• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Ett litet påpekande: M&S (Mud and Sand) på däcken betyder inte modd och sand, utan lera och sand.:)

Stämmer, har själv ägt ett otal amerikanare sen tonåren, i princip alltid när man köpt nya sommardäck så finns denna "M+S" märkning med på sommardäcken, men jag skulle aldrig kalla dessa för vinterdäck.
Skulle mer kalla det däck med något grövre mönster.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

För ganska många år sedan bodde jag i Södertälje och reste då delar av året på Norrland, från Sundsvall-Östersund och norrut (ca halva Sverige).
Bestämde mig för att köra alla vägar som fanns, körde både vintrar och somrar. Besökte slakterier, kommuner, industri mm så det var ganska långt mellan kunderna ibland.
Hade aldrig vinterdäck, men alltid nya sommardäck inför vintern. Det fungerade faktiskt väldigt bra, gällde bara att anpassa hastigheten inför väglaget.
Tänker inte propagera för att inte skaffa vinterdäck men ibland tycker jag det verkar finnas en övertro på att dessa hjälper i alla lägen.
Att anpassa hastigheten måste vara den allra viktigaste parametern.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Jag tycker att en del av de skriver här borde företa några resor fram och tillbaka till Spanien för övervintring. Alternativet till ett bra åretruntdäck är att hålla på att byta däck på vägen och för detta krävs många däck för pedanten. Var ska man frakta dessa däck?Jappe

Ja...nogra reser har det varit med HB`n ock många
med tradarn i jobb.

Om det händer en olycka grundat blixt-halka eller blöt-snø
som det ofta kan bli på kontinenten,åker iaf jag med bra däck,
ock inte slits dom SÅ avsevärt att inte det går an.Inte byter
jag inte.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Ditt svar från Transportstyrelsen lyder "Är det så att däcket inte uppfyller kraven för att anses vara ett vinterdäck, så är det inte ett vinterdäck i lagens krav. Att sedan försäkringsbolaget gör en annan bedömning är helt upp till dem, men det innebär ändå inte att det är tillåtet att köra med dem när det råder vinterväglag."
Ja det tycker jag är ett korrekt svar, om inte däcken uppfyller kraven på vinterdäck så är det olagligt att använda dom vid vinterväglag. Detta har ju ingen som helst koppling till STRO Listan.

Lite lagfakta här och i sin grundform.

Det du säger låter vettigt, det måste väl vara Transportstyrelsen som handhar lagkravet & inte ett tvivelaktigt "reklamblad" från däckbranchens STRO's medlemmar som styr vad som gäller.

I bladet står det : Nedan finner du en lista med däck som av däckfabrikanten anses som särskilt framtaget för vinterkörning och därmed uppfyller Vägverkets krav. Listan bygger på uppgifter från respektive däckimportör och STRO ansvarar inte för uppgifternas riktighet. Det finns ju massor av däck som platsar men som inte finns med på listan. I mitt tycke är listan helt onödig & irrelevant. Däckens märkning är det som skall styra eftersom kravet för att saluföra däck inom EU är uppstyrt med märkning & varudeklaration. Påståenden som att det säljs "piratdäck & kopior från Kina är bara snack eftersom detta är förbjudet & kollas vid införsel till EU-land, för övrigt har jag svårt att tro att ett premiummärke skulle acceptera ett sådant förfarande. Däremot är ju kvaliten skiftande på däck (även på premiumdäck). Därför sorteras däcken & dom bästa går till biltillverkarna eftersom dessa specifierar kraven på däcken dom köper & resten går ut på eftermarknaden. Det viktigaste kriteriet för rätt däck är nog att det är tillverkat för det klimat där det skall användas.

