• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur göra

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Hej kan någon hjälpa mig med hur jag ska gå till väga? Jag söker en Karl Vilhelm Persson Född 1896 28/2 eller 29/2 i Fjälkestad. (L) Det finns bara husförhör och födda böcker till 1894 på AD. Jag skulle vilja veta om han hade syskon och vad hans föräldrar hette.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Hur göra

Jag är ingen expert men berättar gärna hur jag skulle ha gjort. Det finns flera vägar.
Dels har SVAR/Riksarkivet gett ut en CD "Sveriges befolkning 1900" som är en bra start. Nyligen kom de också ut med CD:n "Sveriges befolkning 1990" som kan komplettera bilden. Givetvis kan man också via Sveriges Släktforskarförbunds CD "Sveriges Dödbok 1901-2009" som kom med sin 5:e upplaga i höstas ge en bra bild "bakvägen". Många av dessa CD finns att tillgå i olika släktforskarföreningar och på en hel del bibliotek.
Lycka till
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur göra

Hej kan någon hjälpa mig med hur jag ska gå till väga? Jag söker en Karl Vilhelm Persson Född 1896 28/2 eller 29/2 i Fjälkestad. (L) Det finns bara husförhör och födda böcker till 1894 på AD. Jag skulle vilja veta om han hade syskon och vad hans föräldrar hette.
Hej!
Min forskare (hustrun) har hittat honom som du kan se på bifogad bild.
Pappan är Per Persson Stadsdräng från Röbelövs socken född 25/10-1871
Mamman är Hanna Andersson från Näsum (flicknamn betyder inte att hon är ogift) född 28/3 1876.

Syskon: Anna Thesélia född 1897 och Hilda Paulina född 1899 i Gustav Adolfs församling Kristianstad Län.
Kontrakt: Willands och hemort: Håslöf

Det kan finnas fler syskon men det kräver fördjupning att utreda. Som du ser så upptar kyrkoboken även en Håkan Persson men det behöver inte vara syskon

//Conny
 

Bilagor

  • KVP.JPG
    KVP.JPG
    127,5 KB · Visningar: 45
  • KVPP.JPG
    KVPP.JPG
    202,4 KB · Visningar: 44
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur göra

Häftigt!! tänk att man kan fråga om allt på detta underbara forum och få proffshjälp tur att vi har varandra , hoppas jag (Lasse ) kan hjälpa någon nån gång, jag har inget med frågeställaren att göra ,men tycker så ändå , God vår på er därute , här är det lång dit Massor av snö -5-10g nattetid ,
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur göra

Har börjat titta på släktforkning som min far avslutade för 15-20 år sedan. Det var före internet´s möjligheter. Har lagt upp detta på myheritage tillsammans med hustruns släkt. Har även "plockat" gratisinformation från de öppna databaser som jag hittat.
Men nu till problemet, vad skall man satsa på för att komma vidae? Måste jag gå med i de sluta forum som finns på nätet, eller räcker det med att köpar en CD-skiva från Riksarkivet eller lösa årskort för 1000:-?
Ni som är erfarna kanske kan ge råd vad som är bäst utan att det kostar en förmögenhet.
Leffe
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur göra

Jag är absolut ingen expert men jag är förvånad över att man använder sig av CD-skivor. Jag höll på lite för tre år sen eller så och jag körde över nätet via abonnemang. Jag kan inte komma ihåg vad det hette! :mad:
Tänkte faktiskt fortsätta i vinter.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hur göra

Alla CD-skivor finns inte tillgängliga på nätet, och har man sedan något specialintresse så behövs separata CD-skivor.

En bra början för nybörjaren är att gå in på nättidningen "Rötter". Där finns mycket att lära sig, och många trådar att dra i.

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hur göra

Själv har jag Arkiv Digital som har suveränt bra läsbara bilder.

Har sedan släktarbetet med fotgrafier och berättelser i Disgen på datorn.

För att sedan kunna se släktträdet överskådligt har exporterat det via gedcom fil till ancestry.se Ett mycket bra nätalternativ.
Kom bara ihåg att gedcom enbart tar med text, och inga bilder. Dessa får man pilla dit själv.

