• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundsäkerhet i husbilen

B

Byggare Bob

Guest
I vår förra bil fanns ingen vinkelsoffa vilket medförde att våran vovve kunde ligga ganska säker precis bakom förarstolen med bordet som tak.

I vår nya bil finns emellertid en vinkelsoffa som omöjliggör denna perfekta uppehållsplats för våra vovve. Har satt in ett kompostgaller mellan framstolarna så hon i vart fall inte kan trassla in sig växelspak och pedaler. Men det känns inte speciellt säkert att ha henne, sittandes eller liggandes precis bakom gallret, i synnerhet inte vid en kraftig inbromsning eller ännu värre. en kollision.

Jag vet att många av er också liksom vi, alltid har med sig sin hundkompis och det skulle vara intressant att veta hur ni har löst problemet.

Lasse i Skåne
 
F

F.d. 29978

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Det finns speciella bälten för hund som man fäster i ordinarie bälte. Men det passar väl endast om hunden kan/får sitta på passagerarplats.
I övrigt har vi även använt hundbur.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Hej! Om ni har garage kan man göra en "hundkoja" där som vi har gjort för tre st shetland sheepdog. Vi har delat av garaget med en extra våning och satt en gles gallergrind mellan enkelbäddarna så att de alltid har kontakt med oss under färd. De stortrivs där och har täcken och kuddar som gör det mjukt. Vilken hundras har ni? Har ni stor hund kan ni också göra som Michael J har gjort för sina större hundar, också i garaget.

Lycka till med problemlösningen!

fru hianders/Inger
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Hej! Om ni har garage kan man göra en "hundkoja" där som vi har gjort för tre st shetland sheepdog. Vi har delat av garaget med en extra våning och satt en gles gallergrind mellan enkelbäddarna så att de alltid har kontakt med oss under färd. De stortrivs där och har täcken och kuddar som gör det mjukt. Vilken hundras har ni? Har ni stor hund kan ni också göra som Michael J har gjort för sina större hundar, också i garaget.

Lycka till med problemlösningen!

fru hianders/Inger
Hej Inger,
Jo vi har garage men där är ju fullt eftersom vi valt att bl a stuva in våra minicyklar här. Dessutom tror jag det skulle bli svårt att göra er lösning eftersom vi har en stor dubbelsäng i mitten av bilen, sk Drottningsäng. Att få in vår hundbur i bilen är inte heller så lätt, det är en dubbelbur som i så fall skulle behöva demonteras varje gång den skulle in eller ut. Dessutom skulle den ta allt för stor plats.
Mycket man inte tänker på när man byter husbil, trots detta är vår tredje husbil, men de andra två hade inte vinkelsoffa, vilket vi inte skänkte en tanke då vi bytte till den senaste. Sent skall syndaren vakna.
Alternativet är att vi byter bil igen till en utan vinkelsoffa. Vad gör man inte för sin hund.

Att vi köpte vår första husbil berodde på att vi inte ville lämna hunden på kennel när vi var ute och reste, dyr men god lösning. Såväl Fia (hustrun) och jag men också Bianca (vår vovve älskar husbilen och friheten den medför.

Bianca är en blandras med Flatte som moder och fader okänd, en tjuvparning. Hon är i 20 kg viktklass.
Lasse i Skåne
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

:dog:Hej! Vi har ett "säkerhetsbälte " för hundar till vår labbe. Hon vill ligga mellan stolarna i förarhytten, vilket inte är så bra vid en kraftig inbromsning. Så vi har satt spännband, som vi trär genom bältet, mellan stolarna så hon sitter fast där. Funkar för oss!
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Hej, vi har en Rapido med dubbelsäng i mitten bak i husbilen, där framför har vi toa på ena sidan och dusch på andra - där framför har vi haft ett galler fastsatt under färd. Hundarna har alltså bara kunnat vara längst bak i bilen under färd. Nu har vi flera småhundar så hade något hänt så hade de såklart farit runt där bak, men var en hyfsad lösning för oss. En större hund tar ju upp större plats där bak och kan inte fara runt riktigt lika mycket vid en häftig inbromsning. Nu har vi istället en annan lösning fram under bordet vid vår vinkelsoffa med en hopfällbar tygbur som vi köpt på Granngården - men som sagt det är en lösning för små hundar den vi har nu. Men deras hopfällbara tygburar är jättebra tycker jag, när man inte använder den fäller man lätt ihop den och ställer den i garaget istället. Finns i flera olika storlekar. Taket på buren är öppningsbart med dragkedjor, så vi har oftast det öppet.
/ Liza
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

:dog:Hej! Vi har ett "säkerhetsbälte " för hundar till vår labbe. Hon vill ligga mellan stolarna i förarhytten, vilket inte är så bra vid en kraftig inbromsning. Så vi har satt spännband, som vi trär genom bältet, mellan stolarna så hon sitter fast där. Funkar för oss!

