• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Hur byta av fläktvred!

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
46
Kommun
Nyköping
Nu har jag bytt detta fläktvred. Har sett några alternativ till byte. Jag gjorde det uppifrån genom att ta bort panelen ovanför och radion. Med kort kryssmejsel kan fläktvred-enheten skrevas loss. Med lite besvär. Man ska inte ha stora händer. Men genomförbart.

Det gamla vredet hade brännskador på läge tre. Kan det bero på att den stått där för det mesta. Hett, AC på, fläkt.
I vilket läge passerar största strömstyrkan över reglaget? Måste väl vara på full blås?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det bror lite på vilken årsmodell du har m.m. Men utgår från att det är en Ducato.

Du kan söka med sökfunktionen i övre spalten så kommer det massor med äldre trådar upp.
Här har du en del som kommer upp.
Du kan även söka på lite andra sökord som kan finnas i problem med fläkt för det finns massor med trådar och massor med bilder.

Men en sak som kan vara väldigt viktigt att veta är att i många fall så är det fläkten som är sliten och börjar dra alldeles för mycket ström för att motstånd och kontaktytor skall klara av den högre belastningen, och då antingen byta fläkt genom att mäta på den och veta, eller som ren säkerhet i förebyggande syfte, för om fläkten är grundproblemet så kan det bråka snart igen.
Fläkten kan dra både dubbelt och även mer än det om den är sliten och kärvar m.m.

M.v.h. JANKRO.

Ps. när du läser en tråd så kolla att det handlar om rätt modell årgång av bil som du har annars kan det bli lite underligt ibland.
 
Senast ändrad:

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
46
Kommun
Nyköping
Fläkten redan kollad
Hej det bror lite på vilken årsmodell du har m.m. Men utgår från att det är en Ducato.

Du kan söka med sökfunktionen i övre spalten så kommer det massor med äldre trådar upp.
Här har du en del som kommer upp.
Du kan även söka på lite andra sökord som kan finnas i problem med fläkt för det finns massor med trådar och massor med bilder.

Men en sak som kan vara väldigt viktigt att veta är att i många fall så är det fläkten som är sliten och börjar dra alldeles för mycket ström för att motstånd och kontaktytor skall klara av den högre belastningen, och då antingen byta fläkt genom att mäta på den och veta, eller som ren säkerhet i förebyggande syfte, för om fläkten är grundproblemet så kan det bråka snart igen.
Fläkten kan dra både dubbelt och även mer än det om den är sliten och kärvar m.m.

M.v.h. JANKRO.

Ps. när du läser en tråd så kolla att det handlar om rätt modell årgång av bil som du har annars kan det bli lite underligt ibland.
Fläkt motor: 8 A, ca 100 W. Detta tycker Jag verkar vara normalt. Hade den lös, snurrade ganska lätt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det skulle betyda att fläktern drar nästan 16 Amp. Men nu drar den bara 8 amp.
Och Varför skulle fläkten dra mer bara för att AC är på?
Går du in på autodoc och kollar på kupefläkt till ducato så kan du själv se att fläktar där det finns ac är kraftigare än om det inte finns ac..
Jag vet inte varför det är så.... Men kan tänka mig att kall luft är tyngre att dra upp till utbåsen....det finns säkert flera i hbk som vet varför fläkten är kraftigare om bilen har en ac och vill berätta mer...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Går du in på autodoc och kollar på kupefläkt till ducato så kan du själv se att fläktar där det finns ac är kraftigare än om det inte finns ac..
Jag vet inte varför det är så.... Men kan tänka mig att kall luft är tyngre att dra upp till utbåsen....det finns säkert flera i hbk som vet varför fläkten är kraftigare om bilen har en ac och vill berätta mer...
Tror det har med att luften i en bil med ac ska pressas genom ett frostigt kylelement och ett luftfilter. Därför är nog fläkten kraftigare.

Men bara tror och anar detta. Ödmjukt kan jag säga att jag inte vet om min teori är rätt
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Tror det har med att luften i en bil med ac ska pressas genom ett frostigt kylelement och ett luftfilter. Därför är nog fläkten kraftigare.

Men bara tror och anar detta. Ödmjukt kan jag säga att jag inte vet om min teori är rätt
Ja, samt kanske att den tillgängliga temperaturskillnaden är lägre vid kyla. Men å andra sidan vill man ha det höga flödet ännu mer om ac saknas.
 
Toppen