• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är Laika?

Madeleine1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Borås
HBK-Nr
37925
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en Laika, den minsta modellen verkar vara X 595 . Är det en bra bil, har den några brister? Jag har aldrig haft husbil tidigare så jag är helt grön på området. Vi kommer mestadels vara två personer och en liten hund i den. Kommer nog bli en del Europa tripper och självklart i Sverige. Tacksam för alla tips jag kan få.
BoråsMicke
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Kör hårt köp husbilen,är bilen helt ny eller några år på nacken är det bara å köra på om det känns rätt, de flesta husbilar från Europa är byggda på samma likvärdiga chassi samt komponenter i husbilen.
Om husbilen är begagnade så bör ni väga den så ni ser att lastvikten stämmer.
Vi köpte vår första på inpulsköp och vi bytte bil efter 1 år och mycket nöjd med bil 2.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Okej, kan kolla husbilsboken, men tänker inte hyra något för dyra pengar, vi vill ha vårt eget, utrusta som vi vill ha det, lite skönhetsrenovering vore bara kul. Tack för tipsen/ BoråsMicke
Ta
Jag menade bara att hyra en kort tid t.ex. helg eller en vecka för att få lite "feeling" över hur saker och ting fungerar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Laika byggs i Italien av Hymer gruppen och är av bra kvalite. Gäller det begagnat så är det skötsel av tidigare ägare som är viktigast för skicket.
Lastvikt och täthet mot fukt är det viktigaste att kolla på begagnat.
Lås inte upp er på ett specifikt märke eller planlösning utan fundera på hur ni vill använda bilen. Vår förra var liten och smidig men saknade riktig kyl och dusch samt riktiga sängar. Därför blev det prio när vi bytte för 13 år sedan.
 

Madeleine1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Borås
HBK-Nr
37925
Medlemskap
2024
Kör hårt köp husbilen,är bilen helt ny eller några år på nacken är det bara å köra på om det känns rätt, de flesta husbilar från Europa är byggda på samma likvärdiga chassi samt komponenter i husbilen.
Om husbilen är begagnade så bör ni väga den så ni ser att lastvikten stämmer.
Vi köpte vår första på inpulsköp och vi bytte bil efter 1 år och mycket nöjd med bil 2.
Ok, tack för rådet, en bil som jag är intresserad av är 13 år gammal men inte gått så långt, ska kolla vikten och fukttesten.
 

Madeleine1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Borås
HBK-Nr
37925
Medlemskap
2024
Laika byggs i Italien av Hymer gruppen och är av bra kvalite. Gäller det begagnat så är det skötsel av tidigare ägare som är viktigast för skicket.
Lastvikt och täthet mot fukt är det viktigaste att kolla på begagnat.
Lås inte upp er på ett specifikt märke eller planlösning utan fundera på hur ni vill använda bilen. Vår förra var liten och smidig men saknade riktig kyl och dusch samt riktiga sängar. Därför blev det prio när vi bytte för 13 år sedan.
Precis, skicket beror helt på hur tidigare ägare skött bilen , har en Laika som jag är lite sugen på, 13 år gammal med 9 ägare inklusive husbilsfirmor, låter lite mycket men kanske vanligt bland husbilar, annars verkar den perfekt för oss. Tänkte jag skulle ha nytta av att gå med i husbilsklubben redan innan jag köpt någon och det är jag glad för, tacksam för alla råd.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Såg att det är en tvärställd säng bak i bilen, den som inte behöver gå upp på natten för att vattna guldfisken bör ligga längs in.
 

Madeleine1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Borås
HBK-Nr
37925
Medlemskap
2024
Körsträckan har inte så stor betydelse för husbilar.

Är bilen servad och omhändertagen kan det vara omvänt förhållande , högre körsträcka och mindre kommande problem.
En bil mår bra av att användas.
15 000 till 25 000 mil skulle inte avskräcka mig på en Fiat, om allt annat talade för bilen.
Ok, håller faktiskt med, en skött service är a och o , långmilare har oftast många landsvägsmil som är bättre än många korta tripper.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Och som skrevs ovan men tål att upprepas, kolla lastvikten innebär att väga eftersom risken är att tjänstevikten är högre än angivet.
 

TreLB3

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Värmdö
Funderar på att köpa en Laika, den minsta modellen verkar vara X 595 . Är det en bra bil, har den några brister? Jag har aldrig haft husbil tidigare så jag är helt grön på området. Vi kommer mestadels vara två personer och en liten hund i den. Kommer nog bli en del Europa tripper och självklart i Sverige. Tacksam för alla tips jag kan få.
BoråsMicke
Jag har Laikas minsta helintegrerad Ecovip600. Det är vår första Laika och jag är mycket nöjd med den. Man kan inte få allt, men den täcker våra behov till 100%.
 
Toppen