• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelanläggning

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har just packat upp en leverans från preVent. Det är två 90W paneler, regulator, solar computer, festen, kabel, lim mm. Tot. kostnad för hela kitet blev ca: 4700kr inkl. frakt.

solprylar.jpg

Regulatorn är en Votronic MPP 240 Duo Dig som, om jag förstått saken rätt även underhållsladdar startbatteriet. Det finns en utgång på regulatorn som jag inte riktigt förstår hur den funkar. Den är märkt "AES" och kan kopplas till kylskåpet :confused:. Någon som vet vad den har för funktion?

chema.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanelanläggning

Spånar på en lite enklare konstruktion där man endast kan fälla upp panelen i en riktning och då när man har akut elbrist. Tanken är att det normalt ska räcka med den el som panelerna producerar när de ligger plant mot taket. Eftersom man ofta ändå parkera med markissidan mot solen så kanske en sådan lösning kan duga.
Rätt så!
Kring medelhavet på vintern och i Sverige på sommaren, räcker det gott med de 2-3 sista timmarna på kvällen och de 2-3 första timmarna på morgonen. Övrig tid under dagen kan den ligga platt och man märker obetydligt lite skillnad mot att resa upp panelen något då. Vi brukar vända bilen ca. 180 grader innan vi lägger oss och har således solen mot ingången även på morgonen när vi gått upp. Detta förfarande gör vi endast när vi står "on the wildside" mer än två dagar. Så länge vi rör oss ser generatorn till att batterierna är fullt laddade även utan sol.
120311-01.jpg
Kvällssol på Sardinien

120312-01.jpg
Morgonsol på samma ställe.

Julian
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Är nu nästan klar med installationen inne i husbilen. Ett extra AGM batteri, MPP regulator och solar computern är på plats. Väntar bara på tempgivaren till regulatorn som jag missade att beställa. Har också borrat hål i taket där takgenomföringen ska limmas fast. Sammankopplingen av kablarna från de två solpanelerna blir i en dosa i överskåpet rakt under takgenomföringen.

Kabeldragningen inne gick smidigt eftersom det fanns ett perfekt hålrum där det gick att dra en 20 mm flexslang från överskåpet vidare över skjutdörren och sedan ner i högra stolpen vid passagerarstolen och sedan under sätet där bodelsbatterierna sitter. Regulatorn och säkringar har jag monterat på plåten på batterilådans framkant. En ledning har också dragits från regulatorn till startbatteriet som då underhållsladdas när bodelsbatterierna är fulladdade.

CompReg.jpg

Klurar fortfarande på en lösning så att den ena panelen ska gå att fälla upp i nödfall när solen står lågt. Eftersom det går att nå panelen från takluckan inifrån så blir det nog en handmanövrerad låsning och två gasfjädrar som lyfter och håller den på plats i uppfällt läge.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Det blev ett fast montage eftersom jag inte lyckades fixa en bra lösning med lyftande gasfjädrar. Problemet var egentligen att det blev ett alltför litet avstånd mellan tak och pannel för att kunna montera fjädrarna på ett funktionellt sätt.
Använde rund kabel på taket med 2 x 4mm2 ledare och kopplade ihop panelerna med 6 mm2 kabel som går till regulatorn. Kopplingsdosan sitter direkt under takgenomföringen inne i husbilen.

soltak.jpg laddn.jpg takgenomf.jpg
 
F

F.d. 29944

Guest
Sv: Solpanelanläggning

Hej! Har just tagit hem en Pössl Roadcamp 2012 fr Tyskland. Inredningen ser ut att vara lika som i din.
Planerar att installera en solpanel 100W köpt på Seasea för 1.100.- via Regulator Peak Power MPPT . Vet du bästa stället att ansluta den? Ansluts den direkt på hushållsbatteriet, eller? Synpunkter?
Vet du fö om det är fördraget kablar exempelvis till taket...
Stefan/Norrtälje
 
Senast redigerad av en moderator:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Hej Stefan.. Jag har anslutit regulatorn via en säkring direkt till bodelsbatterierna. Anläggningen har fungerat perfekt ett par år nu. Har rätt bra koll på laddningsstatus via Votronicinstrumentet som syns på bilden ovan.
På min Pössl finns det inga fördragna kablar till taket och jag tror inte det finns på någon annan Pösslmodell heller.
 

Carl49.se

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Portugal
HBK-Nr
13974
Medlemskap
2024
Sv: Solpanelanläggning

Hej, Snygg installation. Ska just montera en liknande anläggning på min Globescout, 2012. Har upptäckt att taket inte är plant (skiljer ungefär 3mm på 60 cm) Vad har du använt för lim till dina infästningar? Har du haft några problem med att fästena (spoilarna) lossnar?
Hälsningar Carl
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Jag limmade fast hållarna till panelerna med Sikaflex 252. Använde också Loctite 7063 för att rengöra ytan innan limning. Det finns även andra sorters lim som funkar. Lite tjockare lager med lim fyller och kompenserar för takets böjda form. Överskottet avlägsnas efter att hållarna är på plats och innan limmet torkat.

Märk först upp exakt var hållarna ska sitta genom att lägga upp paneler med hållare på taket. Tejpa sedan med maskeringstejp några millimeter utanför linjen. Lägg på Sikaflex så att det blir lagom överskott, lite extra längre ut som fyller och kompenserar för takets böjda form. Tryck fast hållarna men tryck inte för hårt så att allt lim pressas ut. Dra försiktigt med fingret runt hållarna så att överskottet av lim pressas ut över tejpen (använd plasthandske). Riv sedan bort tejpen. Kontrollera att avståndet mellan hållarna blev korrekt.

Förra sommaren läste jag någonstans om någon som tappat en solpanel från husbilstaket så jag blev lite orolig. Kollade då mina infästningar och de visade sig att de sitter som berget.
 
Toppen