Precis som våran som också vill ligga nära oss. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att spännbandet är satt mellan stolarna. Är det sp spänt att hunden inte kan röra sig i någon riktning?
Men annars idén med att låta hunden vara så nära som möjligt utan att den eller någon annan åkande utsätts för fara, verkar bra.

Tacksam om du kunde förklara mera ingående. Kanske har du ett foto?

Lasse
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Hej, vi har en Rapido med dubbelsäng i mitten bak i husbilen, där framför har vi toa på ena sidan och dusch på andra - där framför har vi haft ett galler fastsatt under färd. Hundarna har alltså bara kunnat vara längst bak i bilen under färd. Nu har vi flera småhundar så hade något hänt så hade de såklart farit runt där bak, men var en hyfsad lösning för oss. En större hund tar ju upp större plats där bak och kan inte fara runt riktigt lika mycket vid en häftig inbromsning. Nu har vi istället en annan lösning fram under bordet vid vår vinkelsoffa med en hopfällbar tygbur som vi köpt på Granngården - men som sagt det är en lösning för små hundar den vi har nu. Men deras hopfällbara tygburar är jättebra tycker jag, när man inte använder den fäller man lätt ihop den och ställer den i garaget istället. Finns i flera olika storlekar. Taket på buren är öppningsbart med dragkedjor, så vi har oftast det öppet.
/ Liza

Tack för tipset!
Skall kolla den möjlighet med hopfällbar bur.
Vi har visserligen en dörr att dra för mot sängavdelningen men tror inte detta skulle uppskattas av våran vovve att bli placerad här bakom. Annars vore detta det klart bästa alternativet.
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Vår hund går fritt omkring i bilen under färd, han ligger oftast framme mellan stolarna. varför skall inte hunden få röra sig fritt i bilen när vi gör det?

Piraten
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Går du eller din medresenär omkring i bilen när bilen körs ,snacka om att något är fel ,han eller hon lever farligt . Hejsan Yngve:wideeyed:
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Hundsäkerhet i husbilen



Hej!
Till vår lilla hund "Pricken" har vi köpt sele som vi gör fast i säkerhetsbältet vid passagerarsätet vid matplatsen.
Där sitter han i en brödback lagom stor med mjuk dyna i botten. Han sitter då så relativt högt att han kan se oss framme vid förarplatsen men även titta ut i sidofönstret.
Han skall givetvis medfölja när vi den 15 okt. startar Spanienresa som medföljare i grupp om 9 husbilar ledda av Jyrki o Anita i NordicDetours. Alla utom vi skall färdas till gränsen mot Portugal i södra Spanien för att övervintra. Vi disponerar 4 veckor och tänker efter några dagars uppehåll vända hemåt i trakten av Alicante eller Benidorm.
Att övervintra låter lockande med det får möjligen bli ett annat år.

Hälsningar från Kerstin & Göran
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Tack för tipset!
Skall kolla den möjlighet med hopfällbar bur.
Vi har visserligen en dörr att dra för mot sängavdelningen men tror inte detta skulle uppskattas av våran vovve att bli placerad här bakom. Annars vore detta det klart bästa alternativet.
Lasse

Japp vi har oxå dörr där men vi sköt in en del av gallret emellan dörren och köket så gallret satt fast där, vi har aldrig använt den där skjutdörren - gillar inte att stänga till så i husbilen.
Vår tygbur trycker vi fast lite snett mot mellanrummet mellan våra säten, för vi har några hundar som ligger stilla under bordet vid vinkelsoffan - då kan dom inte ta sig fram till oss. De som inte kan tänka sig att hålla sig lugna under bordet får åka i tygburen ;-)
/Liza
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Nu blir jag lite fundersam på resonemanget i tråden. Anledningen till att man ska ha en bur är ju att hundarna inte ska kunna skada varken sig själva eller några människor vid en olycka. Att ha dem i en kanvasbur eller en hopfällbar bur skulle nog snarare skada hundarna ännu mer eftersom burarna är alldeles för veka. De knycklar ihop sig kring hunden om ni förstår hur jag menar. OCH en bur måste sitta surrad om den inte ska flyga runt och skada passagerare. Dessutom bör det utrymmet hundarna vistas i vara såpass trångt att de inte flyger runt vid en olycka, även om de vistas i en bur. Hur man sen ska kunna surra en bur så att den sitter fast i de tunna material som det är i en husbil har jag ingen aning om.

