Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej!Har en sådan
Man drar bara kulan över testmaterialet och mätaren visar utslaget på en skala
Har inte kommit underfund med skalan riktigt men den visar också i kanten av displayen några riktvärden på fuktigheten Dry,Risk och Wet
Finns också displaybelysning
Hej!Vad jag förstår så är det ju en kapacitiv mätare, dvs den mäter kapacitansen i materialet som finns i närheten av kulan på toppen. torra material har låg kapacitans och ju mer fukt desto högre värde, dock får man ju se upp för även metall har hög kapacitans utan att vara fuktigt!
För övrigt så märkte jag nyss att den nämnda mätaren ser identisk ut med den jag köpte på biltema för 599:-
//Rydh
Hej!Det som kan underlätta för att lära sig hur fuktmätaren fungerar. Man gör en provbil ex 1/2 kvm stor. Plywood, isolering och några reglar. Limma ihop dessa så har du en bit att öva på. Då ser man skillnaden när fuktmätaren rör sig över trä resp isolering. Tillför lite vatten o se hur mätaren reagerar.
Ha det