• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur är det med eftermarknaden - egentligen?

F

F.d. 4220

Guest
Jag hade ett inbrott i husbilen i höstas och har under arbetet med att återställa bilen hört att eftermarknaden för husbilar och husvagnar är under all kritik.
Detta som en svepande generalisering för att, antar jag, trösta mig genom att jag inte är ensam.

Är det verkligen så? Är husbilstillverkarna usla på att hantera befintliga kunder? Vad har ni andra för erfarenheter?

Det finns ju dessutom ett antal inlägg om rejäla förseningar och felaktigheter i leveranser av nya husbilar också, vilket är en annan sida av problemet.

Nedan följer en beskrivning av vinterns vedermödor och jag vill på en gång säga att jag har fått bra hjälp av alla parter jag varit i kontakt med. Från försäkringsbolag, säljare, verkstad och importör.
Den enda kritiken skulle väl vara att de verkar ha resignerat och valt att "gilla läget".
Detta kan vara ett bra angreppssätt, bra för hjärtat i alla fall, då det håller ner stressnivån. Men jag kan tycka att om det ÄR ett generellt problem, så borde de försöka ta tag i problemet.
Både var och en för sig men framför allt gemensamt, de har väl en branschorganisation? I förlängningen är detta kanske något för HBK att titta på också.

Husbilen och klåparen till inbrottstjuv

Del 1
Det var dags att ställa in husbilen för vintern. För att den skulle stå säkert och bra ställdes den in i ett gammalt MOB-förråd en bit ute på landet.
Vi ställde in den en söndag i slutet av oktober men redan på torsdagen ringde de och berättade att de haft inbrott och att någon varit inne i vår bil.
Så gick det med den säkra förvaringen.

Vi hade nu valet mellan att låta den stå kvar över vintern och att hämta den direkt och få fixat problemet under vintern.

Det var ett lätt val. Vi åkte och hämtade hem bilen så vi kunde kolla upp vilka skador den fått samt laga den så att den vara klar att resa med när vårsolen visar sig.
Undersökningen av skadorna visar att det var riktiga stolpskott till inbrottstjuvar som vart inne i den - jag är övertygad om att jag kommit in i bilen utan att förstöra lika mycket...
Så här gick det (troligen) till:
De (jag misstänker att det var två-tre klantar med EPA-traktor alternativt en 240/740 som roade sig) bryter sig in i MOB-förrådet.
Detta förråd är vid tillfället var halvtomt, då det var ett par veckors insläpp kvar tills det var helt fullt.
De går runt, bryter sig in i ett par husvagnslådor och kommer fram till vår bil. Hmm en stereo, den vill vi ha! In med skruvmejsel i låset på passagerardörren - för så har de hört att man kan låsa upp en bil. Nejdå, de hade nog en fel sorts mejsel för den vägen gick inte. Skam den som ger sig. In med mejseln i bodelsdörren istället. Men det är ju fortfarande fel sorts mejsel, tusan också. OK då bänder de upp skjutfönstret mellan de båda ovan nämnda dörrarna. Detta får de upp, efter att ha skadat ruta och sarg.

Först nu inser de att ett skjutfönster är för litet för att de skall kunna komma in den vägen (jag sa att de var klantar, va?). I dörren finns det samma sorts fönster och de får upp detta med. Nu går det lite lättare. Genom att göra sönder rullgardin och nätdörr så kommer de åt handtaget i bodelsdörren och är nu äntligen inne i bilen.
De går direkt på radion och bänder ut den och sticker.
Följande är skadat:
  • Låset på passagerardörren (inga lackskador, tack för det i alla fall)
  • Låset på bodelsdörr (inga lackskador här heller)
  • Fönster i dörren (rullgardin sönderriven)
  • Nätdörren
  • Skjutfönster vid sittgrupp (repor, knäck och låsskador)
  • Radion borta med monteringssats
OK, då vet vi. Nästa steg är att polisanmäla och prata med försäkringsbolag. Polisanmälan via nätet, dessa har vi sen inte hört något ifrån alls.
Skickade in anmälan till försäkringsbolaget och där har allt funkat oerhört smärtfritt.

Del 2
Nästa del har också fungerat men med mer smärta och frustration.
Efter samtal med firman där vi köpte bilen hänvisade de till en annan firma som kunde ta sig an både bil och bodel, något de inte hade resurs för själva.

