• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur förbereda inför vinterförvaring?

Precis en sån har vi också, funkar bra. Den inbyggda fläkten gör att luften cirkulerar också i bilen.
Slår endast på den på hösten eller när det är milt och fuktigt på vintern.
Ställer in fuktnivågränsen på 50 eller 60%, fläkten på "Medel"

Men en fråga @Avarage , är det inte risk att slangarna ner till gråvattentanken fryser?
(Själv tömmer jag behållaren vid behov)

Har visserligen inte haft så kallt senaste vintrarna (Göteborg) men jag tror nog inte det blir ett problem.

Avfuktaren genererar ju en del värme (drar ca 600W) och då vår bil är bra isolerad får vi plusgrader inne i bilen så länge det inte blir riktigt kallt. Gråvattentanken ligger dessutom i det isolerade dubbelgolvet.

Blir det riktigt kallt är å andra sidan fukthalten i luften låg.

// Niklas
 
Det är alltid mycket tyckande och åsikter om fukt i bilen på vintern. Har börjat angripa problemet lite mer vetenskapligt och börjat mäta temperatur och fuktighet både inne i husbilen och utanför.
Har använt Arduino/Lolin D1 mini/ DHT22/ Blynk för tekniken.
Programmerad så om fuktigheten inne går över valt värde så startar en värmefläkt på 450W. Och om yttertemperaturen skulle gå under 0C så stäng värmen av.
Visar sig att fuktigheten ute på nätterna är 90-100% även när vädret är vackert och "torrt" som det varit de senaste dagarna. Det intressanta är efter bara knappt en veckas testande att det inte behövs mer än 100-200W för att fukten ska hålla sig under 75%.

Bild från appen i telefonen:

IMG_8561.jpg
 
Har nu sista veckat tagit 5 råttor/möss i ett utrymme jag har haft vitlök i!
Kanske bättre med råttfällor? Ja vill slå ett slag för Biltemas, både de små och den stora. De är nog de bästa och effektivaste jag testat.
En fråga till er som fått in möss i bilen är om ni lyckats hitta hur de kommit in.

Jan-Olov
 
Nu har jag hittat bra vinterförvaring åt plåtisen. Men funderar lite på batterierna o underhållsladdning.
Jag kommer nog inte ha tillgång till garaget under förvaringstiden för att koppla på laddning lite då och då.
Hur ska jag göra med start och bodelsbatteri när det gäller laddning. Ska jag låta bilen stå på 220 volt och låta EBL:en sköta laddningen? Är den bra på att underhålla?
Eller ska jag ladda fullt innan jag ställer undan?
Har tyvärr ingen fin extra-laddare monterad och vill inte ta ur bodelsbatteriet som sitter under stolen.
Det är en Pössl 2012 med ebl99 och vanliga blybatterier. Har en solcellsregulator kopplad till bodelsbatteriet.
Tacksam för tips!
 
Håller precis på att vintra in min husbil. Slog på värmen för ett par dagar sedan för att dels torka ut ev kondens men sen också få lite värme vid utstädningen. Upptäckte idag då jag fällde ner taksängen ovanför sittgruppen för att ta bort sängkläderna att taket var alldeles blött. Tänkte först på läcka men insåg dock att det var kondens som uppstått då jag värmt upp en kall husbil som stått i fuktig väderlek i närmare en månad.
Vi har minusgrader på nätterna här uppe nu.
Tog ut madrassen för att torka inomhus men då är frågan om jag kan sätta in den igen i husbilen under vintern. Bilen kommer att förvaras i ett stort kallförråd som är torrt och håller ungefär -10 på vintern.
 
Jag har kvar dynorna i husbilen, men ställer dem på högkant, så luftigt som möjligt och husbilen står utomhus ouppvärmd men med överdrag. Har torrbollar i husbilen, även om meningarna är delade om huruvida man ska ha det eller inte.
Framstolarna är ju i bilen hela vintern och blir inte fuktiga eller luktar konstigt efter vintern. På våren kan man ta ut och vädra dynorna, men det kan man inte med framstolarna.
Risken för möss finns ju alltid, oavsett om husbilen står inomhus eller utomhus.
 
För er som har halvintegrerade husbilar och värme på under vintern bör tänka på risken för kondens på bildelens dörrar (glasrutor).
 
Nu har jag hittat bra vinterförvaring åt plåtisen. Men funderar lite på batterierna o underhållsladdning.
Jag kommer nog inte ha tillgång till garaget under förvaringstiden för att koppla på laddning lite då och då.
Hur ska jag göra med start och bodelsbatteri när det gäller laddning. Ska jag låta bilen stå på 220 volt och låta EBL:en sköta laddningen? Är den bra på att underhålla?
Eller ska jag ladda fullt innan jag ställer undan?
Har tyvärr ingen fin extra-laddare monterad och vill inte ta ur bodelsbatteriet som sitter under stolen.
Det är en Pössl 2012 med ebl99 och vanliga blybatterier. Har en solcellsregulator kopplad till bodelsbatteriet.
Tacksam för tips!
Jag låter INTE EBL:n underhållsladda batterierna hela vintern.
Spänningen från den ligger på ca 13.7 volt vilket är för högt om den ska vara påslagen så lång tid.
Jag använder en ctek MXS 5.0 som har ett speciellt läge på 12.8 volt avsett för denna typ av långtidsladdning.
 
En sak jag kör varje år efter yttre tvätt av husbilen är att torka ut brännarna till kylskåp och värme. Slår helt enkelt på värme som får går några dygn delvis på gasol. Värmen torkar dessutom upp fukt i husbilen. Kylskåpet kör jag på gasol ett par timmar. Tror det är bra att bränna ut ev. fukt som kan ha tagit sig in i brännarna i samband med tvätt.
 
Har haft en golvfirma att platsskära en heltäckningsmatta denna höst (att få det precis kant i kant blev super!) , funderar om det ska vara nåt bekymmer att låta den vara kvar över vinterförvaringen? Madrass och ryggdynor lämnar jag ju kvar. Det är väl om det skulle bildas fukt av nåt slag under mattan - men det borde det ju rimligtvis inte göra? Nån som kan bekräfta om jag tänker rätt.
 
Jag skulle nog eftersträva så mycket luftcirkulation som möjligt. Annars får du kanske lyfta ut den till våren och lufta den. Kan du inte lägga nån regel e dyl under mattan eller rulla ihop den och ställa i ett hörn av husbilen?
 
Har haft en golvfirma att platsskära en heltäckningsmatta denna höst (att få det precis kant i kant blev super!) , funderar om det ska vara nåt bekymmer att låta den vara kvar över vinterförvaringen? Madrass och ryggdynor lämnar jag ju kvar. Det är väl om det skulle bildas fukt av nåt slag under mattan - men det borde det ju rimligtvis inte göra? Nån som kan bekräfta om jag tänker rätt.

Nya heltäckningsmattor brukar ju släppa genom fukt. Man kan ju idag till och med ha dom direkt på betonggolv.
 
Tillbaka
Toppen