• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hållbar är en framruta?

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Hämtar ut min första husbil på fredag och är sent ute med att hitta försäkringsbolag. Water Circles verkar ha en bra och billig försäkring, men har en självrisk för rutor på 35%. Gissar att det motsvara 20'-25' på framrutan. Finns det någon där ute i kollektivet som har kunskap eller känsla för hur hållbar framrutan på en integrerad bil är? Är det för stor risk att den går sönder för att det ska vara värt att satsa på den försäkringen?

Tacksam för snabbt svar.
/Olle
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har kört tre säsonger med helintregerad husbil ca 1500 mil om året, lagat 3 stenskott inte bytt någon ruta. En ruta kan hålla 10 år eller 10 min om du har otur. 35% är nog en ganska vanlig självrisk, inget att hänga upp sig på. Se till o laga alla ev stenskott så fort som möjligt så håller rutan länge. Skulle tro att 20-25 tusen är total kostnaden på rutbytet om du har en bil under 7,5t.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har svårt att tro att något bolag fortfarande har kvar så hög självrisk, det är flera år nu som alla bolag ändrade till ca 1500kr i självrisk! Jag har fått byta flera gånger och en tio år gammal ruta byter man ju för att glaset är grumligt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
20 til 50 tusen for et rutebytte på en helintegrert. Det sprø i den saken er at forsikringsbolagene har avtaler med bilglasskjeder som skaffer rutene utenom husbilsfabrikkene, prisen er ofte høyere på kjederutene enn på orginale og det hender de ikke passer 100%.

Ett tilfelle jeg var i kontakt med ble det satt inn 3 ruter fra kjeden som ikke passet til listepris 40k stykket og til slutt bestillte kjeden en orginal rute som ble levert med egen transport fra Polch til en totalpris den gangen på 30k inkludert dyr transport. Det hører med til den historien at N+B hadde avvist et større parti nye ruter som ikke passet, tydelig at disse endte i glasskjedene. Men det ble ingen fortjeneste på kjeden i just det rutebytte.

Men den ene gangen jeg trengte ny rute på de 20 år jeg kjørte helintegret så klarte kjeden å skaffe rett rute selv om det tok 2 måneder. Et jeg i kontakt med forsikringen foreslo at jeg kunne få ruten byttet i Polch under sommertur fikk beskjed om at jeg måtte benytte en av de Svenske kjedene, eller betale det hele selv - dette var under årene vi bodde i Sverige. Det at jeg måtte kjøre med sprukket rute i et par måneder brydde de seg ikke om.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förra året fick jag ett stenskott med en spricka nästan diagonalt över rutan på min EuraMobil Integra. Denna gick inte att laga så det blev ett byte. Totalkostnad ca. 30000:-. Självrisken var 1500:-
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Tack så väldigt mycket för ert engagemang :). Nu ska jag väga in allas kommentarer så får vi se var det slutar. Jag blev lite förvånad på din kommentar Sacce, att Water Circles bara tar 1500:-. Måste verkligen dubbelkolla igen så att jag inte har missförstått något. Du nämner även superhusbilsförsäkring. Det är möjligt att de har flera försäkringar. Jag specificerade inte något, utan gav bara bilens reg nummer.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Tack så väldigt mycket för ert engagemang :). Nu ska jag väga in allas kommentarer så får vi se var det slutar. Jag blev lite förvånad på din kommentar Sacce, att Water Circles bara tar 1500:-. Måste verkligen dubbelkolla igen så att jag inte har missförstått något. Du nämner även superhusbilsförsäkring. Det är möjligt att de har flera försäkringar. Jag specificerade inte något, utan gav bara bilens reg nummer.

Mitt förslag kräver medlemskap i CC
Caravan Försäkring
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Tack så väldigt mycket för ert engagemang :). Nu ska jag väga in allas kommentarer så får vi se var det slutar. Jag blev lite förvånad på din kommentar Sacce, att Water Circles bara tar 1500:-. Måste verkligen dubbelkolla igen så att jag inte har missförstått något. Du nämner även superhusbilsförsäkring. Det är möjligt att de har flera försäkringar. Jag specificerade inte något, utan gav bara bilens reg nummer.

Enligt villkoren på deras hemsida är "glas" självrisken 35% /dock lägst 1500:-/ vilket innebär att självrisken kan bli högre än din årspremie!

Glas
Ersätter skador på husbilens glasruta om du t ex råkar ut för ett stenskott. Om rutan behöver bytas ut är självrisken 35 % av kostnaden (lägst 1 500 kr) och om skadan går att laga är självrisken 0 kr.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi bytte våran förra året och då hade bilen gått 12500 mil .
Du kan ju köra 4 mil och få ett stenskott så det beror nog mer på hur stor otur man har .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Så förbannat tråkigt varje gång man får stenskott. Ny bil och första körningen är inte kul.
Varför tog de bort stänkskydden?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så har står det i försäkring villkoren som jag har:6D6CC99C-28D8-46BE-BF68-605596841D46.jpeg
Enligt villkoren på deras hemsida är "glas" självrisken 35% /dock lägst 1500:-/ vilket innebär att självrisken kan bli högre än din årspremie!

Glas
Ersätter skador på husbilens glasruta om du t ex råkar ut för ett stenskott. Om rutan behöver bytas ut är självrisken 35 % av kostnaden (lägst 1 500 kr) och om skadan går att laga är självrisken 0 kr.
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Återigen tack för alla svar. Eftersom jag är helt ny som husbilsägare så märker jag att jag saknar en hel del kunskap. Speciellt tack till dig Sacce. Jag ringde Water Circles igen och du har helt rätt. I utbyte mot att jag lovade att gå med i CC så fick jag teckna den försäkringen. Den landade på 7640:- med 1500:- i självrisk för rutor.
 
Toppen