• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få in husbilsplatser i TomTom

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har köpt en TomTom GO camper max men lyckas inte få ov2-filen med husbilsplatser att hoppa från datorn (stationär) till navigatorn.
Navigatorn ansluten till datorn med kabel, det jag får fram via My Drive Connect är att OV2-filen hittas men sen händer inget mera. Till Garmin var det enkelt, bara att lägga filen på SD-kortet men det alternativet finns tyvärr inte här.

Så: Någon som kan ge ett råd?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Det enklaste är att du skaffar ett inlogg till Tomtom Mydrive (i datorn). Sedan ansluter du din GPS till ditt wifinät och även loggar in på ditt Tomtom-inlogg i GPS:en.
Då är det lätt att både uppdatera kartan och att lägga in POI.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det du skriver i första meningen hade jag klart. Kartuppdateringen var klar och GPS-en säger sig vara uppdaterad.

Men, hur skall jag bära mig åt för att få in några POI? GPS-en är fullständigt ointresserad av någonting, är helt nöjd med vad den åstadkommit och intresserar sig över huvud taget inte för några husbilsplatser!
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Det du skriver i första meningen hade jag klart. Kartuppdateringen var klar och GPS-en säger sig vara uppdaterad.

Men, hur skall jag bära mig åt för att få in några POI? GPS-en är fullständigt ointresserad av någonting, är helt nöjd med vad den åstadkommit och intresserar sig över huvud taget inte för några husbilsplatser!

Hej, när du, i datorn, är inloggad på Mydrive så har du till vä en svart meny.
Öppna den 3e uppifrån och välj IP-filer.
Där ser du IMPORTERA IP-FIL. Tryck på den och ange var i datorn du lagrat din OV2-fil.
Det som händer då är att Tomtom på ditt inlogg sänder OV2-filen till din GPS (förutsatt att den är igång och inloggad på nätverket OCH på ditt Tomtom-inlogg)

Meddela när detta är klart så fortsätter vi därifrån..... /Roy
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I min Mydrive finns ingen svart meny och inget om IP-filer någonstans, inte ens i manualen!

1658165448262.png
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
978
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Om du klickar på "visa dolda ikoner" längst nere i verktygsfältet till höger till vänster om din ikon för Onedrive högerklickar du på tomtom community där du kan ladda upp dina ov2 och BMP.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om jag håller musen över den ikonen så visas att "det finns nya objekt tillgängliga". Högerklickar jag där så kommer den skärmen fram som visas i förra inlägget samt fliken inställningar och dess flik "nedladdningar" där jag ställer in i vilken mapp OV2-filen ligger. Det tycker Tomtom tydligen jag skall vara nöjd med för jag kommer inte längre.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej. Nu ljusnar det något även om alla troll inte är väck.

Där fanns den svarta menyn till vänster du skrev om och där kan jag importera filer MEN bara gpx-filer! Inga ov2.
Hittar inga gpx-filer till Tomtom på Husbilsklubben.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
I Tomtom värld är gpx-filer färdiga rutter.
Jag anar att du gått in på fel meny.
I min dator ligger POI-valet under 3e menyn.
Kolla de övriga menyerna. Vid rätt meny skall du där kunna välja IP - filer.
DÄR kan du nu peka ut din OV2-fil.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har återigen gått igenom dessa menyer, där finns inget användbart.
Överst har jag Sök.
Sedan följande:
Planera rutt Söka adresser + IP
Mina platser Lägga till hem mm
Mina rutter Importera GPX
Tomtom road tips
Inställningar

Ingen av dessa menyer är användbara i sammanhanget.
____________________________________
OBS Språkförbistring!!!!!!!!

Tolkade IP som ipadresser! Fel, fel, fel av mig. Det menas intressepunkter, alltså Points Of Intrest

Har rotat där, hittat filen. Nu får vi se om den hamnat där den skall.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
För att förtydliga:
I Tomtom Mydrive måste du vara inloggad.
Menyn som du skall in på är "Mina platser".
Där skall du välja "IP-FILER".
Längst ner välj "IMPORTERA IP-FIL".
Tryck "Välj fil" och ange var din OV2 fil ligger i datorn.
Det Tomtom då gör är att via ditt inlogg på Tomtoms hemsida skicka POI-filen till din GPS (förutsatt att GPS:en är inloggad på ditt nätverk och att du är inloggad på din GPS (samma inlogg som i Mydrive i datorn)
Kämpa på, så här nära har vi inte varit på hela tiden :cool: /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har återigen gått igenom dessa menyer, där finns inget användbart.
Överst har jag Sök.
Sedan följande:
Planera rutt Söka adresser + IP
Mina platser Lägga till hem mm
Mina rutter Importera GPX
Tomtom road tips
Inställningar


Ingen av dessa menyer är användbara i sammanhanget.
____________________________________
OBS Språkförbistring!!!!!!!!

