• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur funkar de här?

F

F.d. 25775

Guest
Fick ju inte med någon svensk bruksanvisning. Men här på forumet verka all kunskap finnas. Hoppas ni kan hjälpa mig med de här bilderna? Vad är den vänstra knappen till vid manöverpanelen till Traumavärmaren?

Trauma.jpg

Vid värmaren finns en gul "spak" vad har den för funktion?

Gul spak.jpg

I skåpet för Gasbehållarna finns en liten manick inkoplad på den ena anslutningen till gasflaskorna. Står Trauma på den med. Vad har den för funktion?

Gas.jpg

Bak på bilen sitter en backkamera. Det ser ut att sitta något slags "öga" brevid den, vad är det tror ni?

Kamera.jpg

Vänligen
violab
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Den gula spaken är nog för att tömma ut vattnet inför vinbterförvaringen, så inte värmaren ska frysa sönder.
I gasolskåpet, du menar inte den automatiska flaskbytaren?
Ögat bak kan vara en IR-LED för mörkerseende...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar de här?

"Ögat" borde vara back-kamera (som backspegel) medan den 1:a som pekar nedåt är parkeringskamera som kommer igång när du lägger i backläge. P-kameran har LED lampor runt objektivet (små ljusa prickar).

Tyckte det var roligt med Trauman! Du har en Truma-gasvärmare i din bil vilket tydligen kan resultera i trauma när man saknar bruksanvisning...skoj... : )
 
F

F.d. 25775

Guest
Sv: Hur funkar de här?

Nä. Tror att man tömmer värmaren med en röd knapp intill.
Den gula verkar ha något med gasen att göra.
violab
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Den vänstra knappen på översta bilden är den automatiska flaskomkopplaren. Slår du på den neråt indikerar en grön lysdiod att den flaska som är vald som etta inte är tom ännu. När växling skett lyser dioden rött. Strömbrytarens uppåtläge är samma plus en värmare vid reduceringsventilen så att den inte skall frysa vid stark kyla (runt nollan kanske eller kallare beroende på hur flaskorna är placerade).
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar de här?

Den gula vippspaken är att tömma vattnet i pannan. Den röda är frostvakten.

Jag är lite osäker men den vänstra knappen tror jag har med skifte av gasolflaskorrna. Man kan köra båda båda flaskorna eller en flaska i taget.
Jag hade en liknande knapp på min första HB men då visste jag inte vad det var.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Den gula hävarmen på bild två är med största sannolikhet för att tömma hela vattensystemet, kanske också vattentanken, men det finns också en frostvakt intill med sin röda knapp som ju har samma funktion. Vad händer när den gula armen lyfts upp? Rinner vatten ut under bilen?
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar de här?

Nä. Tror att man tömmer värmaren med en röd knapp intill.
Den gula verkar ha något med gasen att göra.
violab

Nej, det har med färskvattnet att gör inte gasol

"I skåpet för Gasbehållarna finns en liten manick inkoplad på den ena anslutningen till gasflaskorna." har med flaskomkopplaren att göra. En ventil som öppnar eller stänger flödet från flaskan.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Den lilla manicken som sitter på ena flaskanslutningen är egendomlig. Jag tror inte att den har med omkopplaren att göra.

Först trodde jag att det var en fjärrmanövrerad avstängning av gasolen men då borde den ha suttit på kopparröret som går neråt mellan då båda slanganslutningarna. Annars stängs ju bara ena flaskan av och det är fortfarande gasol under tryck till förbrukarna. Det går inte att se vad som står på den på grund av plastkåpan. Går det att ta en ny bild utan plastkåpan så att texten blir läsbar?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Manicken vid flaskorna är en sensor som stänger vid olycka.Den styrs från påslaget till vänster på panelen,stänger du den så slocknar all gas.
Anders
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur funkar de här?

Det är många om budet, så jag vill också vara med! :)

En äldre modell av tryckströmbrytare som indikerar när gasolen är slut och dags att öppna den andra flaskan. Vanlig på äldre tyska husbilar utan automatisk omkopplare.

trumadruckschalter.jpg

Mer om utrustningen på: Truma, mer komfort på väg
Tyvärr svårt med info om äldre prylar.

I övrigt delar jag Michaels tolkningar på de olika ventilerna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Då får du lite alternativ av mej med ...
bild 1:
Översta bilden höger knapp .
Står den vriden högst upp =
60*varmvatten utan värme
40*varmvatten utan värme
Värme inkopplad utan varmvatten
Värme inkopplad med 60*varmvatten
Yttre ringen 0-9 är termostat hur varmt du vill ha det .
Det ser inte ut som du har elpatron i pannan .

bild 2 :

Är du tömmer hela systemet på vatten inkl vattentanken och du har då en pump som känner av tryckfall " när du öppnar den gula startar pumpen .
röd knapp tömmer du varmvattenberedaren = frostvakt öppnar automatiskt vid ca: +5-+10*.

bild 3:

Den lilla grejen med plastskydd är gasolomkopplare/kännare då du kör på reservflaskan.
Se mer här och den är ihop med den vänstra omkopplaren på bild 1 :
https://www.google.com/search?hl=sv&q=truma+triomatic&gws_rd=ssl

bild 4 är som skrivs "lång sikt eller kort sikt" bakåt och du har väl omkopplare på bildskärmen .
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur funkar de här?

Helt otroligt, så många förståsigpåare och gamla rävar så vet ni inte med säkerhet vad den gula "vippan" är. Det sitter en i alla husbilar och husvagnar som har varmvattenberedare oavsett Alde eller Truma. Med denna tömmer man varmvattenberedaren både inför vintern och även ett par gånger per år för att bygga upp en luftkudde i beredaren. Att inte en nybörjare vet detta är helt ok men gamla "uvar" som ni andra, man börjar ju undra?????????
//Tommy :twitcy:
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar de här?

Helt otroligt, så många förståsigpåare och gamla rävar så vet ni inte med säkerhet vad den gula "vippan" är. Det sitter en i alla husbilar och husvagnar som har varmvattenberedare oavsett Alde eller Truma. Med denna tömmer man varmvattenberedaren både inför vintern och även ett par gånger per år för att bygga upp en luftkudde i beredaren. Att inte en nybörjare vet detta är helt ok men gamla "uvar" som ni andra, man börjar ju undra?????????
//Tommy :twitcy:

Varför skall det vara en luftkudde i varmvattenberedaren?????
 
Toppen