• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bygga ett vattensystem i husbilen?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vill ha ett bra fungerande vatten system i våran Campero veteran från -83.
Finns två färskvatten tankar som rymmer ca 100 liter . Efter dessa sitter det en tryckvattenpump ( vart en ny förra sommaren) sedan går det någon form av slangar som lite grovt är ca10mm utvändigt kopplingarna är metall sån sort med en mutter som man trär över slangen, trycker på slangen på en kort nippel skruvar till muttern som pressar slangen mot nippeln. (undrar om någon begriper vad jag menar?)
Sedan bär det iväg till köket och vidare till handfatet. Sitter en varmvattenberedare också (ur funktion inte mycket som funkar som det ska) .
Min fundering vad är det för slangar och kopplingar som är bäst att använda. Vad bör jag tänka på. Jag vill göra det ordentligt. Prylar ska man gråta över en gång då man betalar.
Göran i Björnarbo
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den typen av vatteninstallation var mycket vanlig under 80-talet och (vill jag minnas) en bit in på 90-talet. Vill också minnas att systemet utvecklades av Alde och Kabe.

Om du vill bygga vidare på ditt befintliga system har jag några meter rör/slang och lite kopplingar av olika slag liggande.

Pålle
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tack Pålle mina tankar går lite åt hur ser det ut på en husbil idag . Köpte en ny vattenkran där kallades kopplingen för John Guest har sett flera varianter för vatten med det som jag kallar luft kopplingar styva slangar som man skjuter i drar tillbaka låst.
Är det så på nyare bilar ?
Eller hur ska det se ut för att bli riktigt bra?
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vet inte jättemycket om detta... förmodar att du är ute efter ett kopplingsschema för vattnet? Att hitta grejer är väldigt lätt.. finns ju hos de flesta som säljer husvagnar och husbilar men också i affärer som säljer båttillbehör.
.........
Fast ! Fast!
Nu kommer mitt inlägg.
Jag tycker att man ska tänka sig för innan man bygger om saker till modernt....i en äldre husbil!
Charmen med er bil är ju just att den är äldre!
Så mitt råd är... om det är möjligt.... fixa till det som finns så det funkar som nytt!
Det gäller att hålla bilen i så mycket original som möjligt. ( tycker jag).
Bilar med moderna vattensystem finns det massor av... det är bara en fråga om pengar!
Men bilar som din är en bristvara o kan inte ersättas! DU kan inte bygga en ny modern husbil o göra den gammal. Den blir ny o en kopia. Så vårda er husbil....den kan aldrig återskapas. Den har ett helt annat värde... men då handlar det inte om pengar.
Oersättlig är den .
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det jag tänker på är att det får inte bli ett läckag. Kanske är så att de prylarna som har använts var tillräckligt bra. Det kanske inte ens ska bytas något. Men det ska fungera . Just nu läcker kökskranen . I badrummet sitter det en pedal på golvet där man kan reglera temperaturen till vattnet i handfatet. Den läcker också. Någon har klämt upp ett badrumsskåp som jag tvivlar på är original.
Bara på kul var vi in i en hall hos en husbilsfirma . Av någon anledning som jag inte förstår själv, får jag inget habegär till en ny husbil.
Jag startade tråden för att få lite för och emot på olika praktiska lösningar på vattnet.
Nu ska jag försöka få dit ett fotsteg sitter något fragment kvar under insteget.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Just för ögonblicket är läget så här . Köks kranen pillades isär konstaterade att packningen givit upp, packningen är en rund gummibricka har aldrig sett något liknande .Ska kolla med en VVS firma om det går att uppbringa någon.Borde inte vara omöjlig att tillverka själv 4mm tjock rund med ett hål i mitten. Bara få tag på en bit gummi i rätt kvalite.
I bad rummet får det bli en armatur till handfatet , då utgår golv pedalen inte original men allt som ändras där behåller vi de gamla prylarna det som fattas just nu är två stycken raka skarvar och lite slang.
Pålle har du två raka skarvar ? Då är det något som skulle passa i veteranen.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Farbrorn på lagret/ butiken på på en VVS firma . Konstaterade att något sådant hade han aldrig sett förut, sedan plockade han fram en låda med packningar och letade på passande packning. Plockade isär resten av kran överdelen bytte omringar, smorde. Detta på två kranar. Det tyckte han var värt 50 kr. Ibland blir man positivt överraskad. Det enda smolket i glädjebägaren är att lagret skulle stänga och flyttas över till Ahlsells vid nästa månads skifte.
Göran i Björnarbo
 
Toppen