Ett säkerhetsbälte kan fungera om det är en mycket liten hund och om den kan ligga i soffan. Vet dock inte om viktangivelserna avser levande vikt eller om man bör tänka på att hunden vid en kollision väger många gånger mer sin egen vikt. En hund i en soffa där säkerhetsbältet inte orkar hålla emot kommer ju flygande i huvudhöjd om det smäller.

Vi har inte själva löst problemet tyvärr. Resonerar för dagen såhär: Hundarna ligger bakom stolarna i varsin mjuk hundbädd. Om det smäller så åker de framåt mot stolarna men kommer inte längre. Om olyckan skulle vara såpass allvarlig att vi rullar runt så kommer även hundarna att flyga runt men hellre två "mjuka" hundar än en (kanske) trasig nätbur med vassa kanter. Vi har inget garage och skulle nog inte använda det ändå eftersom det är så hög ljudvolym där. Den ena av våra hundar kan med nöd övertygas om att det är okey att åka bil så skulle vi ha honom i ett garage skulle han må psykiskt alltför dåligt.

Har hört talas om en helt ny husbil där det skulle komma upp ett galler ur golvet och som skulle vara anpassad till hundar. Har dock glömt bort vart jag såg det så om ni har bättre minne så....

Så synd detta att det är så svårt att få till det med hundarna. Inte kul att kompromissa så som vi gör nu. Vi lever ju på hoppet liksom....
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Jag sitter inte och funderar över om vi skulle råka ut för en olycka, krocka eller bilen skulle rulla runt osv - då skulle man ju inte våga sig ut över huvudtaget och lika stor risk för oss människor. Likadant om jag kör min vanliga bil med tre hundburar/gallerburar där bak, kör någon in i min bil bakifrån så är det nog oundvikligt att hundarna tar skada. I olika husbilar vi haft har vi ordnat på olika sätt för hundarna och jag tänker inte i första hand att husbilen ska passa mina hundar utan oss människor och i viss mån även hundarna - man rullar ju inte hela tiden och allt går att lösa på något sätt är alltid mitt motto. Jag gillar tygburarna och mina hundar också, mycket lugnare än att ha dem lösa, de ligger oftast och sover när vi kör. Jag vänjer mina hundar från att de är valpar att det ska vara positivt att vara i bur när det behövs, i bilen, på hundaktiviteter och för att de själva ska få en lugn vrå i situationer där det kan vara stökigt omkring dem. Jättelätt att fälla ihop tygburen, stoppa den i sin kasse och stoppa undan den eller bära med sig den som typ en axelväska. Tyget tar upp lätta stötar bättre än ett hårt galler tycker jag, och jag pratar bara om de burar Granngården säljer. Men alla gör ju som de vill, att kunna ge varandra tips tycker jag är värdefullt. Man kan ju dyka hur djupt i ämnet som helst om man skulle vilja, in i minsta detalj, varför slösa energi på det. Jag dömer inte heller någon som väljer att ha hunden lös i bilen, var och en får göra precis som de vill.
Ha det gott alla hundvänner!
Liza
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Diskussionen i den här tråden anser jag vara mycket realistisk och saklig, inte minst de två senaste inläggen.
Det här är ett stort och komplicerat ämne, främst för dem som har litet större hundar och fler än en. Om man endast har en liten hund i kattstorlek eller ännu mindre, så tror jag att man kan lösa problemet på ett bra sätt med en mindre bur framme i cockpit. Men om man, som vi och många andra, har flera hundar av sotrlek labrador och liknande, så vill jag påstå, att det hittills inte finns någon realistisk, ekonomiskt rimlig och säkerhetsmässig lösning.

Vi är tämligen aktiva hundmänniskor med egen kennel och f n fyra flttar med genomsnittlig kroppsvikt om 28 kilo. Vi reser omkring i en nyare större alkovbil där tillgänglig golvyta och plats finns för all den utrustning man behöver med sig vid utställningar och annat. Sådan utrustning är, förutom kläder och och annat för varje typ av väder i skog och mark, t ex 15 kompostgaller, utställningstält, vikbara burar i canvas, ryggsäckar, kärra för de många gånger avsevärda transportsträckorna samt minst en cykel.

Vår bil får lasta ca 700 kilo och är regad för totalt 4 ton. Vi utnyttjar naturligtvis cykelstället och det inte alltför stora garaget till max och har trimmat allt till max för att inte överlasta.

