• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur betalar jag fordonskatt om jag inte har ett OCR nummer?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag försöker betala min fordonsskatt idag.... tyvärr så krävs det ett ocr nummer, och då det är helgdag så är där ingen som svarar på centralstyrelsen.... går det att betala fordonskatt utan ocr nummer ??? om ja.! hur då ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, ifall du nyss ställt på husbilen så brukar man ha några veckor på sig att betala in skatten
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.

Om skatten per år är minst 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden).

Från transportstyrelsens hemsida.
 

robbe

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nacka
HBK-Nr
29303
Medlemskap
2022
Jag gjorde samma förra veckan (första husbilen) så för säkerhet skull ringde jag mitt f.bolag LF och kolla. Går den att ställa på är den försäkrad. Du kan köra sekunden efter du ställt på den. Dock kan vissa uppdateringar ta tid tex. för LF två dagar innan det syns att den inte är på avställningsförsäkringen utan den riktiga. Står det påställd i appen är det bara köra enligt dem. Enligt LF kan du inte ställa på en bil som inte har en försäkring. Sen om det är så rent tekniskt att tex Appen säger nej det vet jag inte. Jag hittar inte OCR i appen men då har jag just nu ingen skuld. OCR finns här annars Skuld på Fordon
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Som det skrivs tidigare kan du köra. Det brukar ta 2-3 vardagar efter påställning innan du ser skulden via appen. Vet du att du ska ställa av den några dagar innan de 21 dagar du har på dig att betala så så vänta ett par dagar efter avställningen så ser du den faktiska skulden och betalar bara den så slipper du att pengar skickas fram och åter.
 
Toppen