Hejsan, ja jag var tvungen att handla lite nytt i år för min gamla antenn, en tysk Kathrein av äldre modell som har gett mig bra bild där det har behövts typ Diginova Boss eller liknande. Den började att tröttna på lite underligt sätt, dels störningar som troligen hade att göra med bandbredden på den och dels så tror jag "elektroniken" i den började bli korroderad eller dålig.
Jag hatar att behöva strula för mycket när mottagningen är dålig så jag tog mig en funderare och köpte en Diginova LTE-700 och ett "skatbo" Omnimax/Maxviev med nyaste förstärkaren med reglerbar styrka, men tyvärr för hög bandbredd utan extra filter.
Lite overkill kanske men om man står riktigt illa till så funkar inte den rundstrålande Omnimax så bra. Den har ju inte heller rätt område på VHF bandet. Det står lite luddigt ibland VHF, men det är till för radiokanaler i England som ligger mycket lägre än våra VHF TV-kanaler.
Den får dock även in våra VHF TV- kanaler om mottagningen är skaplig.
Varför denna härva på taket då

.
Jo, om det är bra mottagning så söker jag med Omnimax'en påslagen. Om det blir ok. på en gång så är det bara att titta och strunta i någon ytterligare åtgärd.
Om det är riktigt dålig mottagning (vilket man troligen inte vet om innan) så söker man också med Omnimax'en. Om man då ser att den inte hittar så många kanaler alls (men förhoppningsvis några) så slår man efter sökningen om till Diginova'n och vrider på den till den/de kanalerna syns med så stark signal som möjligt, och gör en ny sökning med Diginova'n, som då med rätt riktning mot en mast, som i alla fall ger lite signalstyrka hittar så mycket som möjligt, för det mesta alla "vanliga" kanaler som man är ute efter.
För det mesta har man då så bra signalstyrka så det funkar helt ok.
På det här sättet märker man också att vädret påverkar styrkan på signalen.
På ett ställe gjorde jag som vanligt med Omnimax'en med sökning i dåligt/lågt väder. De flesta kanalerna fanns tillgängliga och funkade bra på kvällen.
Nästa morgon skulle jag se lite nyhetselände i fint väder tänkte jag, men hade inte en enda kanal som kom fram i bild.
Efter koll och funderande på sladdbrott m.m. Så kopplade jag in och riktade in Diginova'n åt samma håll som ett hus i närheten hade sin jätteantenn riktad åt.
Då blev det full pott på kanaler igen, men först efter en ny sökning.
Var skatbot hade hittat alla kanalrna på kvällen från vet jag ej, för Diginova'n hade ingen kanal på morgonen heller fast jag riktade den som husantennen, och först efter en ny sökning så kom då kanalerna på nya kanalplatser.
Vet inte riktigt och helt ovetenskapligt, samt för lite provat än.
Men inget slår nog en riktbar Diginova LTE-700 bara man vet eller har tålamod att rikta om den några gånger om läget är så illa att den inte fångar upp mycket alls på första riktningen. Vid bra mottagning så beter den sig nästan som rundstrålande trots att det är en riktantenn.
Om bara mottagningen är skaplig till bra så är Omnimax'en rätt otrolig. Den slog nytt rekord vid en sökning och hittade kanaler från tre sändare, eller kanske fyra. Den hade i alla fall lagrat 204 kanaler, och man kunde se väder och nyheter från tre olika regioner på tre olika TV4 kanaler (eller SVT).
Om jag gör en sökning här hemma i Norrköping och vädret är det rätta så plockar den in kanaler från Örebro-sändaren. Men om man då kopplar om till Diginova'n och vrider på den så går den faktiskt bet på att få in de kanalerna hur mycket man än vrider på den.

Inte så vackert kanske men....... Montro om man sätter en hatt på skatbot och hänger en jacka över Diginovans axlar

.
Vet inte, men hoppas någon kan ha lite nytta av den ovetenskapliga undersökningen. Samt att jag hoppas också att jag inte glömmer att dra ner hela härligheten någon gång

.
Ps. Antennerna är ju kanske lite kraftigt prissatta för att sätta i hel klase på taket. Men exempelvis skatbot som jag har sett prissatt uppåt 2700:- här hemma köpte jag direkt från England, visserligen före brexit och tull. Den kostade då under 700:- med frakten.
M.v.h. JANKRO.