Med anledning av en i och för sig utmärkt artikel i nr 5 av tidningen Husbilen, där Marianne skrev om "mobilt hundliv" och hur hon hade löst sina problem för sina mindre hundar av typen fransk bulldog och hur hon under många år har rest runt med dem på liknande aktiviteter som vi gör, skrev jag till redaktören "att enligt mina erfarenheter är det tyvärr omöjligt att hitta någon lösning i ordets rätta betydelse - om man har någon större ras resp i s k "normala" husbilar". I det följande numret kom så artikeln om att det visst finns en sådan lösning, nämligen Corgi-T. Detta sägs i artikeln vara husbilen för kennelägare och alla, som tar hundens säkerhet på största allvar! Den finns som hel- eller halvintegrerad och som alkovbil, där ett stabilt teleskopgaller kommer upp ur dubbelgolvet och kan gå ända upp till taket. Dörrar, infästningar, reglage mm sägs ge en i övrigt obruten design av husbilens kaross.

Onekligen något nytt, må man säga. Tyvärr visades inga bilder eller gavs inga andra detaljerade infos om kostnader eller marknadsföringsuppgifter, sådant kommer förhoppningsvis. DÅ kanske man kan börja tala om en LÖSNING!?

Jag hoppas naturligtvis, att jag med dessa uppgifter inte bryter mot några bestämmelser om otillbörlig reklam eller annat!! Det är inte min avsikt.

Denna säsong har vi deltagit i mycket stora och imponerande hundutställningar med tusentals husbilar, där vi kunnat konstatera, att de flesta gör som vi själva, dvs kör med hundarna lösa inne i bilen i brist på realistiska lösningar. Vi vet hur riskabelt det är ute i trafiken och kan mycket väl tänka oss vad som kunde hända vid en olycka. Men vad gör man?? Och hur olagliga är vi??
 

frulli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Hej
Vår 8kg jack russel har ett hundbälte som ju finns i hundaffären.Hon är kopplad i säkerhetsbältet i vinkelsoffan.Längden på bandet medger att hon kan röra sig fram till mellanrummet mellan stolarna men inte fram till topedväggen.

mvh Barbro och Ulf
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Hoppsan - kan man väl säga!

I mitt föregående inlägg skrev jag om Corgi-T , husbilen, som presenterades i tidskriften Husbilen som en lösning på problemet med större hundar i husbilen. När jag begärde mera konkret info om denna från redaktören, så fick jag tyvärr det överraskande beskedet att - den inte existerar! Den är endast en "Drömbil" som redaktören Janeld har personligen och presenterar för konstruktörer och tillverkare av husbilar, som han möter ute i världen!!

April - april i höstsolen kan man säga!

Så lämnas vi med den dystra verkligheten, att det inte finns någon realistisk lösning på problemet att färdas med en eller flera större hundar i "normala" husbilar på ett tillräckligt trafiksäkert sätt!!!

Att ha flera större hundar i koppel, att ha en eller flera vikbara canvasburar i bilen, att stänga av litet grand här och där med bräckliga kompostgaller eller att stänga in hundarna i det många gånger högst begränsade bagageutrymmet är och förblir inga realistiska alternativ - för oss och troligen de flest andra i samma sits.

Slutsatsen är att vi fortsätter att åka omkring "olagligt" och osäkert och med gnagande oro om något skulle hända. Man kanske skulle ta emot de många miljonerna, som dagligen utlovas i e-posten av diverse "givmilda" figurer och köpa en riktigt stor husbil för ett par miljoner och bygga ett eget stabilt rum åt jyckarna i den!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

För egen del tror jag att ju större hund ju längre fram i bilen bör den färdas naturligtvis utan att hindra föraren. En hund på 30kg som kommer med full fart från bakänden av bilen vid en kraftig inbromsning är nog inget att önska sig.

Våran är alltid i koppel och ligger nära passagerarplatsen.

Men jag inbillar mig att det borde gå att lösa hundåkandet på ett relativt smidigt sätt, men det som skulle passa i den ena bilen funkar troligen inte i den andra. Men nog skulle det vara ett bra försäljningargument för tillverkarna att ta sig an problemet.
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Hundsäkerhet i husbilen

Nog var Corgin en drömbil alltid! Och jag håller med om att husbiltillverkarna kanske kunde snegla lite på hundägarnas behov nu när de har börjat flirta med hästägarna :yes:

En helt annan fundering som jag inte lyckats få ordning på är vad som är lagligt och inte. Djurskyddslagen säger att djur ska skyddas från onödigt lidande och det kan man ju hålla med om. Men HUR? Gäller det transport så ska hundarna/djuren hindras att skada sig själva eller passagerare. Men HUR?
Och vad säger Farbror Polisen om dom stoppar oss? Last ska ju vara surrad så att den inte kan skada passagerare. Har hört allt från att man får böta 2800kr/hund till att de inte bryr sig. Lagen är tydligen otydlig här med:confused:. Suck.

Håller med föregående talare och åker (kanske) olagligt men har gjort så gott det går med de förutsättningar som finns.
 
Toppen