• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur bra är Net1?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
IDG testar:

Om man bara tittar på testresultaten är det svårt att förstå att någon väljer Net1. De kommer som bäst upp i en tiondel av konkurrenternas hastighet, och deras budgetabonnemang är dubbelt så dyrt.

Men hastighet och pris är förstås inte allt, och när det gäller geografisk täckning vinner Net1 en promenadseger. Net1 har nämligen valt en annan teknisk lösning (cdma i stället för umts/lte) och det betyder att de täcker 99 procent av Sveriges yta. Konkurrenterna täcker bara 99 procent av befolkningen.

Net1 är med andra ord det enda alternativet i stora delar av Sverige, till exempel där många har sina sommarstugor. Det här betyder också att Net1 får betyget godkänt, trots högt lägstapris och låg hastighet.

Betyg 5 av 10.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Hur bra är Net1?

Utan att säga vad som är bäst: både 3G, 4G och net1 är CDMA baserat. CDMA är en accessmetod medan UMTS och LTE är överordnade standarder för mobildata och telefoni. Att net1 har bättre yttäckning beror på att dom opererar på gamla 450Mhz bandet. Dom behöver 1/20 så många basstationer som t ex 3G för att täcka samma yta. Sen är lägre frekvens bättre i kuperad terräng.
Nackdelen med stora celler är att man får sämre kapacitet med många samtidiga användare per ytenhet. Hög frekvens och små celler ger hög kapacitet för många samtidiga användare. LTE har bättre kapacitet framför allt beroende på stabilare klockning i nätet. Varje basstation har sin egen exakta klocka.

Så man kan inte hantera ett stort antal användare på en begänsad yta med net1:s teknik.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag märkte Net1:s svaghet på årsmötesträffen. När alla loggade in efter diverse aktiviteter sjönk hastigheten rejält.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

:)

Mobilt bredband är en 'kabel' alla delar på till basstationen (i princip). Ju fler som delar ju mindre till var och en. Ju fler och mindre celler (basstationer) desto fler kablar att ansluta på.
Högre frekvens gör att kabelns kapacitet ökar.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag fick flera positiva upplevelser på årsmötet. Net1 var snabbast på plats. Flera klubbkamrater kom till vår bil och surfade där. Nu har jag senaste modemet D90 och självklart, antenn på taket.

Så som vi rör oss i landet så nyttjar vi nyaNet1 till 60% och nyaTRE (900Mhz) till 40%. Sen upplever jag Net1 jämnare surfflöde än 3G.

Jag har inte själv upplevt det men om det stämmer att Net1 blir långsammare ju fler användare så blir jag glad om inga fler skaffar Net1. Tänk på att det drar en hel del ström också.

Jag rekommenderar nyaTRE till alla.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej knarrevik!
Gäller det även i Norge?
Mvh.

IDG testar:

Om man bara tittar på testresultaten är det svårt att förstå att någon väljer Net1. De kommer som bäst upp i en tiondel av konkurrenternas hastighet, och deras budgetabonnemang är dubbelt så dyrt.

Men hastighet och pris är förstås inte allt, och när det gäller geografisk täckning vinner Net1 en promenadseger. Net1 har nämligen valt en annan teknisk lösning (cdma i stället för umts/lte) och det betyder att de täcker 99 procent av Sveriges yta. Konkurrenterna täcker bara 99 procent av befolkningen.

Net1 är med andra ord det enda alternativet i stora delar av Sverige, till exempel där många har sina sommarstugor. Det här betyder också att Net1 får betyget godkänt, trots högt lägstapris och låg hastighet.

Betyg 5 av 10.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fick flera positiva upplevelser på årsmötet. Net1 var snabbast på plats. Flera klubbkamrater kom till vår bil och surfade där. Nu har jag senaste modemet D90 och självklart, antenn på taket.

Så som vi rör oss i landet så nyttjar vi nyaNet1 till 60% och nyaTRE (900Mhz) till 40%. Sen upplever jag Net1 jämnare surfflöde än 3G.

Jag har inte själv upplevt det men om det stämmer att Net1 blir långsammare ju fler användare så blir jag glad om inga fler skaffar Net1. Tänk på att det drar en hel del ström också.

Jag rekommenderar nyaTRE till alla.

Vad är "nyaTRE" jag köpte en Samsung Galaxy S3 i förrgår och kör TREkontantkort i den men är beredd att testa Telia för jag tycker TRE är instabilt .

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Alla operatörer har sina bra och dåliga ställen geografiskt. Så vill man vara säker får man ha ett ab från alla :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad är "nyaTRE" jag köpte en Samsung Galaxy S3 i förrgår och kör TREkontantkort i den men är beredd att testa Telia för jag tycker TRE är instabilt .

Jag använder Tres kontantkort i min iPad med fri volym och hyfsat snabbt vid insättning av 200 kr/ månad som kan användas till samtal i mobilen.

photo-787701.jpg

F

F.d. 29756

Guest

För oss är net1 ett bra alternativ. Vi har kört från Boden till Helsingborg och haft bra uppkoppling hela vägen utan någon som helst antenn. Funkar hemma,i stugan och i husbilen...vad mer kan man begära? Vi har R-90 modemet. Tycker att hastigheten duger bra för mina behov.
Kerstin

carleffe

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10094
Medlemskap
2025

Vad för antenn använder ni?
Letar efter en att sätta just på taket som både telefon och mobilt bb kan använda sig av(alltså inte någon som man måste koppla sladd till apparaturen)

/tleffe

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Till NET1 har vi deras fordonsantenn för 450 Mhz.

Till TRE ligger stickan (Huawei E372) på taket med USBkable till routern i skåpet under.

Klicka på bilden

Bilagor

• Antenner.jpg
    Antenner.jpg
    157,8 KB · Visningar: 29

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Till NET1 har vi deras fordonsantenn för 450 Mhz.

Funkar det bra har en likadan antenn liggande i garaget
Får du tillräckligt med jordplan till magnetantennen
Annars funderar jag på Net 1 båtantenn med inbyggt jordplan

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Provade först med en cirkelformad plåt med 1 m diameter men det blev ingen skillnad. Slutade med att jag limmade fast en liten metallplatta till magnetantennen.

Efter gruppering testar jag Net1 och TRE via Bredbandskollen. Om dom har samma prestanda kör jag med Net1 för det har ett jämnare flöde. Upplever 3G som ryckigt, snabbt ibland och står still ibland. TRE är grymt snabbt, klart över 10 Mbit nära basstationerna.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Det jag har lärt mig av andra, är att om det är många uppkopplade så går det långsammare.
Detta gäller då i första hand 3G, orsaken sägs vara alla nya mobiltelefoner som är uppkopplade mot 3G, försäljningen har ökat lavinartat och frågan är vad operatörerna gör åt detta, de har inte en chans att hinna med att uppdatera sina prylar, undrar om dom ens bryr sig!
Exempel på dålig hastighet var just årsmötet som nämndes ovan, om man är i närheten av större evenemang som samlar mycket folk går det riktigt trögt, och värre blir det.
Är man alternativt långt ute i Sveriges vackra natur är det inte säkert att det funkar alls.

Om jag nu förstått det rätt så använder inte Net1 uppkoppling via 3G utan kör på ett helt separat system och är inte lika känsligt för detta, även om jag inser att många användare där också, drar ner hastigheten, dock inte i lika hög grad.

Själv står jag (fortfarande) i startgroparna att införskaffa mobil uppkoppling och hittils väger det över en aning till Net1:s fördel.

Synpunkter om detta emotses tacksamt.
Mvh.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det går nog inte sticka under stolen med att Net1 är tillförlitligare i "eländig terräng" eftersom dom använderr GSM450nätet men för min del så är jag inte intresserad att lägga upp ett antal 1000:- för att få ett abonnemang som fungerar då min smartphone inte fungerar .

För min del så har jag även ett liv utanför nätet och skulle jag inte ha internet på just det stället jag är på just förtillfället så är det inte värre för min del än att jag kan göra något annat .

På årsmötet var det dålig internetmottagning men jösses vad mycket trevligt folk man träffade ....

När det gäller nytillverkningen av antenner så undrar jag mera vart tar alla vägen eftersom vi tillverkar ca: 1000st kompletta antenner / veckan av olika GHz på jobbet .

Arkivator: Produkter för trådlös kommunikation

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är man alternativt långt ute i Sveriges vackra natur är det inte säkert att det funkar alls.

Om jag nu förstått det rätt så använder inte Net1 uppkoppling via 3G utan kör på ett helt separat system och är inte lika känsligt för detta, även om jag inser att många användare där också, drar ner hastigheten, dock inte i lika hög grad.

Jag själv bor i glesbygd med relativt få användare och kommer under vissa tider upp i hastigheter runt 12 Mbit/s och sällan under 6 (Tre). Mitt Net1 har vid något enstaka fall klarat hastigheter på 2 Mbit/s men för det mesta 0,5. Så visst är det en betydande skillnad även i sämsta fall.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Som enda operatör kör nu TRE med 3G och mobilt bredband i det så kallade 900Mhz-bandet, med hastigheter upp till 16 Mbit/s. Den nya tekniken ger en avsevärt bättre täckning, både inomhus och utomhus. Upp till fyra gånger så bra.

900-bandet används idag i Storstockholm inklusive Södertälje, Stockholms skärgård och Roslagen, i Malmö och Lund, i Göteborg , Kungsbacka och Bohuslän, i Dalsland, på Gotland och på Öland samt längs E12 i Norrland.

Net1 kör på 450Mhz-bandet, med hastigheter upp till 9 Mbit/s. Har bra mycket bättre täckning från masten jämfört med en 3G-mast.

Det är som allt annat här på forumet. Det finns inget enkelt svar utan står i relation till när, var och hur man använder sin husbil, med tillhörande faciliteter.

K

Kjellz

Guest

Som enda operatör kör nu TRE med 3G och mobilt bredband i det så kallade 900Mhz-bandet, med hastigheter upp till 16 Mbit/s. Den nya tekniken ger en avsevärt bättre täckning, både inomhus och utomhus. Upp till fyra gånger så bra.

900-bandet används idag i Storstockholm inklusive Södertälje, Stockholms skärgård och Roslagen, i Malmö och Lund, i Göteborg , Kungsbacka och Bohuslän, i Dalsland, på Gotland och på Öland samt längs E12 i Norrland.

Net1 kör på 450Mhz-bandet, med hastigheter upp till 9 Mbit/s. Har bra mycket bättre täckning från masten jämfört med en 3G-mast.

Det är som allt annat här på forumet. Det finns inget enkelt svar utan står i relation till när, var och hur man använder sin husbil, med tillhörande faciliteter.

Hej,
TRE bygger löpande ut sitt mobilanät både med 900 MHz bandet och det man kallar 4G.

///Kz

Toppen