Den firman fick en lista på vilka delar som skulle behövas och beställde dessa.
1. De kunde inte beställa en låscylinder till passagerardörren på min MB Sprinter. Det var jag tvungen att göra personligen på plats.
Så jag åkte ut till MBs representant och beställde. Men nej det gick inte alls. Det räckte inte med reg-bevis och körkort. Passet måste tas med.
Det blev till att åka de 9 milen hem igen och hämta detta. Väl tillbaka igen så kunde jag beställa lås. Det kom inom en vecka. Problem 1 löst.
2. Verkstaden fick låsnumret till bodelsdörren för att beställa en ny cylinder hit. Då säger de hos importören att det numret inte överenstämmer med den uppgift de har i sitt register... Dubbelkollar, jo jag har rätt nummer. Låset beställs och levereras.
3. Det går inte att byta ut de trasiga delarna i dörrens fönster (lås och rullgardin) då de inte går att beställa separat. Ett nytt fönster beställs.
Får uppgift om vilken storlek de beställer (de har ju dessa uppgifter på reg.nr). Jag provmäter, inte en siffra rätt. Skickar dem de rätta uppgifterna och fönstret beställs.
4. Ett fönsterlås till fönstret i sittgruppen beställs (då hade jag inte noterat knäckskadorna).

Så nu är allt beställt och vi är i början på november. Jag har gott hopp om att jag snart skall kunna ställa på bilen för att åka till verkstaden och ordna problemen innan jul...

Del 3
I början av december får jag besked om att fönstret i bodelsdörren inte finns i lager utan måste beställas från fabrik. 2 månaders leveranstid.
OK, jag pratar med verkstaden och vi kommer överens om att bilen får stå hemma till i mars, så fixar vi allt då plus en service så att bilen är tipp topp att åka iväg med sen.
I början på januari så började jag kolla så att allt är på banan hos importören, att allt kommer att vara levererat när jag vill ha jobbet gjort.
Jag får följande besked: Fönstret har inte kommit än, men är nog på väg. De har också problem att få fram lås till fönstret i sittgruppen, men det skall nog lösa sig. Allt annat finns hemma.

I februari får jag ett mail om att låset i fönstret inte finns finns att beställa separat så de måste skicka ett komplett fönster. De skickar måttuppgifterna. Och i sedvanlig ordning - inte en siffra rätt. Skickar de rätta måtten och de återkommer med att den inte finns på lager utan kommer att ta två månader att få fram...

Nu är vi framme i mitten av mars och bilen lämnas in. Allt skall åtgärdas - utom fönstret i sittgruppen som ju inte levereras innan slutet av april (det har f.ö. inte kommit än). Allt löser sig fast inte helt utan problem. Det visar sig att det inte går att byta bara låscylinder på passagerardörren. Man måste byta hela handtagssatsen som det sitter i också. Inget de upplyste om när delarna beställdes.
Men annars går allt som det skall. Nu är det bara ett fönster kvar som skall bytas och det har bara gått ett halvår... För övrigt så har låset på detta fönster kunnat lagas på ett bra sätt i väntan på ett nytt. Har nu fått besked om att fönstret skickats från tillverkaren. Så nu skall den bara till importören som skall packa om den och skicka upp den till verkstaden. Så i slutet på maj är nog vår bil klar. Hoppas vi...

Epilog
Som sagt: Flera gånger under vintern, när jag pratade med verkstad och importör så sade de att eftermarknaden för husbil och husvagn är under all kritik.
Långa leveranstider, inga lager, ingen koll.
En jämförelse med bilbranschen där detta inte skulle få förekomma, ligger nära till hands. Ett bilfabrikat med usel eftermarknad skulle snart vara borta, men i husbil/husvagnsbranschen kan det forgå eftersom alla är lika dåliga.

Det är märkligt att vi som konsumenter är så svaga när det gäller ett köp av husbil/husvagn.
Eller ÄR det så som jag skrev, att alla märken är lika usla på eftermarknaden?
Finns det något undantag, ett fabrikat som har delar på lager och som levererar dem snabbt och smärtfritt?

Hur ser det ut? Egentligen.

//Stefan

Redigerat:
Insåg att det kanske är på sin plats med ett förtydligande.
Jag tycker att det minsta man kan begära av tillverkaren är:
  • Koll på vilka delar de sätter på varje vagn. De har ju bilens identitet lagrad (eller borde ha).
  • Kunna ge besked på en gång att en del inte finns som egen del utan måste beställas med en större enhet.
  • Använda ett visst mått av samtillverkade delar och ett centrallager där de lagerhåller dem under ett antal år. De flesta tillverkare ingår ju i en koncern med flera märken samägda. De bör ju kunna dra nytta av det.

