• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur funkar mobilt internet med husbilen?

F

F.d. 10251

Guest
Jag gissar att många använder mobilt internet i husbilen.
Hur funkar det 2011 för dig som kanske rest runt lite???
Jag är under tre år följt kvaliteten på det mobila internet på en plats mitt på Blekingekusten nära Ronneby där det finns mycket semesterfirare. 2011 har det varit dålig fart på Telias mobila internet i denna region. Har även av bekanta hört att det är samma problem här med andra leverantörer-
Läs på min mätsida och ge gärna kommentarer från olika ställen i Sverige vad dina erfarenheter är här eller på den länken jag gav.
Ha en fortsatt skön husbilssommar!

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar mobilt internet med husbilen?

Hej! Sitter i Skanör och får ett mätvärde med Telia o bredbandskollen på 3,96. :twitcy:

Ha de gött
Sanddammaren

F

F.d. 14536

Guest

Hej!
Vi står på E 45 ca 8 mil norr om Arvidsjaur och har telias mobila bredband och det fungerar bra att få kontakt med yttervärden.Lite trögt att koppla upp sig på nyhetssidorna,men annars så fungerar det.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tidningen Mobil håller på med ett test och jämför de olika operatörerna. Det brukar bli dött lopp mellan de fyra stora. Net1 hamnar på efterkälken men har andra fördelar.

F

F.d. 55451

Guest

Mobilt bredband i Danmark blir nu ochså mer interessant for Telia och Telenord kunder.
Sende master blir felles for kunderne.
Det blir inte dubbelt spridning, men bättre täckning generellt.
Årsaken er att Telia och Telenor har anbrakt fler sende master på samme position.

Jag tester på tiden, mobilt bredband täckning med ekstern antenne - men det er mer funktionen av antennen for husbiler på rese.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t51090/
4G er kommende, men avstanden til användbar sende mast blir liten.
Eksempel - omkring Århus 29 master for omtrent 18 x 12 kilometer.

Täckningen beror på frekvensen - hög frekvens - liten avstand.
Belastningen och download hatigheten beror ochså på frekvensen - låg frekvens - liten hastighet.
Det var bra om min vision om täckning via GPS blev realiseret - men det får tiden visa.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t50618/

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Just nu dokumentation för umts - hsupa.
matning 2.jpg

F

F.d. 25109

Guest

Har rest runt en del i Sverige och Finland. I Sverige är Telia oslagbart vad gäller täckningSgrad i glesbyggd och i Finland är det Sonera som gäller för bästa täckningsgrad även i glesbyggd. Och jag vet att det är samma företag: Telia Sonera.
Har även noterat de positiva omdömena som Net1 fått inte minst här på forumet. Skall testa detta något år.

Jag är dock imponerad över prissättningen av tillfälliga lösningar (kontantkort) i Finland.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har rest runt en del i Sverige och Finland. I Sverige är Telia oslagbart vad gäller täckningSgrad i glesbyggd och i Finland är det Sonera som gäller för bästa täckningsgrad även i glesbyggd. Och jag vet att det är samma företag: Telia Sonera.
Har även noterat de positiva omdömena som Net1 fått inte minst här på forumet. Skall testa detta något år.

Fördelen med Net1 är att det funkar i Danmark, Norge och Sverige men till en betydligt lägre hastighet än de vanliga operatörerna levererar.

Net1 har också många vita fläckar vad gäller täckning i synnerhet i den norska fjällvärlden.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Net1 är ensamma om lång räckvidd på sitt 450 Mhz-band. Med fordonsantenn på taket är man aldrig utan internet i Sverige, Norge och Danmark.

I Snapphanebygden funkar Net1 betydligt bättre än 3G leverantörerna.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Jag har haft Saunalahti i Finland i sommar, till en kostnad av 40€, täckning även där Telia Sonera går bet.
saunalahti använder Elisas nät

Jag är dock imponerad över prissättningen av tillfälliga lösningar (kontantkort) i Finland.

F

F.d. 55451

Guest

Vet inte varför man rekommenderar Net1 ? - snarare rekommendera seriösa stelplatser.
Mer på Net1 - det långsammare.
Glest befolkade områden i Norge ( Sverige ) är OK - jag tyckes att det är en specialitet.

Net1 är för låg frekvens ½ GHz, aktuella data volymer - ingen framtid - välja bort investering.
Vem kommer att investera i en 80-årig "sprinter" bland ungdomar på löpbanan ? :rolleyes:

Det finns andra skandinaviska 3G-leverantörer för gemensamt pris, som har många gånger fler master - många.

3G är ~ 2 GHz och ger långt större möjlighet för nutidiga datavolymer.
4G är ~ 5 GHz och kommer att ersätta många reparationer av kablar för TV och datanät.

Är jag i husbil - mobilt bredband.
Är jag i trädgården - mobilt bredband.
Är jag i huset - mobilt bredband.

Samtal är alltid per mobiltelefon - 95% gratis - 99% täckning.
50,- kr / månad - allt ibereknat.

3G turbo - Telenor / Telia - 16 Mbit - ZTF MF 652 - 99,- kr./månad
Seneste resultat:
Downloadhastighed: 11222 kilobit per sekund
Uploadhastighed: 1152 kilobit per sekund
Ping: 55 millisekunder
1. august 2011 05:36:29

3G turbo - TDC - 6 Mbit - Huawei E173 - 49,- kr/ månad
Seneste resultat:
Downloadhastighed: 2475 kilobit per sekund
Uploadhastighed: 2213 kilobit per sekund
Ping: 58 millisekunder
1. august 2011 06:25:38

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Man ska inte använda Net1 om man tänker titta på nät-tv. Men man får kontakt nästan överallt. Klart överlägset vanlig mobil!!

F

F.d. 25168

Guest

Vet inte varför man rekommenderar Net1 ? - snarare rekommendera seriösa stelplatser.
Mer på Net1 - det långsammare.
Glest befolkade områden i Norge ( Sverige ) är OK - jag tyckes att det är en specialitet.

Net1 är för låg frekvens ½ GHz, aktuella data volymer - ingen framtid - välja bort investering.
Vem kommer att investera i en 80-årig "sprinter" bland ungdomar på löpbanan ? :rolleyes:

Det finns andra skandinaviska 3G-leverantörer för gemensamt pris, som har många gånger fler master - många.

3G är ~ 2 GHz och ger långt större möjlighet för nutidiga datavolymer.
4G är ~ 5 GHz och kommer att ersätta många reparationer av kablar för TV och datanät.

Om man bor i Danmark, kan du have ret :) Landet er fladt, tätbebygget, ingen hindringer overhovedet, så der ville jeg bruge den billigste opkobling, og den ville fungere.

I Sverige og Norge, er det "lidt" anderledes :(

Bjerge, skove, dale samt store afstande, få tätbebyggede områder.

Jeg selv bor 5 km fra valdemarsvik, 30km syd for söderköping, 50km syd for norrköping, elsker området. Dog ikke for deres bredbånd !!!!

Igennem telejacket Max 2gb/254mb (uppsagt )
Mobilt 3: 2g däkning :( (uppsagt )
Mobilt Telenor: 2g däkning ( inta ens bredbandkollan funkar, intet )

Net 1:
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 2,2 Mbit/sek
SVARSTID 75 msek
MÄTSERVER Stockholm

Funkar her, under färd samt i Norge och danmark ( 4 timer på batteri, 12v, 220v )

Kanske du skulle prova dine fine opkoblinger i andet land end Danmark :) der vil dom inta funka på samme sät.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Om man står i Malmö, Köpenhamn då är det en jäkla fart på internet.

Om man står på campingar eller besöker tättbebygda områden eller är intill europavägarna så är det ok.

Men nu ska ni få höra något ni aldrig upplevt. Åk ut i naturen och fricampa långt från 3G och 4G mastrena så ska ni upptäcka att inte ens mobiltelefonen fungerar, än mindre GPRS-data. Sådana platser kan vara Digerhuvud på Gotland, Snapphanebygden i Skåne, Möns klint i Danmark mm. Då behövs Net1, 2 Mbit och fordonsantenn på taket.

Självklart ingår både 3G och Net1 samt en WiFi-repeater i den mobila utrustningen. Annars är man inte mobil. OBS! Mottagningen ska ske utanför husbilen.

Puh, nu är det 29 grader i skuggan så nu går jag och badar.
:)

F

F.d. 55451

Guest

Rigtigt Carnival med skillnad uppkoblinger - mycket individuellt.
Men generellt etableres sendemaster efter användan - derfor kan ja endast generalisere da jag tänker på alla tilsammen.
Men systemet Net1 är gammal - parallelt till modem telefonforbindelse for Windows 2000 - groft sagt.
Derfor säger jag - "välja bort investering".
I "udkantsdanmark" tänkas at inverstera i snabbt bredband - men det blir mobilt - tyckes jag - 3G.
Som är frågan fron början - Lund - kan jag inta rekommandera Net1 - tvärtom.:oops:

Min orientering geografisk är central Europa, och om ja får åka til Sverige / Norge vill jag använda roaming och WiFi - men inte kör efter positionerne.
Om jag kommer till Sverige och Norge innen etablering av bättre täckning på 3G / 4G er etableret - vet jag inte.
Derfor en önsker jag positioner for sende master via GPS.

F

F.d. 55451

Guest

3 er inte att sammenställe med Net1, i Danmark, omkring täckning.
Använd TDC i stället for 3 - da får du bättre täckning end som Net1.

Men 3 er like snappt som TDC, Telenor, Telia m.m. på rette position.
Så TDC kan dom alla bäst.
Min addres er mindre end 100 meter fron Telenor sende mast - och bra erbjudanden på tiden.
Derfor använder jag 2 leverantörer - inclusiva e-mail konfiguration for lämpligheten.

F

F.d. 25168

Guest

Men systemet Net1 är gammal - parallelt till modem telefonforbindelse for Windows 2000 - groft sagt.
Derfor säger jag - "välja bort investering".

Välja bort :):) Så havde jag inta kunne svare dig nu :):)

Telenor indendörs:

081.jpeg

Telenor udendörs, längst ude på terrassen:

082.jpeg

Net1 indendörs og udendörs:

083.jpeg

F

F.d. 55451

Guest

Aage, det förvånar mig att:
- Är mätning från din nya Samsung S2 direkt och via WiFi-router Net1
- varför 0 poäng for bra WiFi / Net1
?
Ser de liten icon G och H och WiFi icon.
Pelarna av kvaliteten ochså i konflikt med anslutningen - Ok har förståt - anslutningen WiFi til Net1 router.

När min bärbara dator med Windows 7, väljer anslutning, väljer den automatiskt att gå med den snabbaste - antar jag.

forbindelser.jpg

Kan det vara så att din S2'er gör likadant ?
Som när man tänker der er öppet for GPS men kvar användas aGPS - för att redusera strömforbruk, och endast när trianguleringen inte fungerer - da starter ström fron början av GPS - 2 minutter innan funktion.

Automatik er en bra ting - om man vet vad händer ;).

Jag har precis fått min son övertalade att köpa en ny laptop Win.7 med Android Apps.
1800,- kr
Så jag måste försöka sätta mig lite mer i ämnet.
Hittills är det enkla - svårt. :oops:

Toppen