• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur avgörande är längden vid körning/hantering?

baxter

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Härnösand
Hej alla veteraner.
Funderar på att köpa vår första husbil. Hyrde en Sunlight V66 under en vecka. Den var lite för trång för oss.
Har kört med husvagn i 25 år för 25 år sedan!
Är osäker på hur stor skillnad det är att hantera 7.40 m contra 7.0 m i olika situationer.
Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig.
Janne
 
Hej alla veteraner.
Funderar på att köpa vår första husbil. Hyrde en Sunlight V66 under en vecka. Den var lite för trång för oss.
Har kört med husvagn i 25 år för 25 år sedan!
Är osäker på hur stor skillnad det är att hantera 7.40 m contra 7.0 m i olika situationer.
Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig.
Janne
Rör det sig bara om 40 cm så är det inte stor skillnad i hantering, välj en bil som ni trivs med, glöm inte kontollera verklig vikt,alltså väg bilen om den ligger på gränsen till överlast
 
Hej alla veteraner.
Funderar på att köpa vår första husbil. Hyrde en Sunlight V66 under en vecka. Den var lite för trång för oss.
Har kört med husvagn i 25 år för 25 år sedan!
Är osäker på hur stor skillnad det är att hantera 7.40 m contra 7.0 m i olika situationer.
Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig.
Janne
Vår husbil är 7.5. Funkar lätt för mig.
 
Hej alla veteraner.
Funderar på att köpa vår första husbil. Hyrde en Sunlight V66 under en vecka. Den var lite för trång för oss.
Har kört med husvagn i 25 år för 25 år sedan!
Är osäker på hur stor skillnad det är att hantera 7.40 m contra 7.0 m i olika situationer.
Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig.
Janne
Det beror på hur ni avser att använda bilen, t.ex. på campingplatser och de flesta ställplatser har det knappast någon betydelse.
Om ni vill vara lite mer äventyrliga kan det vara ganska avgörande för att få plats eller komma vidare.
en annan tanke som sällan kommer fram är att med längre överhäng hamnar lastutrymmet /garaget längre bakom bakaxeln och allt
som lastas in där eller därbakom (cykelställ) avlastar framvagnen med sämre fäste som följd. Kan vara ganska avgörande på blött gräs eller vintertid.
 
Skulle nog säga att det beror lite på hur och vart du ska åka! Alla länder har ju motorvägar och då spelar det ju ingen roll. Det är då du svänger av motorvägen det kan bli stökigt. Vägnätet ser inte alltid ut som i Sverige..Som Montreal skriver, parkera på camping och sedan cykla eller nyttja kollektiv trafiken är ok. Men ut i byar och landsorten där kan det vara trångt. Vi kommer precis hem från tre veckor i Italien där vi kört både landsbygd och storstad. Det har fungerat men ibland har det kört ihop sig.
Vår bil är 7,4meter med tandemaxel/boggie, kort överhäng bak men långt mellan framaxel och mellanaxel vilket gör det är lite knepig i en del snäva kurvor.
 
Viktigare än totallängden är hjulbasen och överhänget. Kort hjulbas (avståndet mellan axlarna) ger snävare svängradie, alltså smidigare. Vid långt överhäng (avstånd mellan bakaxel och bakända) gör att det svänger iväg vid tvära manövrer.
 
Viktigare än totallängden är hjulbasen och överhänget. Kort hjulbas (avståndet mellan axlarna) ger snävare svängradie, alltså smidigare. Vid långt överhäng (avstånd mellan bakaxel och bakända) gör att det svänger iväg vid tvära manövrer.
Samtidigt ger ju en längre hjulbas en stabilare körning i t.ex. sidvind. Ett långt överhäng gör ju också att bilen blir betydligt besvärligare att
manövrera t.ex. på en trång parkeringsplats eftersom bakändan svänger ut rejält när man svänger, och man får se upp så man inte "puttar till"
någon annan bil.
 
Många husbilar har för korta och smala sängar till fördel för sittutrymmen och kök det handlar inte bara om storleken på bilen utan hur man valt att dimensionera den. Man kanske har fler sittplatser än man behöver man kanske inte lagar mat åt 6 personer och kan avstå en del där.
Sen alla dessa möjligheter om någon eventuellt kanske skulle behöva ligga över så ska man få lida för det hela tiden genom att få det trångt vid bordet. Mycket som låter bra på pappret används aldrig och man kan mycket väl klara sej med en mindre bil. Min bil är 4,75 lång jag är 193cm lång men jag ligger i en säng 200x80cm Har en fåtölj och bra bord att sitta vid eftersom det är prio 1. Jo spis finns och två oberoende värmesystem. Jo dusch och toalett finns. Sen kan jag lasta 1 ton.
 
Hej alla veteraner.
Funderar på att köpa vår första husbil. Hyrde en Sunlight V66 under en vecka. Den var lite för trång för oss.
Har kört med husvagn i 25 år för 25 år sedan!
Är osäker på hur stor skillnad det är att hantera 7.40 m contra 7.0 m i olika situationer.
Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig.
Janne
Vill ni ha en bil under eller över 3,5 ton? Längre bil högre vikt.
 
Många bra råd men du är du och kommer sannolikt uppleva en del som inte stämmer för din del. Mitt råd är att läga köpet med goda ekonomiska marginaler. Inom några få år har du sannolikt erfarenheter som gör att du vill något annat. Jag har haft husbil 31 år och vet att önskemålen förändras med olika erfarenheter.
 
Vår bil är 8,05 meter med dubbelaxel, 5,5 ton. Ingen skillnad mot vår förra 7,4 meter, 4,4 ton och enkelaxel.
Det man måste ha koll på är baken i backspegeln när man ska ut från trånga ställen tex parkeringar eller om man ställt sig nära byggnader, stolpar eller annat.
Inte riktigt samma som med personbil då det bara är att svänga och köra iväg.
Blir lite yvigare men insikten kommer fort.
Allt blir en vana.
Lycka till!
 
Alla här har mycket erfarenheter och olika åsikter som jag tar del av och är tacksam för råden som finns här.
Jag kan iaf dela med mig av min erfarenhet vad som kändes bra för mig.
På min 2:a husbil så ville jag:
ha utrymme till sovdelen (check), utrymme duch/toa ihop (check), stor soffa i främre delen med säng ovanför sittgruppen (kompromiss, blev utan säng) o sedan kunna sitta skönt o köra (kompromiss med tanke på layout o halvintergrerad).
Vi gick från 7,35m till 7,73m enkelaxlad på al-co chassi.
Nu tittar jag på en 7,0m som verkar rymlig men i lite mindre kompakt format men då har den allt jag som jag ville tänkt ha i min nuvarande men i den jag tittar på är sovutrymmet lite trångt men helt klart ok! Så med andra ord, bestämd dig för några märken som du har kollat som verkar vara i er smak, bestäm budget, kolla vad det är för vikt, vilken biltillverkare husbilen är byggd på (kan göra rätt mycket på service kostnader), gör upp en lista på vad som är viktigast för er. Kan vara köket, vardagsrummet, sovrummet, stort garaget eller litet garage det är era preferenser.. Sedan ut o kolla runt o kläm o känn, provkör. Man hittar alltid något men det ska kännas rätt.
 
Tillbaka
Toppen