• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur funkar de här?

F

F.d. 25775

Guest
Fick ju inte med någon svensk bruksanvisning. Men här på forumet verka all kunskap finnas. Hoppas ni kan hjälpa mig med de här bilderna? Vad är den vänstra knappen till vid manöverpanelen till Traumavärmaren?

Trauma.jpg

Vid värmaren finns en gul "spak" vad har den för funktion?

Gul spak.jpg

I skåpet för Gasbehållarna finns en liten manick inkoplad på den ena anslutningen till gasflaskorna. Står Trauma på den med. Vad har den för funktion?

Gas.jpg

Bak på bilen sitter en backkamera. Det ser ut att sitta något slags "öga" brevid den, vad är det tror ni?

Kamera.jpg

Vänligen
violab
 

Vergusta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
14879
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar de här?

Tycker du ska ta kontakt med TRUMA, eftersom det var många; kanske, nog och tror i dina svar. Gasol är inget gissningsämne, om ni ska bo i bilen på ett säkert sätt. Men Uffe
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar de här?

Är det inte i värmesystem som man har luftkudde.

Håkan var före mig med svaret. Om det hade varit en luftkudde i värmesystemet hade varmvattnet (i radiatorerna) inte kunnat cirkulera. Därav att man ska lufta systemet med jämna mellanrum.
För att få luftkudden i varmvattenberedaren (till varmvattnet) måste man någon gång tömma även beredaren genom att vika upp den gula manicken och låta vattnat rinna ur (ca 11 liter i en alde).
//Tommy :):):)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Luftkudden gör att vattenflödet i kranen blir lämnare och att vattenpumpen inte behöver arbeta lika ofta när bara små mängder vatten tappas. Sitter det en backventil vid varmvattenberedarem så påverkar den så att detta jämna flöde bara blir på varmvattensidan. För att få jämnt flöde på kallvattnet behövs ett externt tryckutjämningskärl (hydrofor).

Alla bilar har inte den gula hävstångsventilen för att tömma varmvattenberedaren hur gärna Tommy vill att det skall finnas. I stället används frostvakten som manuellt öppnas. I bilden i det inledande inlägget syns både en gul hävstångsventil och en frostvakt med sin röda återställningsknapp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur funkar de här?

Eller som i N+B biler hvor det er 3 kuleventiler for tømming side om side: en mellom tank og pumpe, en på laveste punkt i kaldtvatn og den siste på varmvatn. Åpne alle 3 og kranene inne så er bilen klar for frost.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Det står ju Drückschalter på den, alltså en tryckstyrd omkopplare. Kan den tända/släcka en indikering inne i bilen beroende på gastrycket?

Jo det är ju gasol omkopplare och den är kopplad till den vänstra kontakten på bild 1 och det är indikering även med dioder på den.
Som jag skrev i ett inlägg :

bild 3:
Den lilla grejen med plastskydd är gasolomkopplare/kännare då du kör på reservflaskan.
Se mer här och den är ihop med den vänstra omkopplaren på bild 1 :
https://www.google.com/search?hl=sv&...tic&gws_rd=ssl
 
Toppen