Se till att ha minst en separat hårddisk som du kopierar till.

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur göra

Kikade lite i mina gamla uppgifter. Jag använde något som heter Genline.
Idag kostar det 1295/ år.
Det kanske finns bättre alternativ?

Funderar allvarligt på att fortsätta i vinter. På mors sida är jag delvis tillbaka på slutet av 1700-talet. Vi har varit riktiga "stridisar". En hel drös med Knektar. Kanske där jag har min stridsvilja ifrån? :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur göra

Det finns massor av källor. En som nog inte har nämnts här är alla folkräkningar som återkom var 10:e år. Där kan man hitta familjer. Den första som finns på nätet är runt 1900.
 
F

F.d. 17770

Guest
Sv: Hur göra

Jag använde under flera år Genline men har sedan 3 år valt att använda Arkiv Digital. Orsaken till att jag bytte till A D är att deras material är i färg och nytagna med digital teknik. Detta är helt överlägset Genline som är i svartvitt och det är de gamla filmerna som är fotograferade. Lite olika hur stor skillnaden är men det finns sidor som jag jämfört som är näst intill oläsliga i Genline men fullt läsbara i A D. Dessutom så har idag A D hunnit ifatt Genline vad gäller antalet scannade volymer. Liten skillnad finns dock kvar lite beroende på vilket område du vill forska i. Köp ett månadsabonnemang och prova ! Lycka till!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur göra

Installerade AD och jag håller nog med. Det var lättläst.
Åtminstone vad det gäller själva bilden. Det skrivna är som vanligt lite marigt tycker jag.
Blev faktiskt nyfiken på vad det stod på ett ställe.
"Sömnslag"?
Finns det nåt som heter så? Har aldrig hört talas om!

Nu har ni gjort mig tillräckligt nyfiken för att fortsätta med min släkt. Tack!
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Hur göra

Jag använde en PC fram till sommaren 2010 då en köpimpuls blev en Mac. (Macbook OS X, version 10.6.8 med 2GB) Jag "prenumerar" på Support och har hitintills klarat av allt som jag ställts inför. Ringer supporten och får hjälp. Jag är jättenöjd med mitt köp. MEN före jul tog jag fram mitt släktforskningsmaterial från 2004.

Då blev jag påmind om att DISGEN inte går att köra i Mac utan att köpa en tillsats(parallell el dyl) så att den kan läsa Windows, plus att jag måste installera Windows i Macen.

Nu står jag inför följande frågeställningar
1. Skall jag fortsätta släktforska i en PC och ha den till "bara" släktforskning?
2. Skall jag köpa ett emulatorprogram (parallel el dyl)och fortsätta i Macen?
3. Skall jag byta till Macs släktforskarprogram Reunion?
4. Skall jag byta till GRAMPS som går på båda (och är gratis)

En dag vet jag säkert, men fram till dess...!
Har någon erfarenhet av GRAMPS? Jag har erfarenhet av DISGEN och trivs bra med det, men också nyfiken på annat. Kom gärna med synpunkter.

Hälsningar
Inga

Ps. Ovanstående inlägg finns även i en annan tråd "För och nackdelar med Mac" Ds
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Hur göra

Om tycke och smak bör man inte diskutera. Speciellt inte när det gäller Släktforskningsprogram. Som egentligen är Släkregistreringsprogram.

För min del anser jag Disgen vara överlägsen de flesta andra.
Men jag har inte prövat Reunion, och det finns många som tycker det är bra.

Disgen har utvecklats mycket sedan 2004.

Om det går att genom en Gedcomfil föra över från Disgen till Reunion vet jag inte, men torde vara lätt att kolla.

Mitt förslag är iaf något av dina punkter 1 eller 2. Vilket är hugget som stucket och mer en praktisk fråga om man vill ha en eller två datorer att jobba med.

