• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Hej alla kunniga husbils/husvagnsägare!
Hoppas att någon har tid att svara på min fråga.

Har haft ett gammalt hembygge (78) och kuskat runt i på somrarna under 6 år. I den vågade man inte köra några längre sträckor ifall något skulle gå sönder...(vi ville helst ha gångavstånd hem,,,:twitcy:).
Vi ville inte heller använda gasolen eftersom det kändes osäkert (trots godkända trycktester mm).
Så i den satte vi kylskåpet på 12V när vi gav oss iväg och allting höll sig kallt o gott tills vi kom fram till aktuell campingplats och kunde koppla in elen -och sedan körde vi på 240V under tiden vi var uppkopplade. Sen 12V hela vägen hem igen.

Nu har vi köpt en begagnad Pössl (05) och nu börjar vårt campingliv på riktigt känner vi...ni vet -Sydeuropa, Svenska fjällen mm.
Men då undrar jag över hur man håller kylskåpet kallt under längre sträckor?
Batteriet (husdelen) räcker väl inte att driva kylskåpet på 12V någon längre stund om man inte har förstärkning i form av solceller?
Att köra på gas borde vara det naturligaste -men har läst att lågan kan slockna och gas strömma ur (vet inte hur sant detta är) samt att detta inte är tillåtet i europa.
Så hur gör ni campingrävar?
Kylväska till cigguttaget tills ni stannar och sedan gasol?
Gasol från start?
Vad är bäst?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Ett riktigt installerat gasolkylskåp slocknar inte under färd.
Om du vill köra skåpet på 12V är det lämpligt att du installerar ett relä mellan bilens och bodelens batteri så att du kan ladda när du kör.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Ska vi längre sträckor så kör vi på 12v. Batteriet laddas under färd från bilens generator.
Vet vi att vi ska stanna ofta o kör korta sträckor så kör vi på gas. Vi har automatisk tändning av gasen till kylen, så om lågan slocknar så tänds den igen.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Kylskåpet drivs under färd av bilgeneratorn via D+styrningen .
Bodelsbatteriet laddas under färd av bilens generator via elektroblocket.

Jojje
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Tusen tack till alla som svarat!!!
Då vet jag:
12V under färd eftersom batteriet laddas medan man kör.
Gasol när bilen står stilla.
Känns skönt att veta.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Tusen tack till alla som svarat!!!
Då vet jag:
12V under färd eftersom batteriet laddas medan man kör.
Gasol när bilen står stilla.
Känns skönt att veta.

Mitt normalförfarande , men ibland vill man komma fram med extra laddade batterier , då kan man köra kylskåpet på gas!
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

................Så i den satte vi kylskåpet på 12V när vi gav oss iväg och allting höll sig kallt o gott tills vi kom fram till aktuell campingplats och kunde koppla in elen -och sedan körde vi på 240V under tiden vi var uppkopplade. Sen 12V hela vägen hem igen...........

Använde du bodelsbatteriet på den gamla bilen till kylskåpet ?

Jojje
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Jo...vi köpte ett gammalt färdigt hemmabygge -för att "prova på" campinglivet i husbil (Vi hade alltid tältat tidigare -men efter en regnig vecka på Öland fick min kära hustru nog -"ska vi ut o campa fler gånger skall jag kunna koppla in en fön"). Bilen är mycket snyggt byggd -har allting som moderna husbilar har -fast i lite äldre tappning...vattenburen värme, spis och ugn, varmvatten mm (vilket vi aldrig använde av rädsla för kombinationen hemmabygge, gasol och små barn). Därför körde vi aldrig kylskåpet på gasol heller (frun var verkligen skraj för gasol -jag kokade vatten ett par gånger men då gick hon ut ;)
Bodelsbatteriet sitter framme under motorhuven på motsatt sida till bilbatteriet och jag antar att det laddas under färd -och efter vad jag förstår så är kylskåpet kopplat till det batteriet.
En gång fick vi inte någon elplats och då laddades bodelsbatteriet ur helt -måste ha varit kylskåpet som tog energin för det enda vi använde förutom det var vattenpumpen (i princip bara för kaffevatten och för tvagning av händerna eftersom vi campade på campingplatser med dusch mm).
Men det är glömt nu...må nästa ägare till den vara elektriker så att han kan reda ut det där... :)
Så här ser den ut. Kanske någon känner igen den?
funny.jpg
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Ser ut att vara ett gammalt Ford Transit chassi, 60- möjligen 70-tal!? Är du säker på att det är ett hemmabygge? Den ser ju proffsig ut!
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Det är alldeles rätt!! Transit från 78 med påbyggnationen gjord 89.
Och jag vet att det är ett hemmabygge -fast byggaren har varit fantastiskt duktig.
Man fabrikstillverkade faktiskt husbilar på denna variant av Transit och killen som byggt denna har försökt att efterlikna de "original" som byggdes.
Fast originalen var rundade i skåpet och denna är kantigare och något klumpigare. Originalen hade dessutom ingången bak. Här går man in genom passagerardörren.
Och JA!!! jag kommer att sakna den oerhört. Önskar att jag hade råd att behålla den och fixa till den -ge den en riktig renovering. Den är ett riktigt charmtroll (om än något opålitlig samt att den är törstig eftersom det sitter en V6:a Granada bensinare i den...byggaren fick använda sig av dieselfronten för att få plats med motorn :)).
 
Senast ändrad:
S

Stavve

Guest
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Vi kör nästan alltid på gasol, tycker inte det går åt speciell mycket. Har aldrig varit med om att den slocknat under färd fast vår bil är en gammal 92a.

Mvh Stavve
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Även vi har kört på gasol under färd, funkade hur bra som helst
Ville ha all laddning till dom lite dåliga bodelsbatterierna ;-)

Annars som ni skriver här: Lång körning 12v , kortare eller många stopp gasol

Även när vi fick 220v körde jag på gasol ( tycker gasol kyler bäst )
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Kör alltid på 12v under färd eftersom det är säkrare och dessutom är det nästan gratis.
Tycker faktiskt att det kyler bättre än gasol eftersom ventilationen är optimal.
Ang. laddning är det inga som helst problem eftersom generatorn har så hög kapacitet och elpatronen är bara på c:a 120W

Jojje
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Hur man håller det kallt...... Jag trycker på "ON"-knappen sen sköter det sig själv =)

Det är det fina med ett AES-skåp!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Grattis lecvip till husbilen, om du vill åka längre än gångavstånd hem, så kan jag ge dig några råd. Min far hade en Transitskåp på 70-talet som husbil. Vid resa i norra Norge rasade kamaxeldrevet. På hans fordmotor satt ett fiberdrev som inte orkade med längre. Så kolla att du inte har denna motortyp, om så, se till att du följer fabrikantens rekomendation om kamdrevsbyte. För hans del blev det en dyr reparation, i Altatrakten.
Lycka till med husbilen.
Leffe
 
F

F.d. 25111

Guest
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Är det verkligen tillrådigt att köra på gasol under färd ?
Jag kör alltid på 12 v under färd. Skall du tanka måste gasen vara stängd.
Vad händer om olyckan är framme och gasolen på ?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur håller man kylskåpet kallt under färd?

Är det verkligen tillrådigt att köra på gasol under färd ?
Jag kör alltid på 12 v under färd. Skall du tanka måste gasen vara stängd.
Vad händer om olyckan är framme och gasolen på ?
Med slangbrottssäkringen Truma secu motion så är det tillåtet. Vid tankning skall lågan inte brinna!!!!
 
Toppen