• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fästa solceller

F

F.d. 1565

Guest
Hej på er alla, detta är mitt allra första inlägg i klubben.
Vi har precis köpt vår första husbil efter många års båtägande, det blev en ny Adria Twin. Två extrabatterier är redan på plats så 240 Ah finns i bodelen. Nästa steg är en panel på taket, men hur gör man? Direkt mot taket eller på takräcke? Har kollar efter takräcken till en Fiat Ducato Van, men jisses vilka priser, finns det pirat?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa solceller

Du kastar fram en intressant tanke! En smal modell som passar i garaget blir lätthanterlig. Storlek ca 120watt. Jag måste kolla fysiska storleken. Nackdelen är att den måste ut för att ge effekt.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Hur fästa solceller

Tack Sharky, som nybliven husbilist så är det lätt att tro att man är ensam om att hitta på galenskaper, galenskaper som sedan visar sig vara rätt kloka ändå :)
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Hur fästa solceller

Hei Canario,
Har en Pøssl 2win (Fiat ducato) og monterte solsellepanel på taket. Husk taket er ikke plant så det beste er å montere 4 hjørnfester. Disse limet jeg fast til taket. Monterte panelet rett bak takvindu. Om du ser så er det god klaring mellom lukedekslet og biltaket når luken er lukket. Tettingen er øverst på gjennomføringen festet til biltaket. Borret hull i luken som sitter festet i biltaket og trakk ledningen inn. Du må skru av indre deksel for å komme til. Rundt ledningshullet må det tettes.
Ved å montere solpanelet på denne måten så slipper en å lage ekstra hull i biltaket.
Setter du panelet opp mot bilen husk at panelet har skarpe kanter og riper opp lakken.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa solceller

Bränslecell... Absolut! Till investeringskostnad... =?
Vind... Hmmm... Där finns mer att önska kontra investering/el-tillskott. :cool:
Solceller... CIS kommer framöver. :)

För tillfället:
Monokristalina som följer solen, oslagbart gällande INVESTERAD PENG! :)

Platt monterad solcell panel, över året räknat, kräver ca. 300% mer yta/effekt kontra ett "sol-följande system".
Har Du något annat att tillföra, varsågod! ;)

Det finns över 20st platt monterat/liggande panel varianter här på HBK. Gällande Solföljande system finns det 2-3st.

Efoy bränslecell= Flertal mycket nöjda användare... Som slantat upp allt från 15.000SEK till över 40.000/SEK


Ps. tänk nu på all luft som behövs under platt monterade solceller... :rolleyes:
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Hur fästa solceller

Bränslecell verkar vara ett otroligt bra sätt att bränna pengar :rolleyes:

Vindkraft går helt bort, det väsnas.

En 100W monokristallin skärm som på ett eller annat sätt kan riktas mot solen blir det nog.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Hur fästa solceller

Ta saker i lugna steg , alternativet att ha solpanelen på marken utanför kan vara steg 1 , Nästa steg kan ju vara att fästa panelerna på taket när du hittar de rätta fästena!

Du har så rätt, det är lätt att förivra sig märker jag.

Vi brukar säga båtlivet är vansinnigt, som att stå i duschen och riva tusenlappar. Husblislivet verkar inte vara långt ifrån :)
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Hur fästa solceller

Tur att man har känningar hos en båttillbehörsbutik, fick precis tag på en helt ny Naps solcell på 85W för 2500:- Nu är det bara resten kvar :)
 
Toppen