En sak vill jag dock fästa din uppmärksamhet på, och det är att kopiera din släktforskning med jämna mellanrum. Och den kopieringsfunktion som finns i Disgen är visserligen enkel, men tämligen värdelös ur säkerhetssynpunkt. Kopian lägger sig nämligen på samma disk som orginalet. Så om disken kraschar så är allt kaputt. Men det går naturligtvis att kopiera allt till en extern disk.
Jag har börjat använda GeneaNet som säkerhetskopia. Där följer bilderna med (enligt uppgift, jag för över manuellt då jag än så länge bara har 300 personer) då man gör en Gedcomöverföring.
GeneaNet har. liksom Ancestry, en enklare gratisversion.
Med GeneaNet kan man också dela med sig av sin släktforskning på ett enkelt sätt (går inte i Disgen). Och man väljer själv helt vilka man vill dela med.

Alla Släktforskarprogram har sina för- och nackdelar. Jag föredrar Disgen med GeneaNet som säkerhet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur göra släktforskningsprogram

Är det någon som har erfarenhet av Ancestry?

Den finns ju också som app till iPad. Jag har hört att man på en vecka kan härleda förfäder till tiden före Kristus. Min kompis släktträd ser ut så här:

bild-731455.PNG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Hur göra

Det som Knarrevik nämner kom jag också att tänka på.

Ancestrys App finns dock inte för Androidtelefoner. Med GeneaNet kan du dock logga in på ditt Släktträd på dessa mobiler.
Ancestry har dock en fördel, som GeneaNet inte har. Du kan föra in nya saker via Appen. Det går inte med GeneaNet.

Ytterliggare en sak. Väljer du enligt din punkt 2, så lär du väl också kunna köra andra Windowsprogram på Macken. Är väl ett ett klart plus.

Men det där med att hitta anor före Kristus får man ta med en stor nypa salt.
Har man Adel eller Präster i sina tidigaste anor kan man med lite tur komma neråt 11- 1200talet. Annars lär det bli stopp runt 1500-talet.

Det finns dom som till synes hävdar släktskap med Harald Blåskägg, men det skulle jag absolut inte tro på.
 
Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest
Sv: Hur göra

hej
Någon som kan hjälpa mig att tyda detta?
det är OLOF jag är intresserad av att tyda. jag vill gärna veta om det går vad allt betyder. även det som står ute på kanten. tror det står "par" på ena raden och raden under förstår jag inte ,
Någon som kan hjälpa?

Mikkis
 

Bilagor

  • search.ancestry.se_Browse_Print_d.aspx_9b789b4db101a6a745c10d81bd56b314_403506739.pdf
    1,1 MB · Visningar: 24

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Hur göra

Hej,
Jag ska försöka, men det är svårt med så litet klipp när man inte kan se hur prästen skriver sin bok. Det är väldigt olika på prästerna vad de använder för uttryck och hur de skriver. Som jag förstår är det en födelsebok, men har du boken och sidan kanske det kan bli lättare, Jag försöker ändå:

Olof mitt på sidan är namnet på den födda. i kanten till vänster om namnet står f 14 vilket bör betyda att han är född den 14:e. Månaden står troligen högre upp på sidan och året innan januari. Ibland står det på varje sida men inte alltid.

"Par" är det par som är föräldrar till barnet. Här är det Carl Olsson och Hustru i Thornäs.

"Test" = testis = faddrar/vittnen. Här är det Pehr Olsson och Hustru ibm (=ibidem=på samma ställe), Hans ??? och Hustru i Grefbrennan.

Eftersom jag inte känner till ortnamnen är det också lite klurigt. Kan vara Gref- eller Gruf-. Kan också vara -brennan, -brunnen.

I kanten har prästen också satt två bockar, precis som på barnet ovanför. Dessa kan jag tyvärr inte kommentera.

Hoppas du kommer det hela lite närmare med denna lilla hjälp.
Lycka till
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hur göra

Hej,
Det står så vitt jag kan se:
par(entes) (föräldrar) Carl Olsson och hustru i Thornäs
Test (vittnen) Pehr Olsson och h(ustr)u ibid (på samma ställe), Hans Pehrsson och h(ustr)u i Grafbrännan.
Om jag förstorar upp klippet till 400 % och jämför 3:e bokstaven i Grafbrännan med både ä och a i slutet av ordet så måste det så vitt jag kan se bli just Grafbrännan. Bokstaven e ser lite annorlunda ut i både Pehr och Pehrsson.
Hoppas detta hjälper dig lite framåt.
Karin:wink:
 
Toppen