• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är läget i semestersverige i år - finns det plats(er)?

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
men du står ju mest på gratisplatser oavsett om du är hemma ell i tyskland ? men det kostar ju en slant att åka söderut med ? hur ska man tänka ? lämna bilen hemma och ta tåget så slipper du både bränslepriser och ställplatser ? du kan sova på tåget !
Oja, visst kostar det att åka ner men det är ingenting i vad ni betalar för stäl och camping platser här hemma. Varför betala för något som finns gratis i mängder i alla fall i Tyskland.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
På väg hem efter fem veckor nere i Europa. Upplever att det varit mycket mer folk på ställplatser och campingar. I framförallt Tyskland och Österrike. Lite förvånande då vi var ute tidigt på säsongen. Inte så många svenskar utan mest tyskar, italienare och nederländare. Även många polacker vilket jag aldrig upplevt tidigare.

En gissning är att den husbilsboom vi haft i Sverige de senaste åren även gäller i övriga europeiska länder. Detta skulle också kunna avspegla priserna på ställplatser som stigit rejält sen vi var nere sist (2019).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är nog tomt på betalplatser, för alla tyskar är på dom små nattparkeringar (där jag brukar va)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är nog tomt på betalplatser, för alla tyskar är på dom små nattparkeringar (där jag brukar va)

Det beror väl på alla de som lägger ut alla platser på P4N (Park For Night). Sedan kan hela världen se dom och sedan är det inte långt till förbudsskyltar
eller bommar. :(
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Många "gamla" smultronställen som vi hittat själva genom åren har folk delat positionen för på diverse forum. Stod inatt på en parkering vid ett bad i ingenstans där vi stått själva förr om åren.
Vi fick sällskap av 5 HB och en hv.
Kollade i några appar och nu fanns den med i två :-(
Stor risk då att det snart blir övernattningsförbud...
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Många "gamla" smultronställen som vi hittat själva genom åren har folk delat positionen för på diverse forum. Stod inatt på en parkering vid ett bad i ingenstans där vi stått själva förr om åren.
Vi fick sällskap av 5 HB och en hv.
Kollade i några appar och nu fanns den med i två :-(
Stor risk då att det snart blir övernattningsförbud...
Och när övernattningsförbudet kommer så är det ju ingen som tar bort platsen från appen så bilarna kommer ändå!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är nog tomt på betalplatser, för alla tyskar är på dom små nattparkeringar (där jag brukar va)
Ja, de sista åren så har man en känsla av (utan att vara egoistisk). Förr så stog man på ex. en P-plats vid en badsjö ensam eller med ev. en svenskreggad bil till.
Nu står man vid samma sjö ensam, förutom fem stycken utlandsreggade bilar som av någon anledning har hittat fram till en sjö " In the middle of nowhere" dit inte ens fler svenskar har hittat än. Lilla soptunnan för glass och bullpapper är full av sop-påsar och de närboende står redan och mäter på hur lång stången till den låsbara bommen behöver vara.
Jag vill inte vara fientlig för det är säkert helt ok. folk i de flesta av bilarna, men dessa ex. badplatser som "hör till" något litet samhälle och som kanske tycker/tyckte att det nästan är/var roligt med en och annan husbil där ibland, och då rätt snabbt tröttnar med sex stycken för det mesta, och full "privat" soptunna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Många "gamla" smultronställen som vi hittat själva genom åren har folk delat positionen för på diverse forum. Stod inatt på en parkering vid ett bad i ingenstans där vi stått själva förr om åren.
Vi fick sällskap av 5 HB och en hv.
Kollade i några appar och nu fanns den med i två :-(
Stor risk då att det snart blir övernattningsförbud...
Man kan ju gå in i apparna o skriva att man blivit väckt o bortkörd på natten,,,,
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Ulricehamn är det massor med husbilar som letar plats nere vid kallbadhuset.
Skulle rekommendera att välja annan plats, om man inte vill stå på grusparkeringen vid ett industriområde med mysfaktor noll.

Oskarshamn var det väldigt lite/inga husbilar, även i skogen vid en sjö innan Ullared var vi ensamma!

Har 2 stopp kvar, sen åker vi förmodligen mot ensamheten. "Norrland"
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Chippen hittade du någon plats? Jag står i lekstaden ställplats i ulricehamn men den är full nu
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Hörde någon företrädare för STF uttala sig på P1 igår om att det är lika mycket "hemestrande" som det variut under pandemi-åren i Sverige.
För egen del var det ganska tomt på vägarna när vi åkte via Värmland till Dalarna och hem förra helgen, denna veckan klart mer HBs ute i alla fall i Östergötland.
 
Toppen