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur är det med eftermarknaden - egentligen?

Det som jag tycker är konstigt är ju att alla delar som du nämner är delar som husbilstillverkaren köper in, och som används på många olika husbilar, det borde med största sannolikhet finnas att få från underleverantören mer eller mindre omgående?
Är det möjligen så att det samlas ihop till stora leveranser på flera håll, först från underleverantören till husbilstillverkaren, sedan därifrån till Importören, och vidare till verkstaden, som ju inte vill ha delarna förrän allt finns, annars får de både lagra och betala delarna långt i förväg.

F

F.d. 4220

Guest

De sade att de fönstermått jag behövde inte fanns på lager på fabriken utan måste beställas.
Det var dock min tanke också, att de borde använda fönster med ett urval av standardmått. Det är en av sakerna jag är ute efter med detta inlägg. Att det
inte verkar finns någon sådan framförhållning - Synd, för det hade vi kunder haft nytta av.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En mulig årsak er at husbils fabriken kjøper inn nøyaktig antall fønster og dyl for de bilene de skal lage under en tid, sessong/år. Ofte er det små skilnader på et fønster til en fabrik från et som leveras til en annan. Dører blir for de fleste levert komplette fra en underleverandør til fabriken også her med spesialutgaver for hver modell.

De ganger jeg har hatt behov for deler så har jeg ikke måttet vente noen lang tid, det som har tatt tid har vært å få godkjent garantiutbyttinger på fabriken. Venter just nu på en omlakkering av en del som kom med feil farg, måtte få ettersendt en boks med rett lakk og tid hos en lokal lakkerer - men det er fabriken som betaler :wink:.

Noen produsenter klarer å ha litt deler på lager, men så er den store frågan om importøren tar hjem delene i småleveranser eller samler opp ordrer til en større transport - kan spare mye frakt på den måten.

F

F.d. 53012

Guest

Du vet inte hur j... rätt du har denna värld är totalt korrumperad av dom stora som väljer att ockra på oss. Försök om det passar att åka till Hamburg där finns det mesta till alla bilar det är trots samma saker i stort sett i alla bilar men prissättningen är godtycklig.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

STACT!

Ibland kan man få lite mindervärdighetskomplex för sitt hembygge. Men ofta tycker man också att det är bra att bara ha sig själv att förhandla med.

Hoppas att prylarna är på plats nu då vårkänslorna börjar bli tuffa.

Hälsningar
Alve

F

F.d. 53007

Guest

Har en svensktillverkad husbil där alla delar finns på fabriken.

F

F.d. 29862

Guest

Vilket husbilsmärke, vilken återförsäljare och vem hade hand om Mercedes-biten?
Mycket tacksam för svar!!
Lach

F

F.d. 4220

Guest

Då det inte har med tråden i sig att göra så vill jag inte ta upp det här (även om jag ju tycker de skött alt bra), så jag har skickat er ett PM.

F

F.d. 29925

Guest

Har sjäv fått vänta i över tre månader på en reservdel till bodelen, men fick ganska snabbt besked om den långa leveranstiden.

Men, men om man tar hänsyn till hur många bilar som tillverkas och vad bilarna kanske skulle kosta om tillverkaren skulle lämna en tidsgaranti för resevdelar som han måste hålla i lager vågar jag inte ens gissa på.

Som tur är tillverkas de vanliga personbilarna i tillräckligt stort antal så att även pirattillverkare är intresserade.:D

Men håller samtidigt med om att tillverkaren borde ha "klara papper" på vad en bil innehåller för olika komponenter med mått etc. för att underlätta reservdelsanskaffning.

G

gigge

Guest

Tråkigt med inbrott, jag känner med dig.
Det har inget med tråden att göra, men det är faktiskt så att man funderar på att inte låsa bilen under vinterförvaringen (larmet kopplar man ju bort ändå för att inte tappa batteriet och tv mm tar man ut).

F

F.d. 4220

Guest

Ja, så tänkte vi också. Men då har du det problemet att om du får inbrott i alla fall, av nån som vandaliserar, så får du ingen ersättning från försäkringen eftersom bilen inte varit låst...

//Stefan

G

gigge

Guest

Ja, är d inte det ena så är d d andra.....

Toppen