Tolkade IP som ipadresser! Fel, fel, fel av mig. Det menas intressepunkter, alltså Points Of Intrest

Har rotat där, hittat filen. Nu får vi se om den hamnat där den skall.

Blev lite sen med mitt förra inlägg.

Bra så här långt. Då tror vi att du fått in POI till din GPS.

Nästa steg i GPS:en är att välja "Meny"
Scrolla åt höger och välj "Inställn"
Välj sedan "Utseende"
Välj "Visa IP-listor på kartan" i den listan ligger nu den POI-fil du laddat in.
Sedan pekar du på din POI och väljer blå plupp. Nu skall det, på kartan, synas en blå plupp på alla HBK:s ställplatser.

Håller tummarna.... /Roy
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kanske får lägga ned detta......

Via MyDrive får jag fram filen men den skall tydligen synkroniseras på nåt vis. Finns möjligheten att avbryta eller synkronisera, klickar på "synkronisera".
Då får jag upp ett fönster med information om synkronisering och där måste man klika på "läsa mer" (eller nåt sådant), eller OK för att den skall försvinna och sedan händer inget mer.
Om jag väljer läsa mer så kommer jag till Tomtoms hjälp. Där skriver jag in "synkronisera OV2-filer" i sökfältet och får fram, bl.a., följande:
__

"Vilken enhet kan jag använda?​

Den här funktionen är kompatibel med följande enheter: Den här funktionen stöds inte av TomTom GO Discover, GO Exclusive, GO Camper Max och GO Expert.
GO 40, GO 50, GO 51, GO 60, GO 61, GO 400, GO 500, GO 600, GO 510, GO 610, RIDER 410, RIDER 400, RIDER 40, GO 5000, GO 6000, GO 5100,GO 6100, TRUCKER 5000, TRUCKER 6000, START 40, START 50, START 60, START 42, START 52, START 62, VIA 52, VIA 62, GO 520 Wi-Fi, GO 620 Wi-Fi, GO 5200 Wi-Fi, GO 6200 Wi-Fi"
________________

Där framgår klart att min GPS (CO Camper Max) är kompatibel MEN de stöds inte!

Kollade i GPS:en att den var inloggad, vilket den var. Där kan jag avbryta synkroniseringen eller "läs mer". Testar det. Där stod inte mycket mer än att jag skulle skriva in min destination innan jag sätter mig i bilen o.s.v.

Här sitter jag nu och inget verkar hända. Får väl nöja mig med att använda HB-klubbens ställplatskarta på plattan.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Du har 2 inlogg i GPSen du måste göra.
1. GPSen skall vara inloggad på ditt nätverk.
2. Du måste logga i Mydrive i GPSen också. Det alltså samma inlogg som i datorn.
Steg 2 är för att din GPS skall kunna hämta din OV2-FIL.

Testa detta.

Skicka gärna ett meddelande så kan vi höras. Ser att du bor i "närheten"

/Roy i Fjärås.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Du har 2 inlogg i GPSen du måste göra.
1. GPSen skall vara inloggad på ditt nätverk.
2. Du måste logga i Mydrive i GPSen också. Det alltså samma inlogg som i datorn.
Steg 2 är för att din GPS skall kunna hämta din OV2-FIL.

Testa detta.

Skicka gärna ett meddelande så kan vi höras. Ser att du bor i "närheten"

/Roy i Fjärås.

Tillägg till föregående gällande Mydrive i GPSen: Gå till Meny, Inställn. scrolla till Mydrive, där skall du logga in som i datorn. Då vet GPSen var den skall hämta dina POI.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Du har 2 inlogg i GPSen du måste göra.
1. GPSen skall vara inloggad på ditt nätverk.
2. Du måste logga i Mydrive i GPSen också. Det alltså samma inlogg som i datorn.
Steg 2 är för att din GPS skall kunna hämta din OV2-FIL.

Testa detta.

Skicka gärna ett meddelande så kan vi höras. Ser att du bor i "närheten"

/Roy i Fjärås.
Hej. Ursäkta att jag dröjt, har väl hittat annat som varit mer givande än det här......:oops:
Fick ett meddelande från annan medlem att jag kan hitta GPS-en i utforskaren om jag har anslutet till datorn via usb. Den har suttit där ansluten i en vecka men utforskaren har ingen aning om någon tomtom! Jo, gps.en startar snällt när datorn slås på och stängs av då jag stänger av datorn.

Till dina tips.
1. Den uppger sig vara "ansluten" till nätverket via Wi-Fi.
2. Uppger sig vara "inloggad som" ingemar.hakansson@......

Så har det varit sedan jag anslöt GPS-en till datorn.

Någonstans finns det säkert någon konstig inställning som håller emot men den kan jag inte hitta. Är troligen någon terminologi jag inte begriper med mina beränsade enskelska språkkkunskaper med bara 9-årig grundskola bakom mig.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

som sagt, Går INTE att ladda över kartorna på Camper Max så vill man göra det får man satsa på en annan GPS.
 
Toppen