• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Ska montera solceller på taket och köpte en kit med bl.a. Sikaflex 252 samt en aktivator till denna.

Har sökt efter info om aktivatorn men hittar inget, den heter UN 1866. Är den bara till för rengörning så att man väntar till den torkat innan man lägger på Sikaflexen eller ska Sikaflexen på direkt så den reagerar med aktivatorn?

/Håkan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Många år sedan jag hade Sika , men i mitt sett var en rengöring , en primer och sedan lim.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Håkand, finns det någon mer beteckning på förpackningen/burken?
UN1866 verkar vara mer ett nummer för att identifiera det farliga i innehållet för transporter och sånt.

UN

mvh jocke
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Det är en primer som skall penlas på innan limning?
Primer G+P står det också, eller hur. Kollade på min burk.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Det står Sika Aktivator-100 och under Resin solution. Har för mig att jag känner igen detta från hartsbaserade fluss vid lödning och då har det ju med rengöring att göra, frågan är bara om den ska torka helt innan Sikaflexen anbringas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Sika aktivator-100 ska strykas på och torka innan du lägger på limmet, det visste jag väl iofs redan tidigare men jag ville kolla upp det utifall man missat något. :)

Kolla här så ser du hur länge det måste "avluftas", det beror lite på temperaturen, sen har du två timmar på dig att limma: http://swe.sika.com/dms/getdocument...ed-8a45-7ef0e13323c5/SikaAktivator-100 PB.pdf

mvh jocke
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Jag har aldrig använt Aktivator. Använt olika "Sikaflex" under åren och dom sitter!!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Jag har aldrig använt Aktivator. Använt olika "Sikaflex" under åren och dom sitter!!

Fast det innebär inte att det är fel att göra rätt, har gjort som jocke Sjöberg beskriver och det finns beskrivet hur man använder aktivartorn i satsen som jag köpte.


lars
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Har använt Sikaflex i marina sammanhang, aldrig hört talas om någon aktivator. Jag rengör, ev ruggar upp, limmar o pressar. Har alltid funkat bra.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur används aktivatorn till Sikaflex?

Sika aktivator-100 ska strykas på och torka innan du lägger på limmet, det visste jag väl iofs redan tidigare men jag ville kolla upp det utifall man missat något. :)

Kolla här så ser du hur länge det måste "avluftas", det beror lite på temperaturen, sen har du två timmar på dig att limma: http://swe.sika.com/dms/getdocument...ed-8a45-7ef0e13323c5/SikaAktivator-100 PB.pdf

mvh jocke

Perfekt, där var ju dokumentet jag letat efter. Stort tack för hjälpen!

/Håkan
 
Toppen