• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur går man vidare?

Grillmaister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2025
Då hände det som man inte vill skall hända. Vattnet rinner på insidan av fönstret i bodelen när jag tvätta bilen.Plocka ner gardinstång, lister runt fönstret och jodå där låg vatten mellan karossen och fönsterkarmen. Såg även att plyfaskivan på insidan börjat ändra färg till en mörkbrun nyans även den ena skruven som håller gardinstången hade börjat rosta lite.
Hur går man vidare med detta?. Bilen är en 2009 maj alltså 4 år gammal.Fukttestad för en månad sedan OK. Ska man försöka fixa det själv eller är det ide att jaga tillverkaren?. Inget utslag på fukttesten ingen fukt ingen garanti rep:confused:.

Jörgen

F

F.d. 24443

Guest
Sv: Hur går man vidare?

Är innerväggskivan missfärgad så känns det ju som att den bör varit fuktig ett tag. Borde ju synts på fukttesten? Jaga tillverkaren/säljaren , det där ska ju vara ett garanti åtagande.

Lycka till.

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Riktigt trist läsning - vi lider med dig och kan bara ge dig rådet att inte åtgärda detta själv !

Kontakta omedelbart din säljare för åtgärd, men innan du gör det så bör du själv kosta på ett fukttest på en annan firma och det jobbet ska ta minst 1 timme i anspråk - om inte så är det att betrakta som ett fuskjobb och sådana är snarare regel än undantag idag på många husbilsföretag - dock inte på alla ska väl, för ordningens skull, tilläggas.

Var med själv inne i husbilen under tiden fukttestet görs och insistera på att få ett protokoll med dig när du åker därifrån där alla kontrollpunkter skall anges i protokollet.

När du sedan ber om ett nytt fukttest hos ditt säljarföretag, så ber du även dom om ett protokoll på utfört jobb, där du själv ska vara med hela tiden !

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Då hände det som man inte vill skall hända. Vattnet rinner på insidan av fönstret i bodelen när jag tvätta bilen.Plocka ner gardinstång, lister runt fönstret och jodå där låg vatten mellan karossen och fönsterkarmen. Såg även att plyfaskivan på insidan börjat ändra färg till en mörkbrun nyans även den ena skruven som håller gardinstången hade börjat rosta lite.
Hur går man vidare med detta?. Bilen är en 2009 maj alltså 4 år gammal.Fukttestad för en månad sedan OK. Ska man försöka fixa det själv eller är det ide att jaga tillverkaren?. Inget utslag på fukttesten ingen fukt ingen garanti rep:confused:.

Jörgen
Tyvärr skriver du inte vilken husbil du har och det framgår inte av :Visa profil.
:confused:

Grillmaister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2025

Har nu mejlat tillverkare. Så vi får se vad dom kommer med för svar.
Bilen har jag köpt privat. Det är väl inget som ska påverka fuktgarantin som kommer med bilen?. Eller. Vet inte hur sådant fungerar om den slutar gälla när bilen byter ägare. Går det på garantin så ska det inte spela roll vilken verkstad som fixar till det väl.
Ha de gött där ute på vägarna.

Jörgen

F

F.d. 24443

Guest

Har nu mejlat tillverkare. Så vi får se vad dom kommer med för svar.
Bilen har jag köpt privat. Det är väl inget som ska påverka fuktgarantin som kommer med bilen?. Eller. Vet inte hur sådant fungerar om den slutar gälla när bilen byter ägare. Går det på garantin så ska det inte spela roll vilken verkstad som fixar till det väl.
Ha de gött där ute på vägarna.

Jörgen

Sålänge verkstaden är auktoriserd för husbilsmärket ifråga så ska det inte spela någon roll. Och i vissa fall ges tillåtelse från tillverkare eller huvudimportör att annan verkstad för utföra reparationen.
Så länge fukttesterna är utförda efter punkt o pricka ska det inte vara några problem.

Toppen