• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Hur går det med era Kinabatterier?

Anhe

HBK Medlem
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2025
Av ren nyfikenhet: Det skulle vara intressant att hör hur det går för er som köpt lithiumbatterier från Kina de senaste åren.
Hur funkar dom? Var det värt att satsa lågprisbatterier? Vad har ni haft för problem?

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har två från Elfhub ett med uttag för usb och laddning 100ah vikt 11 kg et 4200 kr ett utan 13 kg 100 ah 4200 kr tre år fungerar perfekt bara ladda och ta. idag kostar samma 2200kr. köpt ett 2025 keepwort 100 ah med uttag för laddning och usb. och blå tand kostade 2200kr paralellkopplat 300 ah . har två 7 amps laddare när jag vill toppladda annars sköter ebl 101. keepwort tar längs tid att ladda .
Har inverter epever 1500 . det fungar med ett batteri blåtand visar 30% av uttag och laddning .Har shunt lite koll.
Köpte ett Elfhub julen 2024 som försvann på lagret i Malmö fick pengarna tillbaka snabbt.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Måste bara tillägga…
Kinabatterier?
Vilka lifepo4 produceras inte i Kina?
Sunlux som är dyra produceras i Kina…
Jag är övertygad om att ALLA lifepo4 produceras i Kina!
Accarna tillverkas i Kina sen testas och klassas dom in i olika klasser, därefter köper olika batteritillverkare in och bygger sina batterier. Förhoppningsvis blir det högre klass på accar och bättre elektronik i dom dyrare batterierna.

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Accarna tillverkas i Kina sen testas och klassas dom in i olika klasser, därefter köper olika batteritillverkare in och bygger sina batterier. Förhoppningsvis blir det högre klass på accar och bättre elektronik i dom dyrare batterierna.

Köper in och bygger sina batterier?
Vad innebär det?

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Det är mycket möjligt, hur som helst så bör det vara en större kvalitetskontroll på ett Tyskt batteri med 8 års garanti
Vilket batteri är Tyskt?
Som jag skrev innan säger Sunlux att deras batterier tillverkas I Kina.
Jag är fortfarande helt övertygad att INGET lifepo4 tillverkas/monteras utanför Kina.
Alla lifepo4 är således kinabatterier.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Här är svar från Sunlux:
Hej,
Tack för din mejlförfrågan.
Sunlux batterier och battericeller produceras i Kina. De är testade och typgodkända för fordon av Europeisk certifieringsmyndighet och innehar typgodkännande enligt ECE R10.06 och uppfyller samtliga marknadskrav för litiumjonbatterier inom EU.
I stort sett sker samtlig produktion av LiFePO4 batterier i Kina i dagsläget. Det är dock värt att poängtera att enbart en handfull av de LiFePO4 batterier för fordon som saluförs inom EU uppfyller gällande produktsäkerhetskrav och typgodkännande.

Toppen