• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur byta plåt

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Bifogar ett par bilder
 

Bilagor

  • 001.JPG
    001.JPG
    74,1 KB · Visningar: 17
  • 002.JPG
    002.JPG
    24,9 KB · Visningar: 611
  • 003.JPG
    003.JPG
    65,3 KB · Visningar: 18
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

För 2 år sedan satte vi in ny diskbänk och hittade vi inga skador bak på bilen,i höstas såg jag utbuktningarna bak,när jag lossade aluminiumlisten på kanten bak så rann det ut vatten,när började titta ordentligt såg mängder med små hål i plåten det var jag insåg att plåten måste bytas
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

.......................... Var köper man isolering som har slutna celler och vad heter de i Skandinavien?

Byggfirmorna har isolering av olika sorter, de hårda skivorna heter Styrofoam (ljusblå färg) eller Ecoprim (rosa färg). De vanligaste tjocklekarna är 45 mm och 90 mm och vill man ha tunnare så får man beställa.
Vill man ha en mera formbar och mjuk isolering som inte heller tar till sig vatten så finns s.k. "Betongtäckmatta", den består av samma material som liggunderlag och har slutna celler. En bra isolering även detta och ligger på 2,40 m rullbredd (tror jag det var) men vanligtvis kan man köpa på längdmeter.
Denna matta kan limmas med t.ex sättlim som också finns hos byggfirmorna.

30 mm styrofoamskivor är bra att använda för golvisolering, man kan då mycket enkelt skära ur spår för vattenburen golvvärme och få en skön vinterbil.
Med tunn aluplåt under rören och ut på sidorna ovanpå golvisoleringen plus en 1,5 mm aluplåt ovanpå alltihop så får man en bra värmefördelning.
Golvmatta av plast överst ger ett lättstädat golv. Limma inte fast plastmattan men fäst den med lister runt kanterna - om man skulle vilja reparera det där förargliga borrhålet man gjorde i värmeröret... :eek: :D
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Efter många om och men har fått klar min bil ,bytt ut allt fukt och rötskadat trä bak på bilen köpt ny isolering ,limmat på plåten med ett lim ,jag tror att det heter Imec eller något ditåt fick låna en trycklufts mojäng ,så att jag kunde köpa stora limpatroner som husbilsbyggarna använder.Så nu är lyckan fullständig,beställde billack på en färgfirma och sprutade plåten så nu har den samma färg som resten av bilen,bytt ut samtliga plastlister på hela bilen.Det känns fantastiskt att äntligen vara färdig,så nu väntar vägarna på mig och frugan:yes:YNGVE OCH YVONNE
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

Hej knyttet,
detta ser ju väldigt fint ut. Var trät ruttet och isoleringen fuktig/skadad eller bytte du ändå?
Hur var limmet du använde att jobba med. Jag skall snart limma klart min takplåt och det kanske vore behändigt med ett lim av den typ du använt. Kommer du ihåg fabrikatet eller leverantör? Kostnad för dessa patroner?
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Hej Bror trät var delvis rötskador på och fuktigt så jag bytte allt som som var angripigt av fukten,det konstigaste var där det var små hål i plåten så hade det gamla limmet liksom kristalliserat sig ,men inga rötskador där alla hålen var utan trät var friskt.Limmet tror heter IMEC men jag är inte säker,på den lilla plåten gick det 4st tuber kostade 195 kr styck,egentligen var det inga tuber utan korvar i alluminium folie så det fanns ingen text på dem limmet strök jag ut med samma verktyg som vi använder när vi sätter kakel.Det enda som jag blev besviken att den böjensom sitter 15 centimeter under skarven inte blev så bra .Men jag är nöjd ändå nu finns ingen fukt i min 20 år gamla husbil och livet leker igen.Måste lägga till att jag är väldigt imponerad över det jobbet som du lägger ner på din men som du skrev var den inte dyr ,du får ju en helt ny bil bättre än de nya bilarna som finns i klubben.Så var stolt över din bil,du är bilreparatör om jag inte minns fel ,så du är ju duktig på det mesta och träjobben är ju helt otroliga som du ger dig på.DU som jag är hantverkare och ger sig på det mesta utan att blinka.Så ha det bra och ha en bra SOMMAR. Hälsningar Yngve o Yvonne :music-icon:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

Hej igen knyttet och tack för upplysningarna om limmet. Tackar också för omdömet men som du skriver det gäller att ge sig på saker och ting och försöka ro det i land. Ibland känns det tungt men så blir något man jobbar med bra och då leker livet igen.
trevlig kväll
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
Toppen