• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fungerar en batteridator? Typ Votronic etc

F

F.d. 24333

Guest
Hej på er,

Sitter och klurar på att köpa någon from av panelinstrument för att ha koll på hur min batteribank mår. Vill kolla att jag fattat det hela rätt.

Så, är detta rätt?
För att kunna ha koll på ett batteri måste man mäta strömmen över tiden. Både den som tillförs och den som tas ut.

Detta kan göras med en ampermeter. Dessa kopplas alltid i serie med den förbrukande kretsen. Sedan finns det tång amper mätare som omsluter en av kablarna med ett magnetfält. Sedan verkar det som att man kan shunt mäta också.

Votronic Product Search

Skall shunten kopplas in direkt på plusspolen?

tack

/Erik
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur fungerar en batteridator? Typ Votronic etc

Vad är en shunt?

För att veta laddningen av bodelsbatterierna i ampere då solcellerna är kopplade direkt på batterierna, vart kopplar man shunten då? Vilken typ av mätare/display kan man ha i bilen någonstans och hurudan skall ledningen från shunten till mätare vara?

Samma sak med förbrukningen, kan man använda samma mätare/display eller är det bättre att ha separata ?


hälsn
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar en batteridator? Typ Votronic etc

Litt enkelt forklart: en shunt er en kort leder med kalibrert motstand som tåler maksbelastningen. Spenningsfallet over denne korte lederen/motstanden kan enkelt måles og er linjært avhengig av strømstyrken.

Om shunten settes i + eller - ledning til batteriet spiller ingen rolle, og et positivt spenningsfall forteller at strømmen går ene veien mens et negativt spenningfall den andre veien.
 
Toppen