• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar en fuktmätare

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har köpt en Voltcraft fuktmätare med kula.
Undrar lite hur den kalibreras
När jag testar direkt på en regel i bilen visar den Wet
När jag tar bort samma regel och testar den lös igen visar Dry
Skillnaden när jag testar direkt på regeln i bilen är den ju limmad mot plåten
Kan det vara en skillnaden mellan de olika mätvärdena ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Ja jag skulle också vilja veta hur den fungerar, har googlat men ingen förklaring bara att den inget förstör osv.
Tror säkert att plåten bakom regeln kan förändra mätvärden-mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Misstänker att man bara skall kalibrera den mot en torr träbit och sedan prova i bilen på olika ställen osv ?? Då blir det bättre värden. Står inget i bruksanvisningen hur man egentligen skall göra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Det eneste jeg har funnet er at de benytter radiofrekvenser og måler i dybden. Flere produsenter av pinless og pin type fuktmålere oppgir feilmålinger grunnet underliggende materiale som svakhet for pinless, men dybdemålingen som en styrke ved inspeksjon av byggninger. Her påpeker noen at en vil få utslag på metal i veggene.

Pin type er enkle - de måler motstand mellom målepinnen.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Hej jag har en voltcraft mf 100. Kalibrering gör du genom att trycka in knappen på höger sida ett pipande ljud hörs håll sen fritt i luften vips så kalibreras den när det slutar pipa är det klart.Den är inställd för gips där dry är 0-30 risk 30- osv. Du kan ändra detta men du ska gå efter trä då är 0-50 dry 50-80 risk och 80 o över Wet. Kalibrera varje gång innan du använder den.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Den jag lånade kalibrerade man i luften i husbilen.
Ställde in den på det mest passande underlaget.
Jag sökte av bilen i över 2 timmar och ritade upp
värdena på ett A4 där jag också ritade av husbilens alla
väggar med ungefärliga mått mätt med tumstock.

När jag sedan rev väggen så kunde jag se att
mina mätvärde stämde på pricken med alla reglar
som var fuktiga och hur dom var monterad bakom
plywooden.:)

Lycka till Affe.
Hörs ang skivan/orna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Köpte en vanlig fuktmätare med stift på biltema idag. Skall jämföra med denna imorgon. Vill ju inte byta reglar eller riva väggar mer än nödvändigt. Voltkraften måste ju ha någon referens att jämföra med. Om man t.ex kalibrerar den i luften så jämförs ju andra ytor mot luften som jag förstår. Om jag t.ex tar en lös bit av en regel jag har tagit bort och mäter på den så visar instrumentet DRY. Om jag fuktestar samma bit igen och bara håller den mot plåten så visar instrumentet WET. ????
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Köpte en vanlig fuktmätare med stift på biltema idag. Skall jämföra med denna imorgon. Vill ju inte byta reglar eller riva väggar mer än nödvändigt. Voltkraften måste ju ha någon referens att jämföra med. Om man t.ex kalibrerar den i luften så jämförs ju andra ytotr mot luften som jag förstår. Om jag t.ex tar en lös bit av en regel jag har tagit bort och mäter på den så visar instrumentet DRY. Om jag fuktestar samma bit igen och bara håller den mot plåten så visar instrumentet WET. ???
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Testade idag med biltemas fuktmätare. Visade var jag än provade mellan 8 och 17 %. Voltkraften visade ibland WET. Är det kanske plåten bakom som ställer till problem. Vad skall man lita på?
Kanske har jag rivit en del av väggen i onödan? Förstår inte dessa olika värden.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du hittat hur man ställer in den på
"rätt" material?

Jag vet ej varför man "nollställer" den
i luften men en teori är att den måste ha
en grund att utgå ifrån.

//Tony
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Re: Hur fungerar en fuktmätare

Precis som jag tror också. Den måste ju kalibreras mot ett likvärdig torrt underlag.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det stod i manualen till den jag lånade
att den måste kalibreras i luften inte mot något
likvärdigt material.
Den jag lånade används i vanliga fall av folk
som kollar efter fukt i lägenheter i alla
sorters material.
Jag skall kolla om jag får låna den igen när jag
tar hem husbilen för att kolla min renovering
och om det uppkommit fukt på andra ställen.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Det fungerar inte att mäta fukthalten med denna mätare om det finns plåt.
Arne.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Efter att jag hittade en manual på
Slovenska så fick jag också fram detta
efter en viss ändring i översättningen.

