• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur får jag bort resevhjulet

F

F.d. 52990

Guest
Hejsan
Tänkte börja kolla upp och förbereda husbilen för sommaren.
Tänkte kolla luften i resevhjulet men får inte bort det
Det sitter under bilen och verkar vara skuvat upp, innuti husbilen sitter det en axel med rörstift på under en liten rund lucka men inget att skruva på.
bilen är en dethleffs 5880 från 1999.
någon som har några bra tips.
mvh Tommy

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Hur får jag bort resevhjulet

Lycka till med ditt projekt, har du vinkelslip och borrmaskin? Behöver inte se ut på samma vis i din bil trots att det är samma fabrikat. Men om det är samma konstruktion så kan du se här hur det ser ut. Klicka på Dethleffskvalite's bilder - Fotogalleri
och klicka på bild 38 och där kan du klicka vidare på en länk för mer information i inlägg 48.

Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

på våran burstner 99 Fiat hängde det i en ram som man lossade underifrån, 2 gängade stänger med Mutterfäste , ett spärrskaft o förlängare var bäst att anv , annars passade nyckeln som var till domkraften , passa på ock rengör ock fetta in ordentligt, hälsningar 6977

Senast ändrad:
F

F.d. 52990

Guest

Tack för hjälpen
http://www.husbilsklubben.se/forums/t23619-2/

Nu är resevhjulet nere på golvet men vingmuttern ser ut som din. tur att man är hemma och kollar upp det, skulle aldrig få loss muttern längs vägen om jag fått punka.

Tack
Tommy

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

en väldigt dum konstruktion,på våran var hjulet helt oskyddat,så när jag tog bort första gången så var fälgen fulla av grus o rost på översidan,,och på nya bilar finns inga!! så det gäller att det bara blir pyspunka annars står man där,

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag gav upp och kapade vajern. Sen dess står reservhjulet hemma! Insåg att jag aldrig skulle klara av att byta hjul själv. Och ja, vi har givetvis fått punktering med reserven hemma. Falck kom

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hejsan
Tänkte börja kolla upp och förbereda husbilen för sommaren.
Tänkte kolla luften i resevhjulet men får inte bort det
Det sitter under bilen och verkar vara skuvat upp, innuti husbilen sitter det en axel med rörstift på under en liten rund lucka men inget att skruva på.
bilen är en dethleffs 5880 från 1999.
någon som har några bra tips.
mvh Tommy

Hej Stenbråten.
OM jag minns rätt så använder man samma nyckel som man använder för att öppna gråvattentanken.
När man plockar bort plastlocket på golvet så passar nyckeln där. Sedan är det bara att veva ner reserven och släppa så mycket att vajern låter dig dra fram hjulet.

Så gjorde jag i en Dethleffs 1998.

Lycka till /Roy

F

F.d. 50042

Guest

Vi hade på vår gamla husbil inte något reservhjul, tecknade assistansförsäkring
och läste villkoren för sent. Nu hade vi tur för vi fick inte punka. Den nya bilen har inte heller reserv, men vi satsade 2.500:- på att skaffa en reserv. La in den i garaget på bilen, passade på millimetern, La en plyfaskiva ovanför och ställde där Kipor elverket 32 kg tungt! Mycket lättare att lyfta ur nu.

//Bosse

Bilagor

• DSC09411.JPG
    DSC09411.JPG
    84,5 KB · Visningar: 1
  • DSC09413.JPG
    DSC09413.JPG
    83,8 KB · Visningar: 2

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vårat är ju placerat i dubbelgolvet och givetvis är öppningen in mot trafiken så det blir ju med livet som insats att bara få ut däcket .

Vi har också assistansförsäkringen så händer något är det bara sätta sig i diket och ringa , givetvis skall ju reflexvästen på och triangeln ut .

Senast ändrad:
Toppen