• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fort har ni kört med Er husbil?

• Startad av Startad av F.d. 72435
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 72435

Guest
Hur fort går en husbil egentligen?
Hur fort har ni kört som snabbast?
Är det över 110km/h så tar vi självklart för givet att det skett på autobahn
Svara gärna med typ av kaross och motorstorlek!
Själv har jag bara kört 85km/h hittills, alkov och 2.8 turbodiesel, 122hk

Senast redigerad av en moderator:
Min Sunlight får inte köras fortare än 130 km/h enligt instruktionsnoken.

Jag brukar lägga mig bakom en långtradare dvs ca 85 km/h på de stora vägarna.

Sunlight t66, halvintergrerad, 140 hk

Antingen långtradarfart eller max 2000 varv på högsta växeln vilket motsvarar ca 98 km/tim på min 2.3 l Fiat

Efter en långresa i Norge konstaterade jag att min husbil gick mycket snålt ,var ju mycket sällan över80 .
Har ju semester när vi är ute och åker …….

Högre hastigheter Högre risker för olyckor ?
Vill inte bli inblandad i onödiga olyckor orsakade av raceråkande trafikanter …
(min150hk Fiat går säkert en bit över100 km/timmen .MEN)

Högre hastigheter Högre risker för olyckor ?
Vill inte bli inblandad i onödiga olyckor orsakade av raceråkande trafikanter …
(min150hk Fiat går säkert en bit över100 km/timmen .MEN)
Men ju fortare man kör ju kortare tid exponerar man sig ju för farorna i trafiken (säger han som sällan kör över 92) :DFör övrigt så har jag nog varit uppe i 130-140 ngn gång men det är ju idiotiskt för det drar ju bara en massa diesel så medelhastigheten sjunker nog eftersom man får tanka oftare.

Vi har en Carado T135 Ford Transit 130hk och håller hastighetsbegränsningarna upp till 95kmh men den går väldigt fint upp till 125-130kmh.
Men då börjar det kosta
Nöjer man sig med 95kmh så ligger vi på 0,93

Jeg holdt 120 på speedometeret (112-113 på GPSen) nedover E6 langs Mjøsa på vei hjem fra min første tur med bilen i fjor (Dethleffs Globetrotter 2.8 JTD 2004), men da kunne jeg omtrent se hvordan dieselmåleren sank nedover. Ikke var det særlig behagelig å kjøre så fort med bilen heller, så på senere turer har maksfart vært rundt 95-100 på speedometeret (ca 90 på GPSen), da koser jeg meg bak rattet.

Dethleffs Esprite 184hk, 2017, 4500kg. Brukar köra runt 90km/h, slipper bli omkörd av utländska lastbilar, bilen drar då under litern per mil. Har varit uppe i 130 vid någon omkörning.

Hur fort går en husbil egentligen?
Hur fort har ni kört som snabbast?
Är det över 110km/h så tar vi självklart för givet att det skett på autobahn
Svara gärna med typ av kaross och motorstorlek!
Själv har jag bara kört 85km/h hittills, alkov och 2.8 turbodiesel, 122hk
Nu får man faktiskt köra 120 km/h på vissa sträckor i Sverige.

Se bild, cruisar vanligen i 80-85km/t. Efter det blir luftmotståndet märkbar i bränsleförbrukningen. Lägger mig helst en bit bakom en långtradare (fart- och avståndshållare på) som åker i det fartregistret då det har en märkbart bra effekt på bränsleförbrukningen.

På autobahn händer det att jag kör pedalen i botten för att få med mig så hög fart som möjligt, vid omkörning och inför brantare uppförsbackar, då kommer jag upp i 140 km/h men den farten tappas ju efter en stund i uppförsbacken, har jag tur kommer jag upp till backens slut med fart på ca 90-100 och blir då inte en bromskloss för alla andra, speciellt i Kasselbackarna är det bedrövligt, hamnar man i högerfilen bakom lastbilarna får man ingen chans att köra om mer, innan man är uppe vid backens slut segar man bakom långtradarna i ca 40 km/h

Tillbaka
Toppen