• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Hur byter man packning på gasspis Cramer ek-85

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej
Ser att spishällen börjar bli lite sliten och jag vill byta packning Jag ser man kan beställa renoveringskit.
Men hur får man av som bilden här visar själva toppen på brännaren?
 

Bilagor

  • Cramer-Kochfeld-Brenner.jpg
    Cramer-Kochfeld-Brenner.jpg
    175,5 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan bli fel om man drar för hårt i den övre delen av brännaren.
Helst ska man försöka att lirka upp brännaren genom att ta tag i den nedre delen som sticker upp från spisen.
Vad som kan gå snett, se länken.
Packningar går att beställa från fogas.se

 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det kan bli fel om man drar för hårt i den övre delen av brännaren.
Helst ska man försöka att lirka upp brännaren genom att ta tag i den nedre delen som sticker upp från spisen.
Vad som kan gå snett, se länken.
Packningar går att beställa från fogas.se

Tack för svaret den nedre delen ska man då vrida den eller drar rakt upp? Den sitter ju riktigt hårt fast man vågar knappt ta i
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Se Inlägget från Knut

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om du tittar på den lösa vända brännaren på din bild så finns det kantiga hack runt om. De är till för någon specialhaknyckel som passar i hacken och gör att man vrida loss den. Som synes vrid inte på överdelen för då kan nitningen av de två delarna gå sönder.
Man brukar kunna använda en polygriptång om det är en av lagom storlek och samtidigt lite tunn smidigare modell nere mot plåten.
Var väldigt försiktig när du vrider loss (cirka bara ett kvarts varv eller lite mer), och vicka lite. Att den sitter hårt beror troligen på att det finns lite sådandär vit oxid på glidytorna som kärvar, och kärvar det för mycket så kan hakarna gå av och de sitter ju i underdelen tyvärr. Det kan ev. gå lite lättare om man låter lågan brinna ett tag innan så delarna är uppvärmda.
Om någon plågat brännaren tidigare genom att vrida på övre delen så kan det vara idé att nita till delarna lite bättre om det finns skrammel mellan de två delarna.
I en annan tråd nu så la jag in en bild på sådana här brännare och det finns även en packning på undersidan av plåten som brännarna sitter i. Plåten kan vara olika för brännarna sitter både i pressade plåtar så det ser ut som en spisel och även ibland genom en stor plåt som är både diskbänk, diskho och spisel i en enda stor del och då blir det rätt bökigt att komma åt den undre packningen, men kan kanske vara onödigt arbete. Vid montering dra åt bajonettfattningen skapligt men inte för hårt så de två hakarna i underdelen får stryk.
Tändsäkringarna skall också helst hamna lite i kanten av lågorna och inte mitt i. En bra koll är att försäkra sig om att de håller gasflödet öppet på sparlåga, men ändå inte sitter mitt i den fulla lågan.

Här syns de undre packningarna. Det finns lite olika tjocklek på packningarna 1 eller 1.5 m.m. har jag för mig beroende av om man har tunn rostfri plåtbänk eller tjockare emaljerad spisplåt så man hamnar inom kläm-marginalen på bajonettfattningen.
Det räcker att kolla packningen på översidan om du bara byter den.
20220308_022910.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen