• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gjuta en glasfiberlåda

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

"100 % tät" skriver du, tänk på att det blir en faslig massa överskottsvärme från förbränningen som måste ventileras ut så elverket inte skadas.

Själv har jag ett Honda elverk 2 kw i garaget, efter endast kort körtid så blir det oroväckande varmt.

Självklart kör jag endast elverket då jag inte stör någon....
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

"100 % tät" skriver du, tänk på att det blir en faslig massa överskottsvärme från förbränningen som måste ventileras ut så elverket inte skadas.

Själv har jag ett Honda elverk 2 kw i garaget, efter endast kort körtid så blir det oroväckande varmt.

Självklart kör jag endast elverket då jag inte stör någon....

jo bra tanke, jag har ventilering med fläktar, återstår att se om det är nog när allt faller på plats
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

tack
"Det finns "vanlig" färg som inte är av typen gelcoat eller topcoat - fråga i färgaffären."

vad är detta, jag fattar inte vad gelcoat är bra för (newbe)

Gelcoat är bara till för att det ska bli snyggt ex är färgen på en båt den är ej målad utan det är någon blandning av polyester som stryks på formen innan man lägger på polyester och glasfiber.

Skit i gelcoaten, den är inte till nytta, köp en färg som man kan måla på plast och måla efter plastningen, blir naturligtvis inte lika slätt och fint men enklare och lika bra eller bättre beroende på färg.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Gelcoat är en tvåkomponents polyester, men precis som en färgen på en bil, så är avsikten att hålla tätt mot glasfibermattan (epoxi), som har en förmåga att dra till sig fukt. Det jag nämner ovan om "vanlig färg" är enklare att hantera och billigare. I detta fallet kvittar det, eftersom varken fukt eller solljus utsätter konstruktionen för påfrestningar.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Eftersom även jag "sölat" med polyester och gelgoat (som ju också är polyester fast med någon % parafinolja och färgpigment) Varför använder man då gelgoat istället för färg? Helt enkelt att få en färdig produkt med en gång utan en massa efterarbete.

När polyester härdar så blir den stel relativt snabbt beroende av mängden/typen av härdare och temperaturen. Glasfibern deltar inte i processen utan fungerar endast som armering och kan endast ta upp dragkrafter. (något som konstruktören borde känna till)

Kruxet är att härdningsprocessen pågår ca två månader, om blandningen och härdningen sker korrekt, vilket sällan sker. Under denna process vandrar gasrester ut från polyestern mot ytan och även andra restprodukter följer med mot ploesterytan. Därför är det dömt att misslyckas med målning av en nygjuten polyesteryta innan gjutningen har härdat färdigt. Restprodukter som härdningsprocessen stöter ut får all färg att lossna. Vill man måla en polyesteryta så bör man utsätta den för starkt värme, ca 60 grader, och sedan torka av ytan med aceton innan målning. Oljebaserad lackfärg sitter sedan relativt bra...
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag anser att man inte ska behöva göra vetenskap av det som inte behövs, det ska nu bara vara en låda till ett elverk. Vill man belasta sig med extraarbete till ingen nytta så ta gelcoat, i detta fall till en låda för elverk.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag anser att man inte ska behöva göra vetenskap av det som inte behövs, det ska nu bara vara en låda till ett elverk. Vill man belasta sig med extraarbete till ingen nytta så ta gelcoat, i detta fall till en låda för elverk.

Ingen vetenskap av ämnet? Skall det vara "goddag yxskaft" för hela slanten? Eftersom tråden handlar om att gjuta en glasfiberlåda och många är tydligen intresserade av ämnet, även om jag och några till anser att andra material kanske vore lämpligare, så borde vi som har något att bidra med skriva vad vi vet om ämnet. Att gjuta konstruktioner av polyester var nästan en folksport under 70 talet, det mesta skedde efter hörsägen, många hade problem med färgen som släppte, därför skrev jag så ingående om detta. Men vill man inte ha några rynkor i den släta och låga pannan så går det bra att hoppa över vissa av inläggen, det gör jag jämnt.....:spinny:
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.715
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Hej Hans Erik förstår att det är mycket frågor men tänk först på brandskydd polyester brinner bra skulle tagit plåt eller aluminium men har du mera frågor om glasfiber kan du skicka mail privat
 
Toppen