• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur gör ni?

E

Ekorre

Guest
Ni som använder er husbil bara på helgerna nu under Feb och Mars i skåne då temperaturen kan ligga runt 0 grader på dagen och några minus på nätterna.
Vad skall man tänka på?, tömmer ni vattnet efter varje gång?, har ni värmen på i bilen?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Hur gör ni?

Vi har värmen på under vintern. Vi kan göra detta eftersom bilen står hemma på tomten och elförsörjningen är enkel.

Vi tömmer inte vattensystemet utan fyller bara på nytt vatten om tanken inte redan har tillräckligt för att klara det beräknade behovet under en helg till exempel.

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027

Vi har inte värme på i bilen när den står.
Jag har funderat lite på detta med vilken temperatur som är bäst inne i bilen när den står parkerad på tomten.
man brukar ju prata om den där daggpunkten att den förflyttas tilll olika ställen beroende på värmen inomhus.
Moderna bilar utan träreglar kanske det spelar mindre roll men hur är det med äldre som har träreglar i väggarna?

F

F.d. 58573

Guest

Det beror på tid och utetemperatur.
Om det är ner mot 20 - 30 minusgrader då kallställer jag även om vi planerar att resa inom några dagar, detta dels för att spara energi och dels för att jag oroar mig för vad som skulle hända vid strömavbrott. Vid mildare vintertemperaturer, som nu med onkring -5 till -10 nattetid och dagsmeja på dagarna, då klarar bilen att hålla omkring +10 på 1 kW elpatron och då får den stå uppvärmd om vi räknar med att använda den inom den närmaste veckan. Vid osäkerhet om planerna så kallställer vi alltid så länge det är vinter.

aake

Toppen