Bennie
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Det är möjligt att du har rätt om piratdäck,men faktum är att jag märker skillnad för jag har krängt och balanserat däck köpta på nätet .Premium däck Continental bl.a.
Men det är möjligt att det är en ren tillfällighet .
Vissa små däckverkstäder kan inte köpa däck så billigt av importören som vi kan på nätet.
Att det är förbjudet stoppar inget ,piratcigg är förbjudet tex
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Mud & Sand det är just där problematiken är, därför kan man inte tyda märkningen på däcket utan hjälp. Det var någon Amerikans tillverkare som började med detta för längesedan och dom andra var tvungna att hänga på. Då tar vi ett exempel från verkligheten. Får jag köra med dessa däck på bilden på vintern vid rådande vinterväglag?

Har man inget underlag att visa att dom är särskilt framtagna för vinterkörning så kan man nog få problem om man orsakat en allvarlig olycka.
I en poliskontroll hade det säkerligen funkat.

Ny bildfråga, är dessa däck godkända?
Ja enligt EU normen, nej enligt STRO.....
Alptopparna/snöflingan "intygar" att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, jag skulle känna mig trygg i att uppfylla lagstiftarens krav.
Sen förstår jag inte varför man har krav på att däcken ska vara anpassade för vinterkörning och även ha bokstavskombiantion, MS, o.s.v.
Det hade ju räckt med alp/snöflingasymbolen, då uppfyller ju däcken EU kraven på vinterdäck.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Varför göra det enkelt om man kan krångla till det.
Länken i inlägg 45 talar väl klarspråk?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

På min fråga i inlägg 53 så är svaret att jag kör olagligt enligt lagens mening. Då däcken inte är med i listan från STRO. Alltså kan jag få böter. Men drar jag bilen i diket så gäller min försäkring.
Verkar kanske i helt logiskt men det är dom svaren jag får när jag frågar.
På något fordon jag haft så har jag fått ett intyg av säljaren som jag hade liggandes i handskfacket, då däcken inte fanns med i någon lista.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Kanske dags att tänka på orsak och verkan:

Däcken är inte "olagliga" för att de inte är med i STRO-listan, utan däcken är inte med i STRO-listan för att de är "olagliga".

Alltså: Det kan finnas "lagliga" däck som inte är med i listan (listan uppdateras förmodligen inte kontinuerligt). Listan ska därför ses som ett hjälpmedel för oss konsumenter att lätt hitta "lagliga" däck.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Vilka är då STRO, jo det är representanter för vissa däcktillverkare.

Så här ser styrelsen ut;

Ordinarie ledamöter i styrelsen:
Ordförande: Jan Strandberg Goodyear
Vice ordförande: Allan Ostrovskis Nokian
Kassör: Jörgen Larsson Pirelli
Ledamot: Jesper Sørensen Bridgestone
Ledamot: Sven-Olof Fransson Trelleborg
Ledamot: Frank G. Larsen Continental
Ledamot:Arne Skölden Michelin

Tänk om ett riktigt bra däck inte kommer från någon av ovanstående.....
STRO är en partisk organisation, som representerar sig själva och ser till sin egen vinst.

Bedrövligt att de skall ha något inflytande.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Man kanske inte ska se bara till styrelsen, utan till hela medlemskadern (matrikel bifogas).

Dessutom har STRO som organisation inte något inflytande över vilka däck som är godkända, utan det är respektive tillverkare som till Transportstyrelsen intygar att däcken är konstruerade för vinteranvändning i Sverige. STRO gör enbart en sammanställning över de godkända däcken.

(Tråkigt att STRO.s förre generalsekreterare, Torsten Johansson, som även var medlem i HBK, gick bort för några år sedan. Han hade kunna förklara det hela mycket bättre...)
 

Bilagor

  • Stro-001-011_SWE.pdf
    30,9 KB · Visningar: 17

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Om man ska lita på nån vad gälder däck,ville
jag nog titta til dom årliga testerna som blir
gjort utav Norska NAF - Svenska Motormännen
ock Finnarna i gemenskap.

Oberoende såkallade experter.Dom testar ock
mäter i prinsip alt man behöver veta om däck.

Det är även dom som säger det inte finns nåt
som heter åretruntdäck för Scandinavien.

Dom däcken är sommardäck här.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

För ganska många år sedan bodde jag i Södertälje och reste då delar av året på Norrland, från Sundsvall-Östersund och norrut (ca halva Sverige).
Bestämde mig för att köra alla vägar som fanns, körde både vintrar och somrar. Besökte slakterier, kommuner, industri mm så det var ganska långt mellan kunderna ibland.
Hade aldrig vinterdäck, men alltid nya sommardäck inför vintern. Det fungerade faktiskt väldigt bra, gällde bara att anpassa hastigheten inför väglaget.
Tänker inte propagera för att inte skaffa vinterdäck men ibland tycker jag det verkar finnas en övertro på att dessa hjälper i alla lägen.
Att anpassa hastigheten måste vara den allra viktigaste parametern.

Kruxet här är bara att dom som anpassar farten efter sin utrustning (sommardäck) och väglaget (vinterväglag) blir stoppklossar i trafiken. Fordon med bättre utrustning vill ofta hålla en annan hastighet(sin anpassning) och då uppstår det farliga situationer i trafiken. Bäst är ju givetvis om alla kunde köra med de bästa grejerna.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Kruxet här är bara att dom som anpassar farten efter sin utrustning (sommardäck) och väglaget (vinterväglag) blir stoppklossar i trafiken. Fordon med bättre utrustning vill ofta hålla en annan hastighet(sin anpassning) och då uppstår det farliga situationer i trafiken. Bäst är ju givetvis om alla kunde köra med de bästa grejerna.

Håller med dig att sådana situationer kan uppstå och det jag sysslade med då var väl inte direkt försvarligt.....skulle inte göra om det idag.
Hade 67 mil att köra på söndagskvällarna från hemmet till Östersund via bl a Mora-Orsa och körde ibland 103 mil från Luleå till bostaden fredag em och kväll.
Kan väl säga att det inte var helt lagliga och välanpassade hastigheter emellanåt.......men det funkade ändå förvånansvärt bra med fina sommardäck.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Ja i yngre dar när budgeten var extremt begränsad hände det ju att sommardäcken fick jobba året runt. En och annan dikeskörning blev det också men dom berodde nog mest på överskattad egen förmåga.:D
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Nu har jag lusläst den stora vinterdäcktestet som Statentens väg och transportinstitut har gjort och som tidningen Motormannen publicerade December 2015 ang. just vinterdäck. Kvaliteterna var bromssträcka och styrprestanda. Man testade nya och begagnade dubbdäck, dubbfria vinterdäck, nordiska och centraleuropeiska, av alla sorter både premium och budget.
Först begräftas alla gamla dogmer. Nya premium dubbdäck är bäst, följt av nya nordiska premium dubbfria. Sedan kommer resten, men inte långt efter.
Tittar man närmare på resultat från samma däck och typ, men som begagnat, är skillnaderna betydligt mindre. Även budgett däcken tappar prestanda när de är begagnade, men inte alls i samma omfattning som premiumdäcken.
Då börjar bondepraktikan ticka i skallen, när anses däcken vara begagnade? När 10% har slitits bort? Eller 20% ? Eftersom de flesta strävar högsta möjliga säkerhet under hela däckens livslängd till minsta möjliga kostnad, så blir valet kanska enkelt. Man väljer budgett dubbfria nordiska. I parametrarna stod inget hur många mil däcken rullar eller hur bränsle snåla samt tysta de var. Men just skillnaden mellan begagnat premium dubb av nordiskt märke, och dubbfria nya premium av nordisk märke var försumbar. När de nya dubbfria blev begagnade ökade skillnaden något till de begagnade dubbades favör, men inte mycket.
Den största skillnaden är mellan nytt och begagnat till de nyas favör, men jag tror att det nya slits bort kanska fort....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Så slutsatsen blir alltså att nya dubbade premiumdäck är bäst sedan faller det i linje med ålder och mönsterdjup ner till gamla slitna sommardäck...
Ja sen får man själv avgöra vad man köper och hur slitna däcken skall vara innan man köper nya igen.
Mest ekonomiskt blir det förmodligen att köra med sommardäcken.
 
Toppen