• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

F

F.d. 1009

Guest
Jag har varit och tittat på TV för att ha i husbilen, men jag har blivit förvirrad.

Kan någon förklara för mig hur MPEG4 och den nya standarden DVB-T2 hänger ihop? Skall jag vänta till i höst med att köpa en TV och använda min PC så länge? I affärerna antyder de att det inte finns några apparater, med inbyggd mottagare, som fungerar med den nya standarden?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Boxer försöker också reda ut begreppen här:
Information om förändringarna - Boxer Sverige

Helt kort: det är nya kanaler som kommer att sändas med ny teknik.
Klarar du dig med dagens utbud, kan du utan problem handla en TV mid inbyggd box nu. Ångrar du dig nästa sommar, köper du till en box som klarar dvb-t2.

//Stefan
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Kort förklarat är MPEG-4 en komprimeringsstandard och DVB-T2 är en utsändningsstandard. Fördelen med den nya DVB-T2 är att man kan sända fler kanaler (8 st.) per mux eller sända fler HDTV kanaler per mux.

Men visst känns det lite surt att vi som som satsat på att köpa Tv mottagare med MPEG-4 för att kunna ta mot HD sändningar nu måste köpa ny box för att kunna ta emot de nya HD sändningarna
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Hej.

Min TV har ingen DVB-T2 mottagare men för att se de nya kanalerna i MPEG4 räcker det då att byta CA-modulen till en som hanterar både MPEG 3 och 4 ?????

Peter.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Det kanske räcker att byta ca-modul. Det beror på din digitalmottagare.
Kolla denna länken hur du testar.

Nyare mottagare, nyare än två år(?), bör klara sändningarna med denna modul. Har du en äldre "HD-Ready" tv räcker inte det. Då behöver man köpa en ny mottagare också.

Värt att veta är att du kan få en sådan CA-modul av Boxer om du ringer deras kundtjänst. Det du förbinder dig är att vara kund 12 månader till.

De mpeg4 kanaler som nu sänds berörs inte av införandet av DVB-T2 senare i höst.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Det kanske räcker att byta ca-modul. Det beror på din digitalmottagare.
Kolla denna länken hur du testar.

Nyare mottagare, nyare än två år(?), bör klara sändningarna med denna modul. Har du en äldre "HD-Ready" tv räcker inte det. Då behöver man köpa en ny mottagare också.

Värt att veta är att du kan få en sådan CA-modul av Boxer om du ringer deras kundtjänst. Det du förbinder dig är att vara kund 12 månader till.

De mpeg4 kanaler som nu sänds berörs inte av införandet av DVB-T2 senare i höst.

//Stefan


Stefan, jag tror inte att det stämmer som du skriver.

Mottagare som säljs idag arbetar med DVB-T. DVB-T2 är en utveckling av denna sändningstandard som möjliggör fler kanaler per mux.

Sony presenterade den första processorn för avkodning av TVB-T2 så sent som i Januari 2010 och denna finns i mottagare som säljs i UK.

Enligt reklam jag läst beräknas de första DVB-T2 mottagarna börja säljas i Sverige under andra halvåret 2010.

CA modulen är en avkodare för den kryptering som din program-leverantör använder. CA-modulen är alltså ingen mottagare.

Så om man vill se de nya HD-sändningarna via marknätet så blir det nog tyvärr att köpa ny mottagare.

Håkan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Man säger att jag kan se dagens kanaler med nuvarande utsändning. Anledning att man bytet till DVB-T2 är för att få plats med fler kanaler på samma frekvensomfång. Vad är det då som garanterar att man behåller den gamla DVB? Den inkräktar väl på det frekvensområde man vill åt? Nån som vet?

Även om man sen kan se det gamla utbudet kan man antagligen inte se det i HD eftersom de utsändningarna förmodligen sänds med nya DVB-T2!? Eller...?

Förvirrad krinil behöver hjälp! :confused:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Håkand; Det var så jag trodde att jag skrev. Det var i alla fall så jag tänkte.

Enligt Boxer så skall de nya DVB-T2 mottagarna börja säljas i höst (dvs andra halvåret).

Det sänds redan idag ett antal kanaler med mpeg4 teknik, de är dock inte HD.
Det är dessa som man kan se med en särskild CA modul - Om den digitala mottagare man har stödjer detta. Man behöver alltså både en mottagare som klarar sändningarna och den nya CA-modulen.

Till hösten kommer sändningar starta i nya Muxar. Dessa kommer att sända med DVB-T2 teknik, för att möjliggöra fler kanaler per mux alternativt HD-kanaler i Mpeg4.
Mpeg4 är alltså inte samma sak som HD, även om mpeg4 krävs för att kunna sända HD.

Jag har själv detta problem, Hemma har jag en HDready TV vars mottagare inte klarar Mpeg4, så det är ingen idé att skaffa CA-modul till den. TVn i husbilen däremot är nyare och klarar sändningarna. Så med ny CA-modul så kan jag se de nuvarande mpeg4-kanalerna som kom i våras på den.

Svårt och invecklat det där. En massa förkortningar som lätt blandas ihop.
Boxer försöker förklara här (men samtidigt jobbar de hårt för att sälja av de boxar de har på lager innan DVB-T2 boxarna kommer ut):

Information om förändringarna - Boxer Sverige
Testa om du kan ta emot MPEG-4 - Boxer Sverige

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Hej igen.

Om man bortser från HD sändningarna i DVB-T2 som kommer att kräva ny box för i stort sätt alla, så borde dett räcka att byta CA modulen för att kunna se MPEG 4 kanalerna.

Ryckte ur min CA modul ur TV:n och det stod MPEG 3 på den, men det finns på nätet (eller Boxer) CA moduler som Tar även MPEG 4.

Så om man nöjer sig med det, så behöver man nog inte köpa en extra box.

Peter.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur förhåller sig MPEG4 till DVB-T2?

Om man bortser från HD sändningarna i DVB-T2 som kommer att kräva ny box för i stort sätt alla, så borde dett räcka att byta CA modulen för att kunna se MPEG 4 kanalerna.

Ryckte ur min CA modul ur TV:n och det stod MPEG 3 på den, men det finns på nätet (eller Boxer) CA moduler som Tar även MPEG 4.

Så om man nöjer sig med det, så behöver man nog inte köpa en extra box.

Är din TV relativt ny, så räcker det med en ny CA-modul.
Det är lätt att kolla om det räcker via den beskrivning jag länkade till ovan.

//Stefan
 
Toppen