• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förbereda inför vinterförvaring?

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Snart är det dags att ställa undan husbilen för vintern. Det finns många inlägg om vinterförvaring och jag har läst dem alla (tror jag!). Några handla om el, andra om gasol osv men ingen (som jag har sett) gör en samlad genomgång vad som krävs för att förbereda husbilen för vintern. Som nybörjare på husbil och inför min första vinter skulle det vara bra att få en reaktion på hur jag tänkt förbereda bilen inför vinterförvaringen. Alltså…


Husbil: Roller Team Sirio 599 (alkov), 2006 års modell. Ford Transit.

Förvaring: Inomhus i kallgarage (ej frostfritt). Mycket liten eller ingen möjlighet att titta till bilen under vintern.


VATTEN
Göra rent gråvattentankengenom att lösa upp en tablett maskindiskmedel i 10 liter varmt vatten. Därefter köra runt några kilometer. Tömma gråvattentanken. Skölja ut tanken med färskt vatten. Tömma igen och lämna kranen öppen.

Tömma färskvattentankenoch varmvattenberedaren. Tvätta ur tanken genom manluckan. Skölja ut med nytt vatten. Tömma igen. Lämna avtappningskranarna för färskvattentanken och varmvattenberedaren öppna. Ställa kranar i toalett och vask öppna med läge mitt mellan varmt och kallt vatten. Göra rent (eller byta?) vattenfiltret.


BATTERIER
Två olika alternativ: 1) Se till att batterierna är fulladdade. Därefter lossa kabeln till minuspolen på respektive batteri. Lämna dem kvar i bilen. 2) Ta med batterierna hem. Underhållsladda. Jag tror jag kommer välja det sistnämnda.


GASOL
Plocka ur gasolflaskorna och förvara dem hemma.


SKÅP, DYNOR, VENTILATION mm
Tömma och tvätta ur alla skåp. Ta med madrasser och dynor hem för förvaring i hemmet.
Ställa in en torrboll. Öka ventilationen genom att sätta en taklucka på glänt


BILEN
Kolla Glykol, spolarvätska, olja, kontrollera däcktryck.


Vad har jag glömt? Vad bör jag göra mera för att förbereda bilen för vinterförvaring? Tacksam för reaktioner!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Töm vattenlås alt. fyll med spolarvätska. Ha inte öppet kranar o luckor om öppningen blir tillräckligt stor så möss kan krypa in.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Glöm inte att spola på toaletten tills det inte kommer något mer vatten, torrboll anser jag meningslöst med ventilation som släpper in fukt, dynor madrasser på högkant har jag alltid förvarat i bilen .
Lyft torkarbladen en kork under torkararmen.
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Tack för kloka och tänkvärda svar! En fråga: Är det fel att ha en taklucka på glänt med tanke på fukt? Är det något i mina förberedelser som är fel/tokiga/onödiga?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det finns tvångsventilation i alla takluckor så det har alltid räckt för mig. Jag tycker det kommer in damm o smuts samt ohyra om man har för mycket öppet. Ha myggnät fördragna.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
När färskvattentanken är tömd. Frostvakten öppnad låter jag pumpen gå ett par minuter. Därefter lossar jag duschmunstycket och blåser ut de sista skvättarna.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
1. Töm även vattenfilter vid vattenpumpen om du har tryckvattenpump.
2. Lossa kopplingarna till pumpen.
3. Sätt en insektsnät runt gråvattenröret så att inte möss mm kan krypa in i röret/tanken.
4. Pumpa i lite extra luft i däcken, så minskar du risken för ”morgonsula” när du börjar använda bilen igen.
5. Absolut inga matrester kvar i bilen. Ta ur stearinljus också. Dettaför att undvika dofter som möss och råttorgillar.
6. Gör rent toatanken. Smörj in gummidetaljer med silikonfett. Ställ luckan lite på glänt så du undviker ökat tryck i tanken. Sätt en post-it lapp innanför karossluckan så att du i vår vet att luckan är öppen. Tar du ur kassetten utan att stänga luckan, har du sönder mekaniken.

Blev mycket det här, men punkterna har hjälpt mig.
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Tack alla för goda råd. Nu återstår för mig att göra en checklista att följa när jag lite längre fram ställer av bilen. TACK!
 

Berget

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
5532
Medlemskap
2024
Ingen har tipsat om hur man håller möss/råttor förutom ta bort allt som luktar mat. Saknar tips hur man håller dessa på avstånd.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Mössen gillar inte starka dofter.
Enris, kryddor, vitlök doftar. Vi har kört med vitlöksklyftor och kryddor i flera år. Vet
att det finns möss runt bilen men ingen har velat komma in....
// Janne
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Alternativ till att blåsa ur vattensystemet är att suga ur med "vatten dammsugare". Blir ca en liter på en plåtis.
Full tank i dieseltanken ger liten möjlighet för kondens att samlas i tanken.
 
F

F.d. 55374

Guest
Bilen i kallförråd med fulltank o batterierna fulladdade, enris på framhjulen o vitlök inne i bilen.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Ska ställa av idag, känns som att jag bockat av min "att göra lista", men hur gör ni med jalusierna (kallas de så?) har ni dem utdragna eller indragna eller mittimellan? Fördelar, nackdelar?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hur tömmer man vattenlåsen på bästa sätt? Blåser man alltså i kranarna? Pössl från 2012. Tack på förhand för tips!
 
Toppen