• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag håller på att montera av min parabol, ska inte ha den på bilen eftersom den ändå inte fungerar lite längre norrut i Sverige.
Hur ska jag få loss kabeln? Det går inte att dra ur den nerifrån eftersom det sitter en kabelsko av modell större nere vid boxen. Antagligen måste jag montera bort den vita plattan på parabolen för att få loss kabeln, eller hur?

/Annette
 

Bilagor

  • 20100425.1209.jpg
    20100425.1209.jpg
    103,4 KB · Visningar: 7
  • 20100425.1210.jpg
    20100425.1210.jpg
    78,1 KB · Visningar: 5
  • 20100425.1211.jpg
    20100425.1211.jpg
    116,3 KB · Visningar: 4
  • 20100425.1212.jpg
    20100425.1212.jpg
    153,8 KB · Visningar: 3
  • 20100425.1213.jpg
    20100425.1213.jpg
    147 KB · Visningar: 4
  • 20100425.1214.jpg
    20100425.1214.jpg
    144,7 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Er det ikke en kobling i den boksen som kabelen går gjennom oppe ve antennen? Skulle tro at det var 2 kontakter der inne - en koaks bajonett og en vanntett 4 leders trykk kontakt som har en lås på ene siden.

Prøv ikke å fjerne gjennomføringen gjennom taket, det vil kreve en stor tette jobb.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Annette
Det är nog dumt att klippa av kabel.Du kanske skall sälja parabolen?
//Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Jag har inte klippt några kablar...Knut hade rätt, under plåten satt en delning på kablarna!
Tack Knut! Hur skulle man klara sig utan Husbilsklubben...:cool:
Ja, jag ska sälja den, men jag har inte en susning om vad man kan begära...
/Annette
 
F

F.d. 15640

Guest
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

jag köpte en idag för 6500:- kanske en fingervisning
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Går det inte att se svensk TV med parabol i norra Sverige3?
Göran
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Tar jeg ikke helt feil så er den kabelen som sitter igjen den samme som brukes til de store Oyster Digital antenne.


Caro Digital har en nypris på ca. 20 000 - Løse kabelstammer kan bestilles fra fabrikken om noen skulle kjøpe ditt anlegg.

Problemet med Caro er at den har svært begrenset nytte i våre land, muligens ville en med CI utgaven av kontrolleren kunne ta inn svenske sendinger opp til Norrland. De tyske sendinger stopper ca. midt i Sverige for denne lille antennen.

Ser foresten på kontrolleren at denne er produsert i 2006. (Det var siste år denne utgaven ble laget)
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Vi har en Caro Digital från 2005 utan CI. Har använt den upp till i höjd med Örnsköldsvik utan problem. För att se svenska kanaler har vi köpt en Viasatgodkänd 12 Volt box ,(Thomson), och kopplat den till Caroboxens antennutgång. Vi kan då använda samma parabolkort som hemma och se samma kanaler. När man vill byta box sätter man i kortet och ringer ett telefonnummer så är bytet fixat. Och förstås på samma sätt när man kommer hem. Kostar inget extra. Man kan läsa på på Viasats hemsida hur man gör.
Caroboxen används då bara för att rikta in antennen på önskad satellit och när det är gjort kan man stänga av den för att spara ström.

Birger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

De nordiske sendinger på både Canal Digital og Viasat har en "footprint" som tillater bruk av 45 cm antenne opp til Finnmark (her bør en opp i 60 cm).
Caro antennen tilsvarer 45 cm og en ekstern tuner kan enkelt brukes som beskrevet.

For de som har parabol hjemme blir det i praksis "gratis" å ta med seg kortet ut i bilen til den tuneren en har koblet til utgangen på caro kontrolleren.

De frie tyske sendingene har senter på sin footprint midt i Europa og relativt svakt signal i de nordiske land.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Ursäkta om jag kapar tråden en sekund men jag måste bara få fråga:

Knut, Vad gör du egentligen på dagarna?
Jag blir lika imponerad varje gång av dina detaljkunskaper om allt som har med husbilar och dess teknik att göra.
Du verkar veta allt om alla tillverkare, skillnader mellan modeller och årsmodeller, vanliga fel, konstruktioner, sladdar i paraboler, m.m. m.m.

Snälla berätta!:)
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Har et andet spørgsmål til Caro CI.

Jeg har nyligen monteret Caro CI på min husbil.
Undrer på om man kan bruge en anden box end den der hører til Caro idet jeg har både box og kort til canal digital i min bolig.

Alternativt kan jeg måske bruge mit canal digital kort i min Caro reciver med et Conax CA modul ?

Hilsen Johnny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Johnny en Conax CA modul er det mest effektive, det går også an å koble en tuner til antenne utgangen på Digital CI boksen. Dette bruker med el enn en Conax CAM.

Roger,
jeg har hatt secondline support på Oyster i Norge siden 2002.
Ut over dette er det intet på min CV som er husbilsrelatert, men med 15 år med diverse husbiler og endel år med kontakt med bransjen plukker en fort opp detljer hvis interessen er stor nok.

Faglig er jeg IT person med nettverk sikkerhet som siste spesialområde.
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Tak Knut

Prøver løsningen med tuner.
Fik mit Conax modul i går med kan ikke få det til at virke.

Hilsen Johnny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Det er viktig å få conax modulen helt inn på plass i det ene sporet i CI åpningen. I menysystemet på tuneren kan en sjekke status på hva den finner i de to sporene. Når tuneren leser en CA modul og en setter inn et abokort som ikke har vært i daglig bruk tar det ca. 30 min før dekodingen starter.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Hej Knut,måste passa på att fråga ,har en oyster helautomat men den hittar inte Thor.Tittade på tv igår kväll men nu är det nåt fel,skall man ha den inställd på Norden södra eller....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Det er et par problemer i forbindelse med at Thor-3 har sluttet å sende.
Fikk rådet fra utviklingsavdelingen hos Ten-Haaft å la den stå og surre i en lang halvtime. Alternativet er en oppdatering a firmware og kanalliste, dette kan gjøres fra Astra for kontrollere laget etter 2006. For eldre så kan en laste ned en pakke fra ten Haaft GmbH ::: Oyster ::: mobile Satellitenanlage ::: Automatische Satellitenanlagen ::: vollautomatische Satanlage ::: Satanlagen Sat Anlage ::: mobiles Internet ::: Fernsehempfang ::: Wohnmobil ::: Wohnmobile ::: Caro og bruke en seriekabel fra pc til tuner.

Det finnes en bakvei til Thor - søk til Astra eller Hotbird og deretter velge en kanal på Thor: Oyster vet nå hvor 1W er og går rett på sak. Brukte dette trikset før jeg tok meg tid til den lange søketiden.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur får jag loss kabeln på en Oyster Caro??

Om vi återgår till min parabol igen, hur får jag loss kabeln i helt skick, och hur får jag bort fästplattan? Se mina bilder längre upp
 
Toppen