• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gjuta en glasfiberlåda

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
haj
Tänkte höra med er hur man gör en glasfiberlåda om någon kan detta
Måtten 800x500x500 mm.
Jag läste igenom detta
http://ajden.se/glas...r/glasfiber.pdf
Men hur gör man en sådan här stor plugg(gjutform)?
Kan man bygga en trä plugg och lägga på glasfiber på den utan att det blir problem om någon vet?
Träskivor är släta och fina och med en träplugg så blir lådans insida slät också?
Hur förstärker man upp utsidan bäst vid själva plastningen?
Lådan ska i slutändan inhysa en kipor generator elverk

Kunskap efterfrågas tack
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.715
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Hej du kan göra en form av lackad spånskiva o gjuta på jag hållit på med glasfiber i40 år du bör lägga på något släppmeďel el vax använd modellera det består av vax tejpa hörn med blank teip för stärk med rowingväv
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Tack plastpelle mycket bra svar.
Vad tror du hur mycket glasfiber och polyester måste jag köpa för denna låda?
Antar att jag inte behöver gelcoaten då som jag förstår bara används för att få en slät yta??

Tänkte gjuta lådan i två delar runt pluggen, så att jag i slutändan får skruva ihop den eller nått, dela på mitten nått. Ska också göra hål för en lucka i slutändan
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag föreslår MDF som är helt slätt.
Prova först på en liten skiva så släppmedlet inte löser upp MDF:en
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Nu när jag tänker efter så vill Jag nog ha en lite kornig yta fast slät, typ som baksidan på 3.2mm masonit. kanske man kan limma masonit mot spån/mdf och sen lacka och sen släppmedlet.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.715
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag rekommenderar inte mdf el masonit det sugen upp släppmeďel annars kan du en vanlig plast låda det fastnar inte på pvc
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag skulle funderat på att svetsa ihop durkaluminium. Det är mer pyssel än man först tror att få till en polyesterlåda om det ska bli snyggt. Inte svårt men tar tid.
Bara 30 års sporadisk erfarenhet av båtbyggeri i polyester.
/gert
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag har ingen Tig svets och hade jag så är din ide perfect. Man kan ju lägga ut det på lego och få den gjord men kostnad blir stor. Lådan behöver inte vara snygg bara tät. Tänkte nu förutom allt strul som du antyder att det kan ändå vara kul att lära sig lite glasfiber teknik
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag skulle skippa iden med glasfiberlåda av flera anledningar. Dels kostnaden, dels all arbete. Och vilken gladd sedan och lukt under processen. Men om syftet är att öva sina färdigheter med glasfiber så är det en annan sak...

Istället skulle jag ta 2mm aluminium som fortfarande går att klippa med handsax och klippa ut plåten så att man kan vika det sedan till en låda. Alltså 2cm överlappning vid varje hörna där man sedan popnitar skarvarna med ca 5cm mellanrum. Som stadga för fastsättning skulle jag använda vinklad aluprofil likaså för underlag till elverket. Aluprofilen popnitas också. Konstruktionen blir lätt, primitiva verktyg räcker, ingen gladd eller målning, rostar inte...
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Det var en jäkligt bra ide, fogarna poppnitas och någon form av fogmassa så det blir 100% tät. Det är ett 2Kw Elverket som ska in i lådan och som går på gasol och har en egen skorsten på taket. Det ger ifrån sig en funky lukt dock trots gasol som bränsle
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Varför inte vanlig järnplåt 1,5 mm och gå till plåtis och klipp ut bitarna och låt honom vika till dom i två stycken. Köper du plåten av honom så tar han inte många kronor för att klippa och vika till den. Måla med primer och färg. Den håller din bil ut. Antingen svetsar du hörnen eller tar vinkeljärn o popnit.
Hur länge ska den hålla?.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Jag har byggt en del i MDF. Jo man måste ! limma eller lacka först. Det suger annars för mycket. Men just att det är en helt slät yta är bra. Man slipper spackla och slipa så mycket.

Men varför göra den i plast? Plywood väger inte mer. Skall det då vara snyggt så björk plywood eller formplyfa

Jag gjorde en kryddbänk i formplyfa. Hälften nergrävd i marken. Nu efter 30 år tog jag bort den och kastade den. Lite rutten men inte mycket. !!! = Kvalité


Formplywood
Används vid tillverkning av bland annat gjutformar. Har en behandlad yta som tål vatten och lätt släpper från betongen.

Marinplywood
Används till olika typer av snickerier i båtar. Har extra hög kvalitet och är absolut vattenfast. Tillverkas i furu, men också av ädlare träslag.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Inget fel att lära sig något nytt.

Om jag hade gjort låda:
Jag skulle vara tveksam att använda typ masonit med ruggad insida, kan vara svårt att få den till att släppa.
Hoppat över gelcoaten och målat i stället, blir lika bra.
Köp en remsa väv för att använda i hörnen, lägg remsorna lite förskjutet mellan varandra så undviker du en svag punkt vi remsornas kant.
Försök i möjligaste mån att pressa ut luftbubblorna med pensel, strippla, eller helst en metallroller.
Lycka till, glöm ej släppmedlet
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

tack för alla kommentar.
ska låta detta sjunka in lite innan bestämmer vilken metod. Glasfiber är väldigt, farligt och kräver en arbetsmiljö där man inte dödar någon med lukten :) Kanske plywood eller alu mmm
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

shit nu kom kylan till Malmö också, måste få in detta elverk så jag får lite mer ström i bilen nu BBrrbbb :confused:;)

Efter att jag slängt ut gasol ugnen i köket så får ett Kipor 2kw inverter elverk perfekt plats.

Här är mer info om projektet
I min husbil ska lådan vara. Lådan ska inhysa ett gasoldriver elverk. Lådan måste vara tät och elverket har en egen skorsten på taket (2m rökkanal). Pga säkerhet så går lådan och elverket bara att start utifrån via en lucka.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Går det inte att använda en box från en husvagn finns ju på skrotarna och på blocket ibland, finns ju en massa olika storlekar och säkert det billigaste alternativet.
Har även sett dynlådor i plast för trädgården i termoplast lär gå bra att ha som form.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

jo sant, dock måste måtten stämma då lådan ska byggas in. Har inte hittat något som passar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Har gjort lita lådor till ljudkåpor till utombordare. Har alltid gjort dom i glasfiber med plugg av formplyfa. Spacklar upp hörnen för rundare kanter och förstärkt större ytor genom att plasta in 16mn elrör för stabilitet. Lådorna har blivit lätta och har varit så stabila att man kunnat stå på dom.
Släpper fint med form av formplyfa och blir hur släta och fina som helst.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

Du behöver inte tveka med glasfiber. Förstärk i hörnen och kanske nån rowingsträng på sidorna som styvar upp. Härdaren är lite vass, så du bör ha väl ventilerat utrymme annars kanske du blir av med luktsinnet.
Använd bra med släppmedel. Det finns "vanlig" färg som inte är av typen gelcoat eller topcoat - fråga i färgaffären.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur gjuta en glasfiberlåda

tack
"Det finns "vanlig" färg som inte är av typen gelcoat eller topcoat - fråga i färgaffären."

vad är detta, jag fattar inte vad gelcoat är bra för (newbe)
 
Toppen