• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finansierar ni köpet?

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Har ägt 2 husbilar (3-4 år gamla) med max 30% belåning. När huset krävde nytt tak och fönster valde vi att sälja husbilen för att finansiera renoveringen.
Fram till vi har sparat ihop minst 60% av köpesumman kommer vi att åka runt med husvagn. Inte samma sak som husbil, men vägrar låna större del av köpesumman.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Vi hade väl egentligen lånat till 100%, fast det beror lite på hur man ser det också. Vi hade ju amorterat bort motsvarande vad husbilen kostade på huslånet...

Vi ville också köpa medan barnen var/är små, både dom och vi får gemensamma minnen för livet.
Kommer själv mycket väl ihåg semestrarna när jag var liten då mina föräldrar åkte runt i Norge och bodde i stugor.

Peter :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Det går att göra på detta sättet också om man har möjligheten att betala kontant.
Obs detta är ett grovt exempel.
Du satsar på att köpa en husbil för 1.000.000 och har en betald bil att byta med värdet 4-500.000.
Du gör bytet så du har 500.000 kr. kvar av kostnaden på den nya bilen.
Dom andra 500.000 du har i handen placerar du så du får en avkastning på 5-10%.
Sedan tar du ett lån på 20 år med bra ränta. (du lånar på sätt och vis dina egna pengar.)

Exempel.
Lån 500.000 kr. tid 20 år.
Ränta 4% Per år = 20.000
Amortering första året 12x1800=21.600
kostnad per år 41.600

Återbetalning ränteavdrag vid deklarationen ca 30% av 20.000 = 6000 kr.

Alt. 1.
Placering 500.000 kr.
avkastning vid 10%= 50.000
skatt 30% = 15.000
Vinst efter skatt= 35.000
Ränteavdraget på lånet + 6.000 kr.
Resultat 41.000 kr.

Alt. 2.
Placering 500.000 kr.
avkastning vid 5%= 25.000
skatt 30% =7.500
Vinst efter skatt = 17.500
Ränteavdraget på lånet + 6.000 kr.
Resultat 23.500

Utan kapitalet på banken och om det går att få det till dessa villkoren så är årskostnaden på lånet 41.600 kr.
Ränteavdrag på lånet -6.000 kr.
Resultat årskostnad = 35.600 kr.

Alt.1.
Lånekostnad 41.600 kr.
Vinst + ränteavdrag =41.000
Resultat årskostnad = 600kr

Alt. 2.
Lånekostnad 41600 kr.
Vinst + ränteavdrag = 23.500
Resultat årskostnad = 18.100

Fördelen med detta är att man förhoppningsvis har kapitalet kvar. Man har också möjligheten att lösa lånet när man vill.
Och ju längre du amorterar, ju mer har du kvar av ditt kapital den dag löser lånet som är kvar.
Det finns alltid en risk vid placering av kapital. Det kan både bli bättre men också sämre resultat än vad mina alternativ visar.

Detta är som sagt mycket grova beräkningar och inget jag rekommenderar.
Utan var och en gör på sitt sätt.
Och har jag fel så rätta mig.
Krister.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Om man är så skicklig placerare att man är säker på positiv avkastning så rekommenderas ett ISK konto, skatten är för närvarande låg, Kapitalunderlaget schablonbeskattas 2013 med 0,5%

För övrigt beror det ju på ens egen ekonomiska situation om man skall låna eller betala cash. Skall man spara först så kanske man inte får ihop pengarna innan man är så gammal att man tappat intresset.
Själv ångrar jag att jag inte lånade pengar och köpte en bil tio år tidigare än jag gjorde.

För övrigt, om man fortfarande jobbar och har begränsad ledighet så är det bästa att hyra även om veckopriset är högt, men man får en hel del dagar för normal värdeminskning på 50 till 100 kkr för en nyare bil plus ett antal kronor skatt och försäkring.

Ännu billigare om man hyr i Tyskland, man kan oftast parkera sin personbil under hyrestiden.
Det är även värt en del att slippa betala service, däck besiktning och allt annat som ett ägande medför.


alltså yngre personer bör hyra, arbetsbefriade kan köpa om man använder bilen mycket. Det är ju värt en del att slippa plocka ur och städa en hyrd bil
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Det går att göra på detta sättet också om man har möjligheten att betala kontant.
Obs detta är ett grovt exempel.
Du satsar på att köpa en husbil för 1.000.000 och har en betald bil att byta med värdet 4-500.000.
Du gör bytet så du har 500.000 kr. kvar av kostnaden på den nya bilen.
Dom andra 500.000 du har i handen placerar du så du får en avkastning på 5-10%.
Sedan tar du ett lån på 20 år med bra ränta. (du lånar på sätt och vis dina egna pengar.)

Hei.

Interessant! Men noe jeg ikke forstår...

Den nye koster 1mill.
Den kjøpes med:
a: innbyttebil til 500000.
b: nødvendig kapitalbehov/finansiering 500000.

Hvor kommer de 500000 du sier man har i hånden og som skal gi ønsket avkastning? Jeg ser ingen frisk egenkapital her til formålet.
:confused:
:)
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Hei.

Interessant! Men noe jeg ikke forstår...

Den nye koster 1mill.
Den kjøpes med:
a: innbyttebil til 500000.
b: nødvendig kapitalbehov/finansiering 500000.

Hvor kommer de 500000 du sier man har i hånden og som skal gi ønsket avkastning? Jeg ser ingen frisk egenkapital her til formålet.
:confused:
:)

Ursäkta om jag inte fick fram vad jag menade.
Förutsättningen att göra på det sättet jag beskriver är att du har pengarna men du vill inte göra ett stort hål i ditt kapital eller tömma det.
Du har kanske sålt fastigheten, lägenheten, båten, ärvt, sparat eller vunnit och på så sätt fått ditt kapital.
Du kanske redan har en placering eller kapitalförsäkring som ger bra avkastning och inte vill avsluta dessa.
Du behöver inte ens ha någon husbil att byta med, som jag hade med i exemplet i mitt inlägg
Du har kanske hela millionen eller mer och vill ha till ex. en husbil.
Detta var bara ett sätt och en tanke hur man kan låta kapitalet jobba för sig och eventuellt få det att växa eller att inte bli mindre.
Och använda det tänkta överskottet till att betala lånekostnaderna.

Sen i exemplet att jag gjorde en fördelning av 50% insats och 50% lån, var att då hinner värdeminskningen få ett antal år på sig, innan man har ett minusvärde på bilen gentemot lånet.
Kanske hinner det inte ikapp eller minus-summan är inte så stor längre. När man säljer bilen eller löser lånet.

Hur man gör fördelningen i köpet 30-70, 50-50 eller betalar 100% är upp till var och en och om man är i den lyckliga situationen att man har pengarna.

Jag hoppas jag rätade ut frågetecknen och inte skapade fler.
Krister.
 
Senast ändrad:
Toppen