• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil?

F

F.d. 53294

Guest
Hej!
Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil? Vi är fem personer i familjen och det finns 6 trepunktsbältesplatser. Vår minsting åker bakvänt i våra personbilar. Åker hon säkert om vi monterar en bakvänd stol i ett bakvänt säte, alltså åkandes med rygg och nacke mot färdriktningen? Eller kan hon åka säkert i en bältesstol fastspänd i det bakåtvända sätet? Är hon för liten för det? Hur vi än monterar henne vill vi att hon åker med rygg och nacke mot färdriktningen och då verkar det lämpligast att sitta i ett säte med trepunktsbälte som redan är mot färdriktnigen? Tack på förhand!
 
F

F.d. 53294

Guest
Sv: Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil?

Hej!
Provar skriva på lite olika ställen. Är ny på forumet.
Min fru och jag har en fråga!!!
Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil? Vi är fem personer i familjen och det finns 6 trepunktsbältesplatser. Vår minsting åker bakvänt i våra personbilar. Åker hon säkert om vi monterar en bakvänd stol i ett bakvänt säte, alltså åkandes med rygg och nacke mot färdriktningen? Eller kan hon åka säkert i en bältsstol fastspänd i det bakåtvända sätet? Är hon för liten för det? Hur vi än monterar henne vill vi att hon åker med rygg och nacke mot färdriktningen och då verkar det lämpligast att sitta i ett säte med trepunktsbälte som redan är mot färdriktnigen?
Tack på förhand!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil?

Till en del stolar finns ju extra stöd att sätta i ryggen som går ner mot golvet , har ni airbag på passagerarplatsen så skall hon/han inte placeras där .
Annars så är ju övriga platser som har bälten godkända bara stolen står stabilt , något att tänka på är ju att inget i ex. köket får ju vara löst och bara en sådan enkel sak dom locket till vasken kan ju bli hård att få på sig om man skulle krocka .
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil?

När vår son var i den åldern hade vi en bilbarnstol som kunde vändas. Vi satte den framåtvänd i sätet som åker "baklänges". Då kunde han sitta där även när vi åt.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Malin
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hur åker vår 3-åring säkrast i vår husbil?

Vi köpte vår husbil när minstingen var två och ett halvt och vi gjorde som ni. Kändes helt klart bäst, men självklart fick det inte finnas något löst på bordet "framför" honom. :)
 
Toppen