• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gamla är dina bodelsbatterier?

F

F.d. 22252

Guest
Ja det var nog så att jag hällde i saltsyra istället för svavelsyra det var på 70-talet men vad jag minns är att batteriet fortsatte fungera vilket jag inte trodde då när jag kom på det. Bubblade och levde om. Hade en halvmil till jobbet och bodde på landet så det var kris.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har ikke prøvd den syreblandingen, men skulle tro at det var endel klor som kom ut av batteriet. Veldig giftig gass, den andre spaltingsgassen fra blandingen er en som lukter som råttent egg :D Uansett ingen god kombinasjon. Litt ren svovelsyre som tillegg i et blybatteri gir batteriet et kikk og midlertidig endel ekstra effekt. Levetiden blir samtidig sterkt forkortet.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej bengtic det är svavelsyra i batterier så det blev rätt eller vart det kanske fel och tvärtom.
Saltsyra kan man också fortfarande köpa lätt, men svavelsyra måste man gå lite omvägar för att få tag i.

M.v.h. JANKRO.
Det är ju enklare och bättre att köpa nya batterier än att försöka jäklas med gamla. Det är farligt och inget för gemene man. Skulle inte ens komma på tanken att laborera med såna farliga saker.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Långt tillbaka på 70-talet köpte jag ett nytt batteri en lätt MC.
Vad jag kommer jag kommer ihåg levererades batteriet tort.
Man fick fylla på syran själv.
Kanske inte så smart när man var ung och odödlig.

Åke
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Som sagt batterisyra är inget roligt att hålla på med! Men om man ändå vill göra ny blandning gäller det att komma ihåg SIV. Alltså syra i vatten.
Annars kan jag tipsa om att bilskrotar har begagnade batterier till billig penning. Hos Hårds i Linköping har jag de senaste åren köpt 2-3 st för 150-200:- /st och fått med testprotokoll. Fungerat utmärkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Långt tillbaka på 70-talet köpte jag ett nytt batteri en lätt MC.
Vad jag kommer jag kommer ihåg levererades batteriet tort.
Man fick fylla på syran själv.
Kanske inte så smart när man var ung och odödlig.

Åke

Det förekommer idag med, sist jag bytte batteri i ena mc'n var det ett torrladdat batteri.

1601967203068.png
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Som sagt batterisyra är inget roligt att hålla på med! Men om man ändå vill göra ny blandning gäller det att komma ihåg SIV. Alltså syra i vatten.
Annars kan jag tipsa om att bilskrotar har begagnade batterier till billig penning. Hos Hårds i Linköping har jag de senaste åren köpt 2-3 st för 150-200:- /st och fått med testprotokoll. Fungerat utmärkt.
Jag sålde mina inte till bilskrot utan till vanlig skrot som finns i Motala ,kan inte tänka mig att dom säljer vidare för det var kortis i dom ..väldigt varma ..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Parallell koblede batterier og det ene får en kortslutning i en celle - normalt fra bunnfall i cellen. Plutselig er det litt over 2 volt spenningsforskjell mellom de to batteriene og et kraftig strømras med gassutvikling. Det kan skje knallgass eksplosjon av dette, er en heldig blir det kun oppsvulming og vond lukt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag hade en motorbåt för några år sedan där det satt 5st startbatterier om 80Ah som förbrukningsbatterier. Det fungerade i tre säsonger. Ersatte dessa med AGM-batterier från Biltema. De var slut efter två somrar. Ersatte tre av dessa med 2x 90Ah Litium (de övriga två med Tudor AGM startbatteri för ankarspel x2, bogpropeller m.m.). Erfarenheterna från detta gjorde att jag ersatte Kabens 115Ah blybatteri med 150Ah Litium. Fungerade väldigt bra.
 

Ragnar i Kalmar

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7123
Medlemskap
2024
Hur länge ett batteri hänger med beror på flera saker.
-Typ av batteri.
ifall vi talar om blybatterier.
VÅTA start, fritid/marin, våta deep cycle.
ÖVRIGA gel, agm, Lead-Carbon.
-Hur stor batteribank man valt.
-Hur de används.

Kritiska nivåer (ungefärliga, beroende på temp. m.m.)
Start=12,3V DoD=max20% 10-50gånger
Fritid/marin=12,2V DoD=30-50% 100-500gånger
våta deep cycle=12,1V DoD=50-80% 500-600gånger
gel=12,1V DoD=80% 600-700gånger
agm= 12,0V DoD= finns som start, fritid, och deep cycle, se ovan.
Lead-Carbon= här vet jag inte riktigt kritisk nivå, när sulfatering startar, DoD=100% 500gånger, 60% 1000 gånger, 40% 1400 gånger, detta är absolut bäst prestanda för pengarna, när det gäller blybatterier.

Så när man planerar sin bobatteribank så beror det på hur mycket backup man önskar, samt hur man använder den, här är det bara att inventera sina förbrukare och hur de används, utan 230V ansluten så klart, sen är det lite uträkning på det.

Mina 3x90Ah gel höll 11år, varav de 2 sista åren i min ägo.
Mina 3x95Ah biltema agm höll i 2år.
I vintras gjorde jag min hemläxa och bytte ut min bobatteribank till Lithium 400Ah. Änligen klarar jag mej utan extern 230V
Jag står i princip aldrig ansluten till 230V på mina resor.
Står man dock alltid ansluten på 230V på res-stoppen, behöver man inte lägga många kronor på batteribanken.
Har du mycket Solceller hur många watt ?
 
Toppen