• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör ni??

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Ni som har en laptop med er i bilen och står utan el, hur beter ni er när strömmen i batteriet hos laptopen tar slut?:wideeyed:

Har en laptop ACER 5220. Är tacksam för svar

Zodiac // Camilla & Seth HBK373:)
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni??

Kopplar in den via en inverter alternativt kör jag den med en DC - DC konverter på 12 volt från bilen.

/Bosse
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni??

Har köpt en omvandlare på Jula.
12 volt in i ciggutaget sen valfritt justerbar mellan 11-24 volt ut. Klarar 70 W.

Funkar jätte bra.

Hi.Life
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Hur gör ni??

Kör ett mycket tystgående Yamaha elverk och då har vi el till tv och kyl oxå, funkar helbra.

mvh och ha det skönt.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Hur gör ni??

Tänk på att använda bilens cig-uttag så lite som möjligt när ni står stilla. Ta ström från bodelsbatterierna i första hand. Kan annars leda till startproblem när ni skall iväg nästa gång. Särskillt om ni står stilla längre tid.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Hur gör ni??

Vi använder en konverter 12v - 220 v. Dock lite svag 150w men den räcker till att ladda både den bärbara pc´n och mobiltelefoner. Har ingen 12 v laddare till telefonerna. Strömmen tar vi från bodelsbatteriet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni??

Ett tips kan vara att koppla in bilradion och cigarettändaruttaget framme i bilen på bodelsbatteriet med hjälp av en extra och avsäkrad ledning.

Själv har jag installerat ett antal 12V uttag runt om i bilen.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni??

Hej

Har idag köpt en omformare på Jula för 12V till 19V men tyvärr så passar inte någon av medföljande adapter i min dator. Har en HP dataor.

Några tips?

Claes
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni??

Är du flink med lödpennan kan du kapa sladden på orginalladdaren, löda på han- och honkontakt samt göra sammaledes på din 12-19V adapter. Då kan du flytta över sladdstumpen med specialkontakten till den laddare du behöver, antingen 12V eller 220V.

Lämpliga kontakter hittar du hos Kjell&Co, Clas Ohlson, Elfa m. fl.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur gör ni??

Zodiac,

Strömmen tag bara slut när man själv vill bara se till att sånt inte inträffar. Skulle det trots allt inträffa för mig för en eller annan anledning så har jag en LPG driven Honda EUi10 standby som ger 950W, tillräckligt att ladda batterier i bodelen.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur gör ni??

Claes & Gun,

Har köpt en universal adaptor (€45) som kan ställas in mellan 12VDC - 24VDC (med 1VDC interval), 6st olika connectors medföljer skulle förvåna mig om inte någon passar till din data. Min tablet fodrar 19.2VDC, vill jag använda datan utan att ladda batterier så ställs adaptor in på 12VDC men önskar jag att den laddas samtidigt ställs den in på 19VDC.
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni??

Till speciellt Michael,

Kanske lite off-topic, men du nämnde att du installerat ett antal 12V uttag runt om i bilen.

Själv irriterar jag mig på dessa cigaretttändaruttagkontakter som passar dåligt, hoppar ur etc. Är det sådana du installerat eller de speciella kontakter man kan finna på ex. Clas Olsson där kontakten är utformad så att + och - inte kan förväxlas.

Jag har funderat på att sätta in ett antal sådana.

Bästa hälsningar

Håkan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur gör ni??

Jag använder mig av de små cigg-pluggarna, dom sitter bättre. Kjell & Co har dom.
Tror det är samma som Michael använder.
Paneluttag och propp

39004.jpg 39035.jpg

Art.nr 39004 / 39035​
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni??

Jag har faktiskt installerat vanliga cigarettändaruttag som jag köpt på Biltema. Jag tycker de fungerar mycket bra så länge proppen inte är av den sämsta lågbudgetmodellen som bara består av en liten knopp för plus och en böjd ståltråd för minus. Det finns betydligt bättre proppar för cigarettuttagen.

Det som är bra med Biltemas uttag är, förutom priset, att de är helgängade på sidan och går att montera direkt i en skåpsvägg upp till kanske 25mm tjocklek. Jag borrar ett 29mm hål och trycker i uttaget samt skruvar på "muttern" på baksidan. Klart! Det följer med en fyrkantig platta som jag inte förstått vad den skall vara till men kanske gör att dölja ett för stort hål kanske?
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Hur gör ni??

Ett tips laddare Laptop. Har i dag inhandlat hos Clas Ohlsson en ställbar spänningsomvandlare 16-24V med 9st olika kontakter. Med denna vara medföljer också en kabel att ansluta till datorns USB-port med 8st kontakter där man kan ladda mobiltelefoner tex. Nokia,Sony-Ericsson,Samsung,LG och Motorola. Varan har artikelnummer 36-3312. Pris:398:-
 
Toppen