• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur göra

M

mikkis

Guest
Sv: Hur göra

tack allihop med hjälpen jag fick av er. ni är "grymma"
Nu skulle jag behöva hjälp igen av er

Jag gör som sist. skickar med en bild och hoppas ni kan hjälpa mig att tyda namnet INGEBORG som står högst upp. jag eftersöker hennes föräldrars namn osv...

Mikkis
 

Bilagor

  • Sverigekyrkböcker15001937_Jämtland_Offerdal_Född_403752692.jpg
    Sverigekyrkböcker15001937_Jämtland_Offerdal_Född_403752692.jpg
    646,1 KB · Visningar: 21

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hur göra

Hej,
Ingeborg, född 23 juni 1846, döpt 28 juni. Hennes föräldrar heter enligt födelseboken Offerdal C:4 s 463 (den du skickat bild på) Gufast Nilsson och Margit Nilsdotter. De bor vid Ingeborgs födelse på gården Stavre. Du hittar hela familjen i husförhörslängden Offerdal A1:10 s 219.
Jag tyckte dock att pappans förnamn Gufast var lite märkligt och tog en chans på att han också var född i Offerdal och det var han. När jag gick in i födelseboken för 1806 såg jag att han står som Gustaf, vilket ju är mer vanligt, men efter Gustaf står det "ant Gudfast", som ju är ett gammalt nordiskt namn. Så han heter faktiskt Gudfast. Du hittar detta i Offerdal C:4 s 61.
Lycka till i fortsättningen med denna fascinerande, men beroendeframkallande, hobby.
Karin:wink:
 
Senast ändrad:
Toppen