Mätaren är inte lämplig för mätning av
metall eller en stark ström - ledande material . Om arbetsområdet sensorn är ansluten till en
metall (t.ex. . spikar , skruvar, kablar , rör, etc. )
sedan mätvärdena avsevärt öka.

Jag tycker att detta var lite dåligt av en mätare
för det priset men andra mätare med kula är dock
ännu dyrare.

Kan du inte låna/hyra en av någon Affe?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Jag köpte ju en fuktmätare på biltema och den visade glädjande resultat. Håller med om att den andra med kula var dyr. Undrar vilken mätare husbilsfirmorna har med kula. Har nu redan rivit en del av väggen och införskaffat isolering och reglar så det är bara attt fortsätta. Ville ändå ha ljusa väggar än den bilhandlarpanel som sitter i. Byter också klädsel i taket till vit istället för den håriga som sitter där.
Såg idag i hjertmans katalog en vit klädsel med tunt skumgummi på baksida.
Funderar på den eller en nonwowen tapet ??
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Jag köpte ju en fuktmätare på biltema och den visade glädjande resultat. Håller med om att den andra med kula var dyr. Undrar vilken mätare husbilsfirmorna har med kula. Har nu redan rivit en del av väggen och införskaffat isolering och reglar så det är bara attt fortsätta. Ville ändå ha ljusa väggar än den bilhandlarpanel som sitter i. Byter också klädsel i taket till vit istället för den håriga som sitter där.
Såg idag i hjertmans katalog en vit klädsel med tunt skumgummi på baksida.
Funderar på den eller en nonwowen tapet ??

Synd bara att du måste sticka in spetsarna i materialet.
Liknande denna lånade jag.
UNI 1 GANN byggfuktmätare och fuktmätare som indikerar fukt i byggmaterial - Byggfuktmätare - Handinstrument - Svenska Termoinstrument
Jag har tapetserat med nonwoven. Den är tjock men rätt enkel
att sätta upp.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Är det någon som vet vad procenten betyder i mätaren? Är 20% ok eller är 40% ok, eller vad. Menar, när är det att anse som fuktskadat? Läste nånstans att man inte ska måla om virket har över 20% fuktighet.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Jeg har valgt å ikke kommentere for mye i denne tråden tidligere, men nå har jeg sett forklaringen på hvorfor N+B har en fukttest protokoll som spesifiserer pin type fuktmätare og hvor denne skal benyttes og hvor en bruker hånd og syn for kontroll. På de bilene finnes det ikke steder hvor det ikke er plate innenfor måleområdet for en kule.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Hur fungerar en fuktmätare

Synd bara att du måste sticka in spetsarna i materialet.
Liknande denna lånade jag.
UNI 1 GANN byggfuktmätare och fuktmätare som indikerar fukt i byggmaterial - Byggfuktmätare - Handinstrument - Svenska Termoinstrument
Jag har tapetserat med nonwoven. Den är tjock men rätt enkel
att sätta upp.
Hej Tony
Blir inte riktigt klok på detta.
Av bilderna du skickade så syns ju tydligt att det är fukt och det märkte du väl också när du rev väggen. När jag rev väggen i min bil så syntes reglarna ganska riktiga ut utan lite missförgning på några ställen som du ser på mina bilder. Det hade givetsvis varit något läckage nånstans beroende på att plywooden var lite missfärgad på vissa ställen runt fönstret. Jag rev ju väggen tack vare min dyra fuktmätare ??. Tack vare denna så prutade jag ändå mycket på bilen:) :)
Hade en vattenskada i vårt hus i somras. Då kom en kille från ett företag som bara gjorde besiktningar åt försäkringsbolagen. Vi blev kompisar så jag kom på att givetvis skall jag rådfråga honom. Han hade ju hela bien full med utrustning för detta.
 
Toppen