• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förbättra mottagning av "skogs-TV"?

LarAsp

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
30978
Medlemskap
2024
Hej! Vi är nyblivna husbilsägare och lär oss för fullt både det ena och andra. Ett problem vi har är att mottagning av sk skogs-TV varierar från plats till plats. Vad kan man göra för att förbättra mottagningen? Vi har en Glomex Ocean antenn.
/Lasse
tempImageWzykD9.jpg
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Att få bra mottagning på tv-antennen kan vara svårt. Ett problem är att finns man så att det finns en mobilmast i närheten, kommer den att störa ut tv-signalen som kommer från en sändare mycket längre bort. För ett par år sedan sålde pts av en bit av tvkanal-området till mobiloperatörerna. Din antenn är troligen så att den förstärker upp till 860 MHz och då det nu finns mobilsändare från 690-860 MHz kommer dessa att förstärkas också och blir kanske 1000 ggr starkare än de rätta tv-signalerna. Den inbyggda antennförstärkare som sitter i antennen kommer då att storkna och ger distorsion precis som en radio på för hög volym. Då kan inte TVn skilja ut dina kanaler för alla störningar. En antenn med inbyggt LTE-filter som dämpar allt över 690 MHz är då ett måste. Det hjälper knappast att sätta filter efter på antennkabeln, då problemet redan uppstått i antennens inbyggda förstärkare. I så fall ett byte! Kolla med närmaste antennfirma (Varuhus vet sällan tillräckligt i denna fråga) En CANT auktoriserad firma vet vad du behöver, och blir nog billigare än att köpa fel. Se om det finns någon typbetckning eller datablad på din antenn och googla Kanske…
mvh
Conny J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ska man få bra mottagning även på ”svåra” ställen. Kräver en antenn på vridbar/höjbar mast,jag har Diginova aldrig problem.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
LTE-790 räcker inte längre, nu har man släppt ännu mer att tvbandet till mobiloperatörerna. Tyvärr säljs det fortfarande LTE-790 trots att det finns ny modell ute nu! Har jobbat med antenner och förstärkare hela mitt aktiva liv. Pensionär sedan ett antal år, men känner mig rätt påläst i detta. På den länkade hemsidan står också att man ska välja LTE-700 istället
mvh
Conny J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
LTE-790 räcker inte längre, nu har man släppt ännu mer att tvbandet till mobiloperatörerna. Tyvärr säljs det fortfarande LTE-790 trots att det finns ny modell ute nu! Har jobbat med antenner och förstärkare hela mitt aktiva liv. Pensionär sedan ett antal år, men känner mig rätt påläst i detta. På den länkade hemsidan står också att man ska välja LTE-700 istället
mvh
Conny J
Jag ändrar till rätt länk
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja jag var tvungen att handla lite nytt i år för min gamla antenn, en tysk Kathrein av äldre modell som har gett mig bra bild där det har behövts typ Diginova Boss eller liknande. Den började att tröttna på lite underligt sätt, dels störningar som troligen hade att göra med bandbredden på den och dels så tror jag "elektroniken" i den började bli korroderad eller dålig.
Jag hatar att behöva strula för mycket när mottagningen är dålig så jag tog mig en funderare och köpte en Diginova LTE-700 och ett "skatbo" Omnimax/Maxviev med nyaste förstärkaren med reglerbar styrka, men tyvärr för hög bandbredd utan extra filter.
Lite overkill kanske men om man står riktigt illa till så funkar inte den rundstrålande Omnimax så bra. Den har ju inte heller rätt område på VHF bandet. Det står lite luddigt ibland VHF, men det är till för radiokanaler i England som ligger mycket lägre än våra VHF TV-kanaler.
Den får dock även in våra VHF TV- kanaler om mottagningen är skaplig.

Varför denna härva på taket då :p.
Jo, om det är bra mottagning så söker jag med Omnimax'en påslagen. Om det blir ok. på en gång så är det bara att titta och strunta i någon ytterligare åtgärd.
Om det är riktigt dålig mottagning (vilket man troligen inte vet om innan) så söker man också med Omnimax'en. Om man då ser att den inte hittar så många kanaler alls (men förhoppningsvis några) så slår man efter sökningen om till Diginova'n och vrider på den till den/de kanalerna syns med så stark signal som möjligt, och gör en ny sökning med Diginova'n, som då med rätt riktning mot en mast, som i alla fall ger lite signalstyrka hittar så mycket som möjligt, för det mesta alla "vanliga" kanaler som man är ute efter.
För det mesta har man då så bra signalstyrka så det funkar helt ok.
På det här sättet märker man också att vädret påverkar styrkan på signalen.
På ett ställe gjorde jag som vanligt med Omnimax'en med sökning i dåligt/lågt väder. De flesta kanalerna fanns tillgängliga och funkade bra på kvällen.
Nästa morgon skulle jag se lite nyhetselände i fint väder tänkte jag, men hade inte en enda kanal som kom fram i bild.
Efter koll och funderande på sladdbrott m.m. Så kopplade jag in och riktade in Diginova'n åt samma håll som ett hus i närheten hade sin jätteantenn riktad åt.
Då blev det full pott på kanaler igen, men först efter en ny sökning.
Var skatbot hade hittat alla kanalrna på kvällen från vet jag ej, för Diginova'n hade ingen kanal på morgonen heller fast jag riktade den som husantennen, och först efter en ny sökning så kom då kanalerna på nya kanalplatser.

Vet inte riktigt och helt ovetenskapligt, samt för lite provat än.
Men inget slår nog en riktbar Diginova LTE-700 bara man vet eller har tålamod att rikta om den några gånger om läget är så illa att den inte fångar upp mycket alls på första riktningen. Vid bra mottagning så beter den sig nästan som rundstrålande trots att det är en riktantenn.

Om bara mottagningen är skaplig till bra så är Omnimax'en rätt otrolig. Den slog nytt rekord vid en sökning och hittade kanaler från tre sändare, eller kanske fyra. Den hade i alla fall lagrat 204 kanaler, och man kunde se väder och nyheter från tre olika regioner på tre olika TV4 kanaler (eller SVT).
Om jag gör en sökning här hemma i Norrköping och vädret är det rätta så plockar den in kanaler från Örebro-sändaren. Men om man då kopplar om till Diginova'n och vrider på den så går den faktiskt bet på att få in de kanalerna hur mycket man än vrider på den.

DSCF6363.JPG
Inte så vackert kanske men....... Montro om man sätter en hatt på skatbot och hänger en jacka över Diginovans axlar:applaus:.

Vet inte, men hoppas någon kan ha lite nytta av den ovetenskapliga undersökningen. Samt att jag hoppas också att jag inte glömmer att dra ner hela härligheten någon gång :msn_wall: .

Ps. Antennerna är ju kanske lite kraftigt prissatta för att sätta i hel klase på taket. Men exempelvis skatbot som jag har sett prissatt uppåt 2700:- här hemma köpte jag direkt från England, visserligen före brexit och tull. Den kostade då under 700:- med frakten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Varma dagar eller stora temperaturskillnader på kvällen gör att vi får signalutbredningsfenomen som lite påminner om de hägringar som kan ses ibland. Radiovågorna leds mellan luftskikt med olika temperaturer långt längre än normalt och kan göra att det inte går att få signaler från den vanliga sändaren, men väl en som ligger 500 km bort eller mer! Detta gläder radioamatörer som får kontakter över stora avstånd på VHF och UHF men ger ingen eller dålig bild för TV-tittaren. Den stora nackdelen med digital tv är att när det blir för mycket databitar fel, blir det ingenting i rutan. På den analoga tiden såg man antydan till bild och kunde vrida och flytta antennen tills det fungerade.
Med vänlig hälsning,
Conny J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har lagt ner skogs-TV.
Byta antenn kostar mer än att Streama tv i typ, ett år...
Absolut,men under förutsättning att du har hyfsad internetuppkoppling, något man inte alltid har i "skogen".
För er som har problem med antennsignalen,många tvapparater har en meny för signalstyrka/kvalite´ använd den då ni vrider antennen.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Absolut,men under förutsättning att du har hyfsad internetuppkoppling, något man inte alltid har i "skogen".
För er som har problem med antennsignalen,många tvapparater har en meny för signalstyrka/kvalite´ använd den då ni vrider antennen.

Har alltid lite nedladdat "offline" i datorn, om man nu inte kan klara sig utan tv någon kväll alltså ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi har lagt ner skogs-TV.
Byta antenn kostar mer än att Streama tv i typ, ett år...
Det beror ju också på vad man har för grund i TV tittandet från hemmet med uppkoppling m.m. Om man har marksänd Tv hemma så finns det nog för det mesta bara fördelar att även ha det med sig på resa, till samma pris. På köpet får man också lokala nyheter och lokalt väder på direkten.
Och det är jättesmidigt att programmera TV'n att spela in något program under dagen eller kvällen som man kan titta på när dagens äventyr är slut.......... TV'n funkar helt och som vanligt även när jag inte är vid bilen och kan koppla upp......... Ja, jag vet att man kan titta på olika program när man vill genom datorn........ Men jag är jättenöjd som det är och varför då ändra på något förrän man får lust eller har anledning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen