil så var en av önskningarna att slippa klättra upp på taket och plocka ner stolar och bord och bordet vägde lite ...
Husbilen hade då inte varken bästa fjädringen eller stötdämpare vilken gjorde att den hade inte den bästa väghållningen med hög vikt på taket .
På personbilar är det ju en maxvikt på taket men hur är det med husbilar .
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Hur högt är opraktiskt?

Hej
Man har väl en takbox på en husbil (eller camper) av samma skäl som på en vanlig bil - man vill ha mer utrymme för att stuva under grejor. Självklart är det lätta och skrymmande saker som får plats på taket, som möbler, sladdar, smutstvätt och liknande. Kanske inte några plattor öl, en extra gasflaska eller sånt.
Mitt åk blir 330 cm, vilket ju är rätt högt. Jag har tvärnitat några gånger vid låga järnvägsviadukter både hemma och utomlands. Farligast har kanske en del äldre mackar varit. Men ofta ligger dieselpumpen på planen utanför taket och det är den jag siktar på.
Utstickande takkanter, markiser och balkonger är annat att försöka hålla koll på. Liksom grenar. Men några skavsår får man väl räkna med...
Precis som Conny skriver blir du ofta tillfrågad om höjd när du bokar en färjebiljett. Om höjd över exempelvis tre meter ger högre biljettpris har jag inte kunnat utröna. Vilket däremot längd över sex meter oftast ger.
Just nu ska jag testa ett par gpser med möjlighet att mata in höjd, längd, bredd och tyngd. Egentligen är de avsedda för lastbilar så vi får se om det är meningsfullt för husbilar. Kartmaterialet är för övrigt inte riktigt utbyggt ännu.
Hälsningar
Anders Witt
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hur högt är opraktiskt?

Det är väl så att allt under 4,5 meter skall utmärkas med vägmärke, varningsskylt. Nu e nog inte 4,5 meter särskilt rekomendabelt. 3 meter kan oxå vara väldigt högt på campingplatser i sydeuropa. Många av dem är bevuxna med träd för att ge skugga under varma sommardagar.
Vår nya "för oss" bil är 2,72. Det känns helt ok, jag kan tom stå på marken och göra ren linsen på backkameran.
